Ma`rifat-e Adyan, Volume 15, Issue 1, No 57, Year 2025 , Pages 89-104

    The Custom of "Sati" and Its Reason, Based on the Status of Hindu Women in Comparison with Islam

    Writers:
    ✍️ Mohsen tanha / Ph.D. of Religions and Mysticism, Imam Khomeini Educational and Research Institute / tanhamohsen@ymail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2020429
    Abstract: 
    One of the Hindu traditions is the custom of "Sati" in which the dead husband's wife is cremated with him. This tradition has experienced some fluctuations throughout the history of India and finally it has been banned due to the opposition of various individuals and groups. Some studies show various motivations for performing this tradition. Some researchers believe this act has divine motivations and is an imitation of the goddess Dakshiani, and some others believe its reason is the social incentives and punishments that oblige the widow to do such an act. Another factor that has aggravated this custom is the belief of reincarnation along with woman's love for her lost husband and desiring to join him. Of course, neglecting the emotional and social needs of widows has also caused this self-immolation as a violent behavior, and the ending of this tradition is a proof for this claim. The concern of the religion of Islam towards the situation of this group of women and the consideration of individual and social interests in this issue shows the sublime view of Islam’s teachings. I have explained the custom of sati in this article using a descriptive-analytical method, then examining its intellectual roots, I have compared the status of women in Hinduism and Islam.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رسم «ساتی» و چرایی آن با توجه به جایگاه زنان هندو و مقایسه آن با اسلام
    Abstract: 
    یکی از سنت‌های هندوان رسم «ساتی» است که در آن زنِ شوهر مرده به همراه وی سوزانده می‌شود. این سنت در طول تاریخ هند، افت‌وخیزهایی را تجربه کرده و سرانجام با توجه به مخالفت‌های افراد و گروه‌های مختلف ممنوع اعلام شده است. مطالعات انجام‌شده بیانگر انگیزه‌های گوناگون نسبت به انجام این سنت است. از نگاه برخی محققان، این عمل با انگیزه الهی و با تأسی به الهه داکشیانی، و از نگاه عده‌ای دیگر علت آن مشوق‌ها و عقوبت‌های اجتماعی است که زن بیوه را ملزم به انجام چنین عملی می‌کرده است. اعتقاد به تناسخ در کنار عشق و محبت زن نسبت به شوهر از دست ‌رفته و ملحق شدن به او از دیگر عواملی است که تمایل به این رسم را تشدید می‌کرده است. البته بی‌توجهی به نیازهای عاطفی و اجتماعی بیوه‌زنان نیز سبب شده است این خودسوزی نوعی رفتار خشونت‌آمیز قلمداد شود که فرجام این سنت شاهدی بر این ادعاست. عنایت دین مبین اسلام نسبت به وضعیت این گروه از زنان نشان‌دهنده نگاه متعالی تعالیم آن و رعایت مصالح فردی و اجتماعی در این مسئله است. در این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی، رسم ساتی تبیین شده و پس از بررسی ریشه‌های فکری آن به مقایسه جایگاه زن در هندوئیسم و اسلام پرداخته می‌شود.
    References: 
    • قرآن کریم، ترجمة مهدی فولادوند.
    • ایونس، ورنیکا، 1373، اساطیر هند، ترجمة باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
    • ایونس، ورنیکا، 1375، اساطیر مصر، ترجمة باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
    • باباصفری، علی‌اصغر، 1387، «ستی و بازتاب آن در ادبیات فارسی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، ش 160، ص 49ـ74.
    • جعفری، یونس، 1352، «ستی»، ارمغان، ش 9، ص 585-592.
    • موسوی، سیده فاطمه و حسینی قلعه‌بهمن، سیداکبر، 1399، «بررسی تحلیلی مقایسه‌ای ارزش و جایگاه زن در اسلام و آیین هندو»، معرفت ادیان، ش 45، ص 7ـ24.
    • حکمت، علی‌اصغر، 1337، سرزمین هند، تهران، دانشگاه تهران.
    • خبوشانی، ملانوعی، 1348، سوز و گداز، تصحیح امیرحسین عابدی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
    • داراشکوه محمد، 1356، اوپانیشادها، تهران، طهوری.
    • دورانت، ویل، 1370، تاریخ تمدن (مشرق زمین: گاهواره تمدن)، ترجمة احمد آرام، ع. پاشایی و امیرحسین آریان‌پور، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
    • رامهرمزی، شهریار، 1348، عجایب هند، ترجمة محمد ملک‌زاده، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
    • سن، ک.م، 1375، هندوئیسم، ترجمه ع پاشایی، تهران، فکر روز.
    • شوشتری، میرعبداللطیف خان، 1363، تحفة العالم، تهران، کتابخانه طهوری.
    • منسکی، ورنر و دیگران، 1393، اخلاق در شش دین جهان، ترجمة محمدحسین وقار، تهران، اطلاعات.
    • موحدیان عطار، علی و محمدعلی رستمیان، 1386، درسنامه ادیان شرقی، قم، طه.
    • موحدیان عطار، علی و محمدعلی رستمیان، 1384، «متون دینی هندو»، هفت آسمان، ش 25، ص 115ـ144.
    • ناس، جان بایر، 1390، تاریخ جامع ادیان، ترجمة علی‌اصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی.
    • ویتمن، سیمن، 1382، آیین هندو، ترجمة علی موحدیان عطار، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • ویر، رابرت، 1374، جهان مذهبی: ادیان در جوامع امروز، ترجمة عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • Altekar, Anant S., 1959, The Position of Women in Hindu Civilization: From Prehistoric Times to the Present Day, Delhi, Motilal Banarsidass.
    • Dodwell, H. H., 1932, The Cambridge History of the British Empire, London, Cambridge University.
    • Eliade, Mircea, 1993, The Encyclopedia of Religion, New York, Collier Macmillan.
    • Eraly, Abraham, 2011, The First Spring: The Golden Age of India, New Delhi, Penguin.
    • Harlan, lindsey,1992, Religion and Rajput Women: The Ethic of Protection in Contemporary Narratives, University of California, Berkeley and Los angeles.
    • Hawley John Stratton, 1994, Sati; the Blessing and the Curse, New York, Oxford University.
    • Kannabiran, Kalpana, 2004, "Gender and Changing Social Values in Hinduism", in Contemporary Hinduism: Ritual, Culture, and Practice, Edited by Robin Rinehart, USA, abc-clio Inc.
    • Kinsley, David, 1987, Hindu Goddesses: Visions of the Divine Feminine in the Hindu Religious Tradition, Delhi, Motilal Banarsidass.
    • Marshman John Clark, 1876, History of India from the earliest period to the close of the East India Company's government, London, W. Blackwood and sons.
    • Michaels, Axel, 2004, Hinduism: Past and Present, New Jersey, Princeton University.
    • Major Andrea, 2011, Sovereignty and Social Reform in India, New York, Routledge.
    • Sharf, Robert, 2014, Mindfulness And Mindlessness In Early Chan, University of California, Berkeley.
    • Sharma Arvind, 1988, Sati: Historical and Phenomenological Essays, Delhi, Motilal Benarasidass.
    • Wiener, Margaret J., 1995, Visible and Invisible Realms, Chicago, University of Chicago.
    • Wolpert, Stanley A., 2006, Encyclopedia of India, New York, Thomson Gale.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    tanha, Mohsen.(2025) The Custom of "Sati" and Its Reason, Based on the Status of Hindu Women in Comparison with Islam. Ma`rifat-e Adyan, 15(1), 89-104 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2020429

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohsen tanha."The Custom of "Sati" and Its Reason, Based on the Status of Hindu Women in Comparison with Islam". Ma`rifat-e Adyan, 15, 1, 2025, 89-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    tanha, M.(2025) 'The Custom of "Sati" and Its Reason, Based on the Status of Hindu Women in Comparison with Islam', Ma`rifat-e Adyan, 15(1), pp. 89-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    tanha, M. The Custom of "Sati" and Its Reason, Based on the Status of Hindu Women in Comparison with Islam. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 15(1): 89-104