Ma`rifat-e Adyan, Volume 15, Issue 1, No 57, Year 2024 , Pages 59-74

    Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education

    Writers:
    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Associate Professor of Imam Khomeini Educational and Research Institute / akbar.hosseini37@yahoo.com
    ✍️ Morteza bakhshigolsefidi / Ph.D. Student of Ethics Teaching, Imam Khomeini Educational and Research Institute / mortezabakhshi3097@gmail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2021073
    Abstract: 
    "Moral education" is one of the most important issues for human perfection and ultimate happiness. Therefore, all religions and denominations have paid a special attention to this topic, especially by defining religious rituals for their followers. The question of this article is to examine the similarities and differences between Catholic and Shiite religious practices in terms of their moral education. In order to answer this question, using descriptive-analytical method and using Catholic and Shia religious sources as well as the works of some researchers, I have investigated and analyzed the Catholic and Shiite religious rites in terms of moral education and their similarities and differences. Therefore, I have studied the four rites of "Baptism", "Confession", "Marriage" and "Holy Communion" from the Catholic religion and the four rites of "Martyrdom", "Repentance", "Marriage" and "Prayer" from the Shia religion. I found many educational similarities between these rituals, but there are also many differences as well. Shia religious rites have a significant superiority in terms of moral education, and having all the positive aspects of Catholic moral education, it lacks their weak points.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مقایسه آیین‌های دینی کاتولیک و شیعه از منظر تربیت اخلاقی
    Abstract: 
    «تربیت اخلاقی» از مباحث بسیار مهم در رسیدن انسان به کمال واقعی و سعادت نهایی است. ازاین‌رو همه ادیان و مذاهب به آن توجه خاص داشته‌اند، به‌ویژه با آیین‌های دینی که برای پیروان خود لحاظ نموده‌اند. مسئله مقاله حاضر بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در آیین‌های دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی است. برای پاسخ به این مسئله، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بهره‌گیری از منابع دینی کاتولیک و شیعه و همچنین آثار برخی از پژوهشگران، آیین‌های دینی کاتولیک و شیعه از حیث تربیت اخلاقی بررسی شده و شباهت‌ها و تفاوت‌های میان آن‌ دو تحلیل گردیده است. بدین‌روی چهار آیین «تعمید»، «اعتراف»، «ازدواج» و «عشای ‌ربانی» از مذهب کاتولیک و در مقابل، چهار آیین «شهادتین»، «توبه»، «ازدواج» و «نماز» از مذهب شیعه بررسی شده است. شباهت‌های تربیتی زیادی میان این آیین‌ها مشاهده شد، ولی تفاوت‌های بسیاری هم میانشان وجود دارد. در این میان از نظر تربیت اخلاقی آیین‌های دینی شیعه برتری قابل‌توجهی دارد و ضمن برخورداری از تمام وجوه مثبت تربیت اخلاقی در آیین‌های مذهب کاتولیک، فاقد نقاط ضعف آنهاست.
    • قرآن کریم، ترجمه فولادوند.
    • کتاب مقدس، ترجمه ایلام.
    • آناتولیوس، خالد و استیون اف براون، 1933م، ادیان جهان: آیین کاتولیک و مسیحیت ارتدوکس، ترجمة سیدحسن اسلامی اردکانی، قم، دانشگاه ادیان مذاهب.
    • ابن‌حیون مغربی، نعمان‌بن محمد، 1385ق، دعائم الإسلام، تصحیح آصف فیضی، چ دوم، قم، مؤسسة آل البیت.
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، تحقیق و تصحیح جمال‌الدین میردامادی، بیروت، دارالفکر.
    • انصاری، عبدالله‌بن محمد، ۱۴۱۷ق، منازل السائرین، گردآورنده و مقدمه‌نویس علی شیروانی، بی‌جا،‌ بی‌نا.
    • باغبانی، جواد و عباس رسول‌زاده، 1393، شناخت کلیسای کاتولیک، تهران و قم، سمت و مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • باقری، خسرو، 1383، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چ نهم، تهران، مدرسه.
    • برنتل، جورج، 1381، آیین کاتولیک، ترجمة حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • بستانی، فؤاد افرام، بی‌تا، فرهنگ ابجدی، ترجمة رضا مهیار، تهران، انتشارات اسلامی.
    • ترحینی عاملی، سیدمحمدحسن، 1388، الزبدۀ الفقهیۀ فی شرح الروضة البهیۀ، چ هفتم، قم، ذوی القربی.
    • توفیقی، حسین، 1384، آشنایی با ادیان بزرگ، چ هفتم، تهران، قم، سمت و طه.
    • جباران، محمدرضا، 1393، درسنامه علم اخلاق، چ هفدهم، قم، هاجر.
    • حرعاملى، محمدبن حسن، ‏1409ق، وسائل الشیعه، قم، مؤسسة آل‌البیت‏.
    • خوشدل روحانی، مریم و رقیه بیگدلی، 1392، «بررسی تطبیقی گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت»، جستارهای فلسفه دین، سال دوم، ش 1، ص 19-46.
    • داودی، محمد 1390، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • طاهری آکردی، محمدحسین، 1394، بررسی تطبیقی سازمان روحانیت شیعه و با نهاد کلیسای کاتولیک، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم، بی‌تا، عروة الوثقی، تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیة.
    • فیض کاشانی، ملامحسن، 1417ق، المحجة البیضاء، تصحیح علی‌اکبر غفاری، قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
    • فیض کاشانی، ملامحسن، 1423ق، الحقائق فی محاسن الأخلاق، تحقیق محسن عقیل، قم، دار الکتاب الاسلامی.
    • قربانی، عسگر، 1390، ایمان، امید و محبت در اسلام و مسیحیت، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • قمى، على‌بن ابراهیم، ‏1404ق،‏ تفسیر القمی،‏ تصحیح طیب‏ موسوى جزائرى،‏ قم،‏ دار الکتاب.
    • کاظمی‌راد، رضا و همکاران، 1397، «اخلاق فرجام‌شناسانه؛ مقایسه اخلاق معطوف به آخرت در قرآن و کتاب مقدس با تأکید بر شیعه و کاتولیک»، عصر آدینه، ش 26، ص 89ـ114.
    • کریمی‌نیا، محمدمهدی، 1379، «یهود در آیین و عملکرد»، معرفت، ش 37، ص 88-99.
    • کلینی، محمدبن یعقوب، 1407ق، الکافی، تحقیق علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
    • مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، تصحیح جمعی از محققان، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
    • محدث نوری، میرزاحسین، 1408ق، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسة آل‌البیت.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1386، در جستجوی عرفان اسلامی، تدوین محمدمهدی نادری قمی، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1390، به سوی او، چ چهارم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی، 1391، اخلاق در قرآن، چ پنجم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • مصطفوی، حسن، 1368، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • مفتاح، احمدرضا و همکاران، 1393، تعالیم کلیسای کاتولیک، ترجمة احمدرضا مفتاح و همکاران، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • ملکی تبریزی، جواد، ۱۳۷۲، اسرار الصلوة، ترجمة رضا رجب‌زاده، تهران، پیام آزادی.
    • منسکی، ورنر و همکاران، 1393، اخلاق در شش دین جهان، ترجمة محمدحسین وقار، چ سوم، تهران، اطلاعات.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar, bakhshigolsefidi, Morteza.(2024) Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education. Ma`rifat-e Adyan, 15(1), 59-74 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021073

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ; Morteza bakhshigolsefidi."Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education". Ma`rifat-e Adyan, 15, 1, 2024, 59-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S, bakhshigolsefidi, M.(2024) 'Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education', Ma`rifat-e Adyan, 15(1), pp. 59-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosseini Qal’eh Bahman , S, bakhshigolsefidi, M. Comparison of Catholic and Shiite Religious Practices from the Perspective of Moral Education. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 15(1): 59-74