"Moral education" is one of the most important issues for human perfection and ultimate happiness. Therefore, all religions and denominations have paid a special attention to this topic, especially by defining religious rituals for their followers. The question of this article is to examine the similarities and differences between Catholic and Shiite religious practices in terms of their moral education. In order to answer this question, using descriptive-analytical method and using Catholic and Shia religious sources as well as the works of some researchers, I have investigated and analyzed the Catholic and Shiite religious rites in terms of moral education and their similarities and differences. Therefore, I have studied the four rites of "Baptism", "Confession", "Marriage" and "Holy Communion" from the Catholic religion and the four rites of "Martyrdom", "Repentance", "Marriage" and "Prayer" from the Shia religion. I found many educational similarities between these rituals, but there are also many differences as well. Shia religious rites have a significant superiority in terms of moral education, and having all the positive aspects of Catholic moral education, it lacks their weak points.
Title :مقایسه آیینهای دینی کاتولیک و شیعه از منظر تربیت اخلاقی
Abstract:
«تربیت اخلاقی» از مباحث بسیار مهم در رسیدن انسان به کمال واقعی و سعادت نهایی است. ازاینرو همه ادیان و مذاهب به آن توجه خاص داشتهاند، بهویژه با آیینهای دینی که برای پیروان خود لحاظ نمودهاند. مسئله مقاله حاضر بررسی شباهتها و تفاوتهای موجود در آیینهای دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی است. برای پاسخ به این مسئله، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بهرهگیری از منابع دینی کاتولیک و شیعه و همچنین آثار برخی از پژوهشگران، آیینهای دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی بررسی شده و شباهتها و تفاوتهای میان آن دو تحلیل گردیده است. بدینروی چهار آیین «تعمید»، «اعتراف»، «ازدواج» و «عشای ربانی» از مذهب کاتولیک و در مقابل، چهار آیین «شهادتین»، «توبه»، «ازدواج» و «نماز» از مذهب شیعه بررسی شده است. شباهتهای تربیتی زیادی میان این آیینها مشاهده شد، ولی تفاوتهای بسیاری هم میانشان وجود دارد. در این میان از نظر تربیت اخلاقی آیینهای دینی شیعه برتری قابلتوجهی دارد و ضمن برخورداری از تمام وجوه مثبت تربیت اخلاقی در آیینهای مذهب کاتولیک، فاقد نقاط ضعف آنهاست.
کاظمیراد، رضا و همکاران، 1397، «اخلاق فرجامشناسانه؛ مقایسه اخلاق معطوف به آخرت در قرآن و کتاب مقدس با تأکید بر شیعه و کاتولیک»، عصر آدینه، ش 26، ص 89ـ114.
کریمینیا، محمدمهدی، 1379، «یهود در آیین و عملکرد»، معرفت، ش 37، ص 88-99.
کلینی، محمدبن یعقوب، 1407ق، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، تصحیح جمعی از محققان، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
محدث نوری، میرزاحسین، 1408ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسة آلالبیت.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1386، در جستجوی عرفان اسلامی، تدوین محمدمهدی نادری قمی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1390، به سوی او، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1391، اخلاق در قرآن، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصطفوی، حسن، 1368، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مفتاح، احمدرضا و همکاران، 1393، تعالیم کلیسای کاتولیک، ترجمة احمدرضا مفتاح و همکاران، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar, bakhshigolsefidi, Morteza.(2024) Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education. Ma`rifat-e Adyan, 15(1), 59-74 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021073
Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ; Morteza bakhshigolsefidi."Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education". Ma`rifat-e Adyan, 15, 1, 2024, 59-74
Hosseini Qal’eh Bahman , S, bakhshigolsefidi, M.(2024) 'Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education', Ma`rifat-e Adyan, 15(1), pp. 59-74
Hosseini Qal’eh Bahman , S, bakhshigolsefidi, M. Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 15(1): 59-74