Writers:
Mousa / Ph.D. in Political Science, Institute for Humanities and Cultural Studies /
mh@iichs.org
Pages:
99-113
Receive Date: 2025/10/24
Accept Date: 2025/10/24
Abstract:
In the Zoroastrian texts, there are tidings about the appearance of three divine saviors who will rise at different times and at very far intervals from each other and save humanity, especially the Zoroastrians, who live under the burden of oppression, and spread the divine justice in the world. The signs and characteristics mentioned for these three saviors and the time of their appearance have been interpreted by Bahá'í leaders and they have claimed that they themselves are the Zoroastrian saviors. Using the descriptive-analytical method, we have challenged this claim in this article. Due to the inconsistency of signs to Bahá'í leaders, such as "the birth of the saviors from Zarathustra's sperm and virgin mothers", "the sun stopping at the time of the beginning of the mission of the saviors", "the renewal of the world by the last savior", "the end of the world" and "the resurrection of the dead by Saoshyant", it is concluded that the signs of the appearance of Zoroastrian saviors do not match the Bahá'í claims.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی و تحلیل ادعاهای سران بهائیت در مورد منجیان زرتشتی
Abstract:
در متون زرتشتی بشاراتهایی دربارهی ظهور سه منجی الهی داده شده است که در زمانهای مختلف و با فاصلههای زمانی بسیار دور از هم قیام میکنند و بشریت، بهویژه زرتشتیان را که در زیر بار ظلم و ستم بهسر میبرند، نجات میدهند و عدل الهی را در سراسر جهان میگسترانند. علائم و خصوصیاتی که برای این سه منجی و زمان ظهور آنان بیان شده، توسط رهبران بهائیت تأویل شده است و ادعا کردهاند که خود ایشان همان منجیان زرتشتیاند. ما در این مقاله با استمداد از روش توصیفی ـ تحلیلی، این ادعا را بهچالش کشیدهایم. با توجه به عدم تطابق علائمی مانند «تولد منجیان از نطفهی زرتشت و مادرانی باکره»، «توقف آفتاب در زمان آغاز مأموریت منجیان»، «نو شدن جهان توسط آخرین منجی»، «پایان جهان» و «زنده شدن مردگان توسط سوشیانت» بر رهبران بهائی، این نتیجه حاصل میشود که علائم ظهور منجیان زرتشتی با ادعاهای بهائیان همخوانی ندارد.
References:
- اوستا.
- اسلمنت، ج. ای، بیتا، بهاءالله و عصر جدید، ترجمة ع. بشیر الهی، ه. رحیمی، ف. سلیمانی، برزیل، بینا.
- انجمن جهانی بهائیان، 1992، حضرت بهاء الله، لندن، بینا.
- اورنگ، مراد، 1342، سوشیانت «داستان هوشیدر و هوشیدرماه و سوشیانت»، تهران، چاپخانۀ دانشگاه تهران.
- اوشیدری، جهانگیر، 1371، دانشنامۀ مزدیسنا واژهنامه توضیحی آیین زرتشت، تهران، مرکز.
- آصف آگاه، سیدحسن، 1386، «موعود و آخرالزمان در دین زرتشتی»، مشرق موعود، ش 3، ص 163-180.
- آموزگار، ژاله، 1386، زبان فرهنگ اسطوره (مجموعه مقالات)، تهران، معین.
- بهار، مهرداد، 1381، پژوهشی در اساطیر ایران، چ چهارم، تهران، آگه.
- بهرام پژدو، زرتشت، بیتا، زراتشت نامه، تصحیح محمد دبیر سیاقی، بیجا، طهوری.
- بینام، 1369، شایست ناشایست؛ متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی)، ترجمة کتایون مزداپور، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- بینام، 1998، یاران پارسی، آلمان، مؤسسۀ مطبوعات امری.
- پورداود، ابراهیم، 1927، سوشیانت (موعود مزدیسنا)، بیجا، بینا.
- حاجتی شورکی، سیدمحمد، 1397، معاد در اسلام و آیین زرتشت (بررسی پنداره اثرپذیری اسلام از آیین زرتشت)، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- حاجتی، سیدمحمد، 1398، شایست و ناشایست دین زرتشت، تهران، تراث.
- دادگی، فرنبغ، 1378، بندهش، ترجمة مهرداد بهار، چ دوم، تهران، توس.
- دوستدار، فرزین، 1985، پیام صلح؛ منتخباتی از آثار حضرت عبدالبهاء، بیجا، پیام دوستی.
- ربانی، شوقی، 1992، کتاب قرن بدیع، ترجمة نصرالله مودت، چ دوم، کانادا، مؤسسۀ معارف بهائی به لسان فارسی.
- سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی.
- سعادت، اسماعیل، 1386، دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- سفیدوش، سیاوش، 132، یار دیرین، بیجا، مؤسسة ملی مطبوعات امری.
- سفیدوش، عنایت خدا، 1998، تنی چند از پیشگامان پارسی نژاد، کانادا، مؤسسۀ معارف بهائی دانداس.
- صد در نثر و صد در بندهش، 1909، مصحح بهمن جی نصروانجی، بیجا، بینا.
- طاهرزاده، ادیب، 1997، نفحات ظهور حضرت بهاءالله، ترجمة باهر فرقانی، کانادا، مؤسسۀ معارف بهائی.
- فیضی، محمدعلی، 128، حیات حضرت عبدالبهاء و حوادث دوره میثاق، بیجا، مؤسسۀ ملی مطبوعات امری.
- قدس جورابچی، بیتا، علاءالدین، بهاءالله موعود کتابهای آسمانی، بیجا، بینا.
- قدیمی، ریاض، 1984، گفتاری در باب ظهور اعلی، کانادا، بینا.
- محمدحسینی، نصرتالله، 1995، حضرت باب شرح حیات و آثار مبارک و احوال اصحاب عهد اعلی، کانادا، مؤسسۀ معارف بهائی.
- مطلق، هوشیدر، 2012، بهاء الله در قرآن معمای بزرگ قرآن، یو اس آ، گلوبال پرسپکتیو.
- موقر بالیوزی، حسن، بیتا، بهاءالله شمس حقیقت، بیجا، جرج رنالد آکسفورد.
- مهشید میرفخرایی، 1367، روایت پهلوی متنی به زبان فارسی میانه (پهلوی ساسانی)، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- ناس، جان بایر، 1373، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علیاصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
- نوری، حسینعلی، 1377، کتاب ایقان، آلمان، آثار بهائی به زبان فارسی و عربی.
- هینلز، جان راسل، 1385، راهنمای ادیان زنده، ترجمة عبدالرحیم گواهی، قم، بوستان کتاب.
- نوری، حسینعلی، اشراقات و چند لوح دیگر، نسخۀ الکترونیکی، بیجا، بیتا.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mirsatari, Seyed sadegh, Baghbani Arani , Javad, , Mousa.(2025) A Review and Analysis of Bahá'í Leaders' Claims About Zoroastrian Saviors. Ma`rifat-e Adyan, 15(3), 99-113 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021529
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed sadegh mirsatari; Javad Baghbani Arani ; Mousa ."A Review and Analysis of Bahá'í Leaders' Claims About Zoroastrian Saviors". Ma`rifat-e Adyan, 15, 3, 2025, 99-113
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mirsatari, S, Baghbani Arani , J, , M.(2025) 'A Review and Analysis of Bahá'í Leaders' Claims About Zoroastrian Saviors', Ma`rifat-e Adyan, 15(3), pp. 99-113
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
mirsatari, S, Baghbani Arani , J, , M. A Review and Analysis of Bahá'í Leaders' Claims About Zoroastrian Saviors. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 15(3): 99-113