Ma`rifat-e Adyan, Volume 5, Issue 1, No 17, Year 2025 , Pages 69-78

    A Critique of the Theory of Eternal Sin in Christianity

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Behroz / Assistant professor of Human sciences college, Babul Azad Islamic University / afshar1347@yahoo.com
    Abstract: 
    Abstract After saint Paul, Saint Agustin investigated the question of original sin for the first time. In his view, due to the fact that the original sin was committed by Adam and Eve, man is considered sinful and it is only through kindness God's and divine favor that he is guided towards good. This paper, seeks to address this question theoretically and carefully by referring to the Gospel and Torah, taking in to consideration the standpoints of some theologians and philosophers. This paper concluded that although, there is no trace of original sin in the Old and New Testament, many Christian sects agree upon the universality of Adam's sin today. According to them and to Poles and the others, not only all divine prophets share the original sin, but also every child is born sinner. Allamah Tabataba'i and others criticize this theory.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد و بررسی نظریه گناه ازلی در مسیحیت
    Abstract: 
    مسئله گناه اولیه پس از پولس رسول، نخستین بار به وسیله قدیس آگوستین مورد بحث و بررسی کلامی قرار گرفت. به نظر او، انسان به دلیل گناه اولیه آدم و حوا گناهکار است و تنها لطف و عنایت الهی است که انسان را به سوی خیر هدایت می کند. این مقاله با روش نظری و مطالعه تورات و انجیل درصدد تبیین دقیق این نظریه و بررسی آن با توجه به دیدگاه های برخی متکلمان و فیلسوفان است. این تحقیق نشان می دهد با اینکه در عهد قدیم و جدید، اثری از تعلیم آموزه گناه نخستین وجود ندارد، با این حال امروزه، بسیاری از فرقه‏های مسیحی در خصوص فراگیر بودن گناه آدم اتفاق نظر دارند. از نگاه آنان، نه تنها پیامبران الهی در گناه اصلی شریک هستند، بلکه تمامی کودکان نیز از بدو تولد گناهکار به دنیا می‏آیند. پولس رسول و دیگران از نظریه پردازان آن هستند. درحالی که علّامه طباطبائی و دیگران از منتقدان جدی این آموزه می باشند.
    References: 
    • برانتل، جرج، 1381، آيين كاتوليك، ترجمه حسن قنبري، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • پترسون مايكل، و ديگران، 1376، عقل و اعتقاد ديني، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
    • تيسين، هنري، 1387، الهيات مسيحي، ترجمة ط. ميكائليان، تهران، حيات ابدي.
    • جي لسلي، 1381، آيين پروتستان، ترجمه عبدالرحيم سليماني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1371، الميزان في تفسير القرآن، قم، اسماعيليان.
    • كالين براون، 1375، فلسفه و ايمان مسيحي، ترجمة طاطه ميكائيليان، تهران، علمي و فرهنگي.
    • كتاب‌هائي از عهد عتتق بر اساس كتاب مقدس اورشليم، (1380) ش، ترجمه پيروز سيار، تهران، ني.
    • مك گراث، اليستر، 1385، در آمدي بر الهيات مسيحي، ترجمه عيسي ديباج، تهران، كتاب روشن.
    • مولند، اينار، 1375، جهان مسيحيت، تهران، امير كبير.
    • هورن، چارلز، 1361، نجات‌شناسي، ترجمه سارو خاچيكي، تهران، آفتاب عدالت.
    • 16-Locke, J, 1987, A Paraphrase and Notes on the Epistles of St. Paul ed. A. W. Wainwright Oxford: Clarendon Press.
    • Anselm, Canterbury, 1969, Why God Became Man and the Virgin Conception and Orginal Sin (1100), Albany: Magi Books.
    • Augustine , Hippo, 1958, City of God, International edition, Doubleday.
    • Edwards. J., 1758, Oiginal Sin, ed. c. a. Holbrook ,London: Yale University Press.
    • Kant, I, 1793, Religion within the Limits of Reason Alone, New York, Harper & Brothers.
    • Kierkegaard, S, 1844, the concept of Anxiety, Princeton University Press.
    • Quinn, P.L, 1992, “On demythologizing evil.” In Discourse and Practice. Ed. F. Reynolds and D. Tracy ,Albany: State University of New York Press.
    • Swinburne. R, 1989, Responsibility and Atonement ,Oxford, Clarendon Press.
    • The New Encyclopædia Britannica, Propædia: Outline of Knowledge and Guide to the Britannica, 15th edition, 2010.
    • The Oxford dictionary of the Christian Church, 1997, Third ed, p.1196.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Behroz.(2025) A Critique of the Theory of Eternal Sin in Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 5(1), 69-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Behroz ."A Critique of the Theory of Eternal Sin in Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 5, 1, 2025, 69-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , B.(2025) 'A Critique of the Theory of Eternal Sin in Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 5(1), pp. 69-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , B. A Critique of the Theory of Eternal Sin in Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 5(1): 69-78