Pages:
105-129
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Among the important contemporary discourses is the trend of traditionalism which is concerned with "tradition" as a phenomenon with divine origin. Traditionalism holds that every tradition is a manifestation of the sun of guidance and a wave of Truth Sea. Using an analytical-narrative approach, the present paper deals with the way through which we can develop an approach to understanding see whether or not the tradition intended by traditionalists meets the needs of modern man properly. Providing a theoretical framework for understanding the traditionalist trend of the recent century, this paper seeks to study Frithjof Schuon's view called "transcendent unity of religions". This paper is a prelude to the study of trend of contemporary religious thought and is intended to study it to improve religious knowledge and logically confront with questions and challenges which the studies about trends face.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد و بررسی نظریه «وحدت متعالی ادیان» با تکیه بر دیدگاه فریتیوف شوآن
Abstract:
یکی از گفتمان های مهم در حال حاضر، جریان سنتگرایان است که به بررسی «سنّت» به عنوان پدیدهای با منشأ الهى میپردازد. جریان سنتگرا، هر سنتى را جلوهای از جلوه های خورشید هدایت و موجی از دریای حقیقت میداند. این نوشتار، با رویکردی گزارشی، تحلیلى به این موضوع میپردازد که چگونه میتوان به این رهیافت رسید که آیا سنت موردنظر سنتگرایان، پاسخ مناسبی برای نیازهای انسان معاصر دارد؟ هدف این مقاله، در عین ارائه یک چارچوب نظرى براى شناخت جریان سنت گرا در سدهی اخیر، بررسی دیدگاه «وحدت متعالی ادیان» از منظر شوآن را وجهه همت خویش قرار داده است. این پژوهش، از یک سو خود مقدمه اى است براى جریانشناسى تفکر دینى معاصر و از سوی دیگر پىجویى و بهره گیرى از آنها براى به سازى معرفت دینى و رویارویى منطقى با پرسش ها و چالش هاى فراروى مطالعات جریان شناسانه است.
References:
- «اقتراح درباره سنت گرايي» (گفتوگو با غلامرضا اعواني، محمود بينا مطلق و مصطفي ملكيان)، تابستان و پاييز1377)، نقد و نظر، ش 15ـ16، ص 67ـ66.
- اصلان، عدنان (1382)، پلوراليسم ديني راههاي آسمان، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، نقش جهان
- بينايمطلق، محمود، (1385)، نظم و راز، تهران، هرمس.
- حلي، حسنبن يوسف (1382)، كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، قم الالهيات، قم، مؤسسه امام صادق.
- دانش، جواد، «حكمت خالده و وحدت متعالي اديان»(1386)، معرفت، ش120،ص 58ـ41.
- سبحاني، محمدتقي، «درآمدي بر جريان شناسي انديشهي اجتماعي ديني در ايران معاصر (2)»، نقد و نظر، ش45ـ46، ص 282ـ218.
- شرارد، فيليپ، علوم جديد و غير انساني شدن انسان، ترجمه هادي شريفي، جاويدان خرد، ش 2، ص 55ـ34.
- شفق، نجيبالله، «تأملي درباره نظريه وحدت متعالي اديان؛ بررسي ديددگاه سيدحسين نصر» (1385)، معرفت، ش 111، ص 108ـ101
- شوآن، فريتيوف (1383)، اسلام و حكمت خالده، ترجمه فروزان راسخي، تهران، هرمس.
- ـــــ (1381)، گوهر و صدف عرفان اسلامي، ترجمة مينو حجت، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
- ـــــ ، «انسان شناسي معنوي، ترجمه عليرضا رضايت» (1388)، اطلاعات حكمت و معرفت، ش 38، 61ـ59.
- قائمينيا، عليرضا، «وحدت متعالي اديان» (پاييز 1384)، قبسات، ش 37، ص 104 ـ 93.
- كريم زاده، طاهر، «بررسي و نقد كثرتگرايي به روايت سيدحسين نصر» (1389)، پژوهشنامه فلسفه دين، ش 21، ص 150 ـ 127.
- گنون، رنه (1372)، بحران دنياي متجدد، ترجمة ضياءالدين دهشيري، تهران، اميركبير.
- لگنهاوزن، محمد (1379)، اسلام و كثرتگرايي ديني، ترجمه نرجس جواندل، قم، طه.
- ـــــ (1382)، چرا سنتگرا نيستم، خرد جاويدان (مجموعه مقالات همايش نقد تجدد از ديدگاه سنتگرايان معاصر)، به كوشش شهرام يوسفيفر، تهران، فرهنگستان هنر.
- محمّدى، مجيد (1374)، دينشناسى معاصر، تهران، قطره.
- ملكيان، مصطفى (1381)، راهى به رهايى: جستارهايى در باب عقلانيت و معنويت، تهران، نگاه معاصر.
- ـــــ (1386)، سيري در سپهر جان مقالات و مقولاتي در معنويت، تهران، نگاه معاصر.
- ـــــ (1358)، معرفت و معنويت، ترجمه انشاءالله رحمتي، تهران، ترجمه سهروردي.
- ـــــ (1379)، نياز به علم مقدس، ترجمه حسين ميانداري، قم، طه.
- ـــــ (1386)، دين و نظم طبيعت، ترجمه انشاء الله رحمتي، تهران، ني.
- ـــــ ، «سنت، عقلانيت و ديانت (گفتوگو با دكتر سيد حسين نصر)» (بهار 1386)، هفت آسمان، ش 33، ص 38ـ17.
- Cutsinger, James S(1997c), Advice to the Serious Seeker: Meditations on the Teaching of Frithjof schuon,SUNY Press.
- Frithjof Schuon (1976), Islam and the Perennial philosophy , Al Tajir Trust.
- _____ (1981a), Esoterism as Principle and as Way, Trans. William Stoddart. London: Perennial Books.
- _____ (1981b), Sufism: Veil and Quintessence,Trans. Willian Stoddart. Bloomington, Ind.:Word Wisdom Books.
- _____ (1984a), Logic and transcendence. Trans. Peter N.Townsend. London: Perennial Books.
- _____ (1984b), Light on the Ancient Worlds. Trans. Lord Northbourne. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
- _____ (1985), Christianity/ Islam: Essays On Esoteric Ecumenism. Trans. Gustavo Polit. Blooomington, Ind: World Wisdom Books.
- _____ (1987), Spiritual Perspectives and Human Facts. Trans. P. N.Townsend. London: Perennial Books.
- _____ (1989), In the Face of the Absolute. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
- _____ (1990), Gnosis Divine Wisdom. Trans. G. E. H. Palmer. London: Perennial Books.
- _____ (1991), Roots of the Human Condition. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
- _____ (1992a), The Play of Masks. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
- _____ (1992b), Echoes Of Perennial Wisdom. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
- _____ (1995),Stations of Wisdom. Bloomington,Ind:World Wisdom Books.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ghazi, Reza, Hassani Amoli , Sayed Ali.(2025) A Criticism and Analysis of the Theory of "Transcendent Unity of Religions" with Emphasis on Frithjof Schuon's View. Ma`rifat-e Adyan, 4(1), 105-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Reza ghazi; Sayed Ali Hassani Amoli ."A Criticism and Analysis of the Theory of "Transcendent Unity of Religions" with Emphasis on Frithjof Schuon's View". Ma`rifat-e Adyan, 4, 1, 2025, 105-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ghazi, R, Hassani Amoli , S.(2025) 'A Criticism and Analysis of the Theory of "Transcendent Unity of Religions" with Emphasis on Frithjof Schuon's View', Ma`rifat-e Adyan, 4(1), pp. 105-129
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ghazi, R, Hassani Amoli , S. A Criticism and Analysis of the Theory of "Transcendent Unity of Religions" with Emphasis on Frithjof Schuon's View. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 4(1): 105-129