Ma`rifat-e Adyan, Volume 15, Issue 1, No 57, Year 2024 , Pages 75-88

    A Critical Analysis of Considering Jesus a Mystic (Sufi) with an Emphasis on the Propositions of the New Testament

    Writers:
    ✍️ Ali / Associate Professor of Quran and Hadith Department, Farabi Campus, University of Tehran / ali.rad@ut.ac.ir
    Mehrab / Associate Professor of Abrahamic Religions Department, University of Religions and Denominations / sadeghniam@yahoo.com
    Fatemeh / Ph.D. Student of Quran and Hadith Sciences, Pardis Farabi University / fa.ghorbani1367@gmail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2020853
    Abstract: 
    Along with the critical studies of the Bible in the 18th century AD and the discussions on the historical personality of Jesus, his social life was studied as well and led to two different theories about him: Jesus as a moral ascetic or as a revolutionary reformer. Considering some statements of the New Testament and the political-social context of the time of Jesus, it seems that the ascetic reading is not comprehensive and is not based on all the reports of his life. Analyzing some passages of the New Testament, this research criticizes the idea of a purely moral image of Jesus that ignores social events. Then, it studies the grounds for the emergence of this view based on the historical analysis of the era of formation of Christianity. The textual analysis of the statements of the New Testament about the social performance of Jesus shows that he emphasized on the reform of society and governance as well as paying attention to moral issues. It also shows that presenting a purely moral and tolerant picture is due to factors such as the predominance of the moral and tolerant reading of Paul, the weakening of Christians and the support of the Roman Empire for the ethics-oriented rites and the challenge of waiting for the Messiah after the crucifixion of Jesus.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل انتقادی صوفی‌انگاری حضرت عیسی با تأکید بر گزاره‌های عهد جدید
    Abstract: 
    ببا آغاز مطالعات انتقادی کتاب مقدس در قرن هجدهم میلادی و بحث درباره شخصیت تاریخی حضرت عیسی(ع)، زندگی اجتماعی وی نیز مطمح‌نظر قرار گرفت و به ارائه دو نظریه متفاوت در قالب ایشان انجامید: حضرت عیسی(ع) به مثابه زاهدی اخلاق‌مدار یا مصلحی انقلابی. با توجه به برخی گزاره‌های عهد جدید و بافت سیاسی‌ ـ اجتماعی زمانه حضرت عیسی(ع)، به نظر می‌رسد خوانش زاهدانه جامع و مبتنی بر جملگی گزارش‌ها از زندگی آن حضرت نیست. این پژوهش با تحلیل فرازهایی از عهد جدید، ارائة سیمای صرفاً اخلاقی و متغافل از رخدادهای اجتماعی حضرت عیسی(ع) را نقد می‌کند. سپس بر پایه تحلیل تاریخی دوران شکل‌گیری مسیحیت، زمینه‌های ظهور این دیدگاه را بررسی می‌کند. تحلیل متنی گزاره‌های عهد جدید درباره عملکرد اجتماعی حضرت عیسی(ع) نشان می‌دهد که وی افزون بر اهتمام به مباحث اخلاقی، بر اصلاح جامعه و حاکمیت نیز تأکید داشته و ارائه تصویری صرفاً اخلاقی و متسامح معلول غلبه خوانش اخلاقی و مسامحه‏گرایانه پولس، تضعیف مسیحیان و حمایت امپراتوری روم از آیین‌های اخلاق‌محور و به چالش کشیده شدن انتظار مسیحا پس از تصلیب حضرت عیسی(ع) بوده است.
    • کتاب مقدس، 2009، ترجمة ایلام.
    • آمسترانگ، کارن، 1387، خداشناسی از ابراهیم تاکنون، ترجمة محسن سپهر، تهران، نشر مرکز.
    • آیار، جواد و مجید ملایوسفی، 1391، «عیسی در تاریخ، نگاهی به دو روایت اولیه از مسیح»، پژوهشنامه علم و دین، سال سوم، ش 2، ص ۱ـ۲۳.
    • اُگریدی، جوان، ۱۳۸۴، مسیحیت و بدعت‌ها، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی قم، طه.
    • ارسنجانی، حمیرا و مجتبی زروانی، ۱۳۹۸، «مبانی عرفانی اخلاق در آراء پولس»، پژوهشنامه ادیان، سال سیزدهم، ش 26، ص ۳۱-۵۶.
    • اصلان، رضا، ۱۳۹۳، غیور، زندگی و زمانه عیسی ناصری، ترجمة فاطمه صادقی، تهران، نگاه معاصر.
    • بیگلز، الین، ۱۳۹۴، انجیل‌های گنوسی، ترجمة ماشاالله کوچکی میبدی، تهران، علمی و فرهنگی.
    • توماس، هیل و استیفان تورسون، 2001، تفسیر کاربردی عهد جدید، ترجمة آرمان رشدی و فریبرز خندانی، تهران، نگاه معاصر.
    • جو ویور، مری، ۱۳۸۱، درآمدی بر مسیحیت، ترجمة حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
    • دانیلو، ژان، ۱۳۸۳، ریشه‌های مسیحیت در اسناد بحرالمیت، ترجمة علی مهدی‌زاده، قم، ادیان.
    • دورانت، ویل، 1370، تاریخ تمدن، قیصر و مسیح، ترجمة علی‌اصغر سروش، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی.
    • سیار، پیروز، ۱۳۹۷، عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم، تهران، نشر نی.
    • شمس، محمد، 1394، معمای عیسی مسیح، قم، ادیان.
    • صادق‌نیا، مهراب، ۱۳۸۴، «‌مسیح و شریعت موسوی»، هفت آسمان، ش ۲۷، ص ۳۱-۵۴.
    • کارپینتر، همفری، ۱۳۷۴، عیسی، ترجمة حسن کامشاد، تهران، طرح نو.
    • کاکس، هاروی، ۱۳۷۸، مسیحیت، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • کلانتری، علی‌اکبر، 1385، اخلاق زتدگی، قم، معارف.
    • کونگ، هانس، ۱۳۸۴، تاریخ کلیسای کاتولیک، ترجمة حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • گری، ولف، ۱۳۴۸، درباره مفهوم انجیل‌ها، ترجمة محمد قاضی، تهران، فرهنگ.
    • گرینستون، جولیوس، ۱۳۸۷، انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمة حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • لین، تونی، 1380، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة روبرت اسریان، تهران، فروزان روز.
    • منسکی، ورنر، ۱۳۷۸، اخلاق در شش دین جهان، ترجمة وقار محمدحسین، تهران، اطلاعات.
    • موحدیان عطار، علی، ۱۳۸۸، مفهوم عرفان، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • میلر، و. م.، ۱۳۸۲، تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری روم و ایران، ترجمة علی نخستین، تهران، اساطیر.
    • ناس، جان، ۱۳۸۶، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علی‌اصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
    • ویلسون، برایان، ۱۳۸۱، دین مسیح، ترجمة حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
    • هاکس، جیمز، ۱۳۷۷، قاموس کتاب مقدس، تهران، اساطیر.
    • هوشنگی، لیلا، ۱۳۸۹، نسطوریان، تهران، بصیرت.
    • یاسپرس، کارل، 1387، مسیح، ترجمة احمد سمیعی، تهران، خوارزمی.
    • Anthony, Le donne, 2011, Historical jesus: what can we know and how can we know it, USA, wm. B. erdmans.
    • Burridge, Richard, 2007, imitating jesus an inclusive approach to new testament ethic, USA, wm.B. erdmans.
    • D. G Dunn, james, 1990, jesus& paul & law, Great Britain, spck.
    • Ferguson, everett, 2003, background of early christianity, USA, wm. B. erdmans.
    • Freeman, charles, 2002, a new history of early christianity, London, yale University Press.
    • Hengel, martin, 1978, Crucifixion in the ancient world, Fortrepress, Philadelphia.
    • Holmes, Stephen and A. rae. murray, 2005, the person of Christ, London, T andT clark.
    • Irving, M. Zeitlin, 1988, Jesus & the Judaism of his time, USA, Polity Press.
    • Wright, nt, 2000, the challenge of jesus, USA, wm. B.erdmans.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali, , Mehrab, , Fatemeh.(2024) A Critical Analysis of Considering Jesus a Mystic (Sufi) with an Emphasis on the Propositions of the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 15(1), 75-88 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2020853

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ; Mehrab ; Fatemeh ."A Critical Analysis of Considering Jesus a Mystic (Sufi) with an Emphasis on the Propositions of the New Testament". Ma`rifat-e Adyan, 15, 1, 2024, 75-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , M, , F.(2024) 'A Critical Analysis of Considering Jesus a Mystic (Sufi) with an Emphasis on the Propositions of the New Testament', Ma`rifat-e Adyan, 15(1), pp. 75-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, , M, , F. A Critical Analysis of Considering Jesus a Mystic (Sufi) with an Emphasis on the Propositions of the New Testament. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 15(1): 75-88