Ma`rifat-e Adyan, Volume 5, Issue 2, No 18, Year 2025 , Pages 57-74

    The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Reza ghazi / M.A student of Religions, IKI / rghaz@ymail.com
    Abstract: 
    Abstract Historical evidence ,based on the biblical texts justifying love on the one hand, and the just wars on the other hand ,seriously calls into question Augustins' theory of love of the enemy prevailing among the Christians .Discussion of such an idea in ancient religions and cultures among the Jews and the Greeks ,such as the dialogue between Socrates and Euthyphro in the book : Euthyphro (dialogues) conversation” by Plato, shows its importance for softening the hearts. This paper studies Augustine's theory of love of the enemy, which is based on the principle that God, by ordering to love others, commands us to have a correct inner judgment and a kind heart. Therefore, this teaching has gradually brought about an exaggerated interpretation of the Christ's personality and Christian law. Using an analytical-critical approach, this paper investigates and criticizes the origin and possibility of Augustine's theory of love of the enemy.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :خاستگاه و امکان محبت به دشمن؛ بررسی و نقد نظریه آگوستین
    Abstract: 
    شواهد تاریخی مبنی بر توجیه فقرات ناظر به محبت اناجیل از یک سو، و جنگ‏های عادلانه از سوی دیگر، جایگاه نظریه‌ی محبت به دشمن در میان مسیحیان را در معرض تردید جدی قرار داده است. وجود چنین عقیده‎ای در ادیان و فرهنگ‎های کهن، در میان یهودیان و یونانیان، ازجمله مباحثه بین سقراط و اتوفرون در کتاب «محاوره اوتوفرون» افلاطون، نشان از اهمیت آن به مثابه رام کننده دل‎هاست. این مقاله به بررسی نظریه‌ی محبت به دشمن آگوستین می پردازد که بر این اصل استوار است که خداوند با فرمان به محبت، از ما می‏طلبد که نگرش باطنی صائب انتخاب و روحی مهرورز داشته باشیم. ازاین رو، این آموزه به تدریج تبلوری مبالغه‏آمیز پیرامون شخصیت و شریعت مسیح† یافته است. این مقاله به روش تحلیلی ـ انتقادی، به بررسی دیدگاه خاستگاه و امکان نظریه آگوستین در باب محبت به دشمن و نقد و بررسی می‎پردازد.
    References: 
    • ایلخانی، محمد، 1382، تاریخ فلسفه در قرون وسطی، تهران، سمت.
    • برانتل، جورج، 1381، آیین كاتولیك، ترجمة حسن قنبری، قم، مركز مطالعات ادیان و مذاهب.
    • بكر، لانس، 1380، مجموعه مقالات فلسفه اخلاق، «محبت و احسان Charity» ترجمه احمد دبیری، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی.
    • تیندل، كلن، 1374، فلسفه سیاسی چیست، ترجمه محمود صدری، تهران، علمی و فرهنگی.
    • جمعی از نویسندگان، 1388، اخلاق جنگ و صلح، اخلاق كاربردی چالش‌ها و كاوش‌هایی نوین در اخلاق عملی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
    • دورانت، ویل، 1371، تاریخ تمدن، ترجمه حمید عنایت و ديگران، چ سوم، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی.
    • راسخی لنگرودی، احمد، 1390، افق‎های ناكجاآباد، (سیری انتقادی در مدینه‌های فاضله)، تهران، اطلاعات.
    • رسول‌زاده، عباس و جواد باغبانی، 1389، شناخت مسیحیت، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • رودریگیس، هیلاری و هاردینگ، جان اس، 1390، درسنامه دین‌شناسی، ترجمه سید لطف‌ا... جلالی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • طاهری، ابوالقاسم، 1379، تاریخ اندیشه‌های سیاسی در غرب، تهران، قومس.
    • طباطبایی، جواد، 1380، مفهوم ولایت مطلقه در اندیشه سیاسی سده‎های میانه، تهران، نگاه معاصر.
    • فرانكنا ويليام كي، 1376، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، قم، طه.
    • قربان‌نیا، ناصر، «بررسی مداخله بشر دوستانه از منظر اخلاق»، 1382، نامه مفید، ش3، ص 125ـ152.
    • كلوسكو، جورج، 1390، تاریخ فلسفه سیاسی، ترجمه خشایار دیهیمی، چ دوم، تهران، نی.
    • كمال پولادی، 1382، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب از سقراط تا ماكیاولّی (یونان باستان و سده‎های میانه)، تهران، مركز.
    • كونگ هانس، 1384، تاریخ كلیسای كاتولیك، ترجمه حسن قنبری، قم ادیان و مذاهب..
    • هاكس، مستر، 1383، قاموس كتاب مقدس، چ دوم، تهران، اساطیر.
    • هوردِرن، ویلیام، بي‌تا، الهیات پروتستان، ترجمة طاطه وس میكائیلیان، بي‌جا، بي‌نا.
    • یاسپرس كارل، 1363، سنت آگوستین، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
    • Ambrose, De Sacr. 5, 4, 30: PL 16, 454; cf.
    • Atkins & Dodaro, 1998, Augustine: Olitical Writings (the City of God), Cambridge University Press.
    • Augustine , City of God, BK.XIV,ch.15.
    • Augustine, 2003, City of God, ed. G. R. Evans, trans. Henry Scowcroft Bettenson, London :Penguin Books.
    • Augustine, Reply to Faustus, bk.22, par. 76, 368. 36.
    • Augustinus, 1956, The Confessions, Bk III, vol. 1, chapter. 8, in a select library of the nicen and post-nicene.
    • Burnell, Peter, 1992, "the status of politics in St. Augustine,s city of god". In: History of Political Thought, Vol XIII. No.1.Spring.
    • C. S. Lewis, 1960, The Four Loves, Chapter 6 "Charity".
    • Catechism of the Catholic Church, Mahwah (NJ), Paulist Press,1994.
    • Clark rscj, Mary T., 1994, Augustine, London, Continuum.
    • Max L. Stackhouse, 1987, Christian Spirituality, The Encyclopedia of Religion, ed. by: Eliade, Mircea, New York, Macmillan Publishing Company, V.3.
    • Fallon, J. E. "Enmity (In the Bible)" The New Catholic Encyclopedia, V.5.
    • Gregory Reichberg, Syse Henrik, & Begby Endre, 2006, eds. The Ethics of War: Classic and Contemporary Readings, Oxford, Blackwell Publishing.
    • Holmez, Robert.L, 1998, Baisc Maral Philosophy, Wadsworth Phblishing Company.
    • James E. White, 2006, (Ed) Contemporary Moral Problems, Thomason Wadsworth.
    • John Raymond, The Just War Theory, www.Monrsofadoration.org . just war.
    • Johnson, James Turner, 1975, Ideology, Reason and Limitation of War, Princeton: Princeton University Press, (the discussion of Augustine s views in Russel).
    • Johnson, James Turner, 2003, Theoretical Context of Studies on Peace and Just War, In Mehdi Faridzadeh (Ed).
    • Mary Jo, Weaver, 1998, Introduction to Christianity, Wadsworth Publising company.
    • Nel, Noddings, 1984, Caring: A Feminine Approach toEthics and Moral Education, Berkeley: Universityof California Press.
    • Tkacz, Michael W. & Kries, Douglas, 1994, Augustine, Political Writings, ed. Ernest L. Fortin and Douglas Kries. Indianapolis: Hackett.
    • Weaver, Mary Jo, 1998,. Introduction to Christianity, Wadsworth Publising company.
    • Weithman, Paul, 2002 "Augustan's Political philosophy" In: The Cambridge Companion to Augustine, Edited by Eleonore Stump and Norman Kretzmann. Cambridge university press
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghazi, Reza, Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory. Ma`rifat-e Adyan, 5(2), 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Reza ghazi; Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory". Ma`rifat-e Adyan, 5, 2, 2025, 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghazi, R, Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory', Ma`rifat-e Adyan, 5(2), pp. 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ghazi, R, Hosseini Qal’eh Bahman , S. The origin and possibility of love to the enemy: a critique of Agustin’s theory. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 5(2): 57-74