Ma`rifat-e Adyan, Volume 5, Issue 1, No 17, Year 2025 , Pages 93-110

    Avatar; a changing and evolving Religious teaching in Hindu Sources

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad rasuol / PhD Student of religions and mysticism, IKI / mrasool.imanik@gmail.com
    Abstract: 
    Abstract Any religious teaching passes different stages before it develops. It sometimes begins as a simple concept and then develop into complex philosophical teachings. The same is true of Hindu tradition; for example the teaching of "avatar" first came from its most ancient sources, i.e. Vedas and then developed to reach its final form as great Puranas and became a theory about how God manifests Himself which serves the system of Hindu theology and directs the existing polytheism in this religion. Considering the initial concept of this teaching and reviewing its origin, the present paper studies its final form in Vishnu Purana and Bhagavata Purana. A review of some of the instances of these Puranas shows that the teaching in these texts not only refers to several incarnations of Vishnu but is also interpreted, in its final form, as a manifestation of the emergence of Brahman in the countenance of the multiple main and secondary gods and emanation of divine energy to all the creatures in the universe.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اَوتارَه، آموزه‌ای در حال تحوّل و تکامل در منابع هندویی
    Abstract: 
    هر آموزۀ دینی در بستری که در آن به وجود می آید، مراحلی را پشت سرگذاشته، گاهی از شکل مفهومی بسیط، به سمت تعالیم پیچیدۀ فلسفی سیر می کند. در سنّت هندویی نیز آموزه‌ی «اوتاره» از کهن ترین منابع آن یعنی وداها سیر خود را شروع کرده و در نهایت، در پورانه های بزرگ، به شکل نهایی و تکامل یافتۀ خود رسیده و به عنوان نظریه ای در باب نحوه ظهور خداوند، در خدمت نظام خداشناسی هندویی و جهت دهی به چندگانه پرستی موجود در این آیین قرار گرفته است. در این نوشتار، با عنایت به مفهوم ابتدایی این آموزه و نیز بررسی خاستگاه آن، صورت تکامل یافته آن در ویشنو پورانه و بهاگوتَه پورانه بررسی شده است. مرور فقرات این پورانه ها نشان می دهد که این آموزه در این متون، علاوه بر اینکه بر تجسّدهای چندگانۀ ویشنو اطلاق شده، در شکل تکامل یافته خود، به ظهور برهمن در چهره‌ی خدایان متکثّر اصلی و فرعی و نیز فیضان انرژی الهی بر تمامی موجودات عالم نیز تفسیر شده است.
    References: 
    • جلالي نائيني، سيدمحمدرضا، 1372، گزيده ريگ‌وده، چ سوم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • چاترجي، ساتيش‌چاندرا و موهان‌داتا، دريندرا، 1384، معرفي مكتب‌هاي فلسفي هند، ترجمه فرناز ناظرزاده‌كرماني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • شايگان، داريوش، 1386، اديان و مكتب‌‌‌‌‌‌‌هاي فلسفي هند، چ ششم، تهران، اميركبير.
    • Constance A. Jones and James D. Ryan, 2007, Encyclopedia of Hinduism, New York, Facts on File,.
    • Coutor. A, 2001, " From Vishnu's deeds to Vishnu's play or Observation on the word Avatāra as a Designation for the manifestation of Vishnu", in Journal of Indian Philosophy, vol. 29.
    • Danielou, Alain, 1985, The Gods of India, New York, Innder Traditions International Ltd.
    • Danielou, Alain, 1985, The myths and Gods of India, NewYork, Inner Traditions International Ltd.
    • Dasgupta, Surendaranath, 1952, A History of Indian Philosophy, London, Cambridge University Press.
    • Dowson, John, 1998, Classical dictionary of Hindu Mythology and religion, New Delhi, D.K Printworld.
    • Fillips, Maurice, 1903, The Evolution of Hinduism, Madras: M. E. Publishing House.
    • Grimes, John, 1996, A Concise Dictionary of Indian Philosophy؛ Sanskrit Terms Defined in English, State Univevrsity of New York Press.
    • Macnicol, Nicol, 1915, Indian Theism, London, Oxford University Press.
    • Malinar, Angelika, 2007, The BhagavadGita; Doctrines and Contexts, New York, Campbridge University Press.
    • Mani, vettam, 1975, Puranic Encyclopedia, Frist Edition in English, India, Motali Banarsidas Publisher,
    • Matchett, Freda, 2003, "The Puranas" in The Blackwell Companion to Hinduism, ed: Gavin Flood, Uk: Blackwell Publishing,.
    • Muler, F. Max (trans), 1898, The BhagavadGita, Sacred books of the East, UK, Oxford.
    • Muler, F. Max (trans), 1964, Vedic Hymns, Sacred Books of the East, India, Dehli Motilal Banasidass.
    • Narayana Sinha, Purnendu, 1901, A Studey of Bhagavat Purana, Benares, Tara Printing Works.
    • Pike, Albert, 1930, Indi- Aryan Deities and Worship as Contained in Rig Veda, UN, The Standard Printing Co.
    • Pinchman, Tracy, 1994, The Rise of Goddess in The Hindu Tradition, State University of New York Press.
    • RadhaKrishnan, S, 1971, The Bhagavadgita, India, Private Ltd.
    • Rocher, Ludo, 1971, The history of Indian Literature, the Purana, Wiesbaden, harrassowitz pubblisher.
    • Vijnanananda, Swami, Srimad Devi Bhagavatam, India, Allahabad, The Panini Office.
    • Wango, Madhu bazaz, 2009, World religions; Hinduism, Forth edition, New York, Chelsi House Publishers.
    • Wiliams, Monirt, 1891, Brahmanism and Hinduism, Fourth Edition, New York, Macmilan and co Publishing.
    • Williams, Monier, 1878, Hinduism, New York, Pott, Yong and Co.
    • Wilson, Hayman, 1840, The Vishnu Purana, London, Oxford.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad rasuol.(2025) Avatar; a changing and evolving Religious teaching in Hindu Sources. Ma`rifat-e Adyan, 5(1), 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad rasuol ."Avatar; a changing and evolving Religious teaching in Hindu Sources". Ma`rifat-e Adyan, 5, 1, 2025, 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'Avatar; a changing and evolving Religious teaching in Hindu Sources', Ma`rifat-e Adyan, 5(1), pp. 93-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. Avatar; a changing and evolving Religious teaching in Hindu Sources. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 5(1): 93-110