Abstract
One of the early confrontations between different religious groups and Babism was that of Sheikhiyyah sect, especially Karimkhaniyyah family in Kerman. When Ali Mohammad Bad made the claim of Seyyed Kazim Rashti's succession and other screwy claims such as Bab of Imam of the time, Imamate (Mahdism), prophecy and divinity, the leaders of this family opposed him and his followers and wrote several rebuttals in this regard. Referring to Quranic clear evidence and tradition and using consensus-based cases and intellectual proofs, they criticized Bab's claims and regarded them as lacking scientific and intellectual validity. Providing a brief account on the writers of these rebuttals from Karimkhaniyyah family, the present paper gives a chronological and descriptive- structural report on these rebuttals and expounds their basic themes. Then reviews verbal reactions to these claims based on a dialectic account. Finally it provides an analysis and final summary.
یکی از نخستین مواجهات گروه های مختلف مذهبی با جریان بابیه، رویارویی شیخیه، به ویژه خاندان کریم خانیة کرمان است. رهبران این خاندان پس از ادعای علی محمد باب مبنی بر جانشینی سیدکاظم رشتی و طرح دعاوی عجیب و غریبی همچون بابیت امام زمان، امامت (مهدویت)، نبوت و الوهیت، به مقابله با باب و پیروانش برخاستند و در این زمینه ردیات متعددی نوشتند. آنان با استناد به محکمات کتاب و سنت و نیز با بهره گیری از موارد اجماعی و ادلة عقلی، ادعاهای باب را نقد کردند و آنها را فاقد وجاهت علمی و عقلی برشمردند.
این نوشتار پس از گزارشی مختصر از ردّیه نویسان طایفة کریم خانیه، به گزارش کرونولوجیکالی و توصیفی ـ ساختاری آنها پرداخته، محورهای اساسی این ردّیه ها را تبیین می کند و براساس گزارشی دیالکتیکی واکنش بابیان را نیز بررسی می کند و در آخر تحلیل و جمع بندی نهایی را ارائه می نماید.