Pages:
7-26
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Hope is one of the main prerequisites of man's life. Whoever is optimistic about the future feels that he/she has everything at his disposal, because real happiness and everlasting felicity consist in the feeling of peace and tranquility, hope and optimism. One who has not mental peace is bereft of the least provision even if one possesses material power, and this can be ascribed to mental problems, distress and overwhelming satanic temptations.
We may not find among the teachings of divine religions any instance that lacks optimism about the future and its developments and that does not look directly or indirectly at the improvement of man's condition and realization of his ideals in the future. Divine religions which are based on revelation pay greater attention to this idea than other beliefs and most of their followers' religious doctrines are related to it.
The present paper sheds light on how the concept of "hope" is reflected in Islamic and Christian religious texts and seeks to make explicit the general parameters of this teaching in these texts in order to prepare the ground for bringing religions closer and closer.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ماهیت امید؛ مقایسهای تطبیقی بین اسلام و مسیحیت
Abstract:
امید، سرمایهی اصلی حیات آدمی است. کسی که به آینده امیدوار است، احساس میکند همه چیز دارد؛ چراکه خوشبختی واقعی و سعادت جاودان در احساس آرامش، امید و مطلوب اندیشی است. کسی که از آرامش روان بهرهای ندارد، با ناامنی روانی، دغدغه خاطر و وسوسههای فزونخواهانه، در اوج قدرت مادی نیز اندک توشه ای هم ندارد.
در میان تعالیم ادیان آسمانی، شاید نتوان نمونه ای را یافت که از امید به آینده و تحولات آن تهی بوده و به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به اصلاح و بهبود وضع بشر و تحقق آرمان های وی در آینده نظری نداشته باشد. ادیان آسمانی و با منشأ وحیانی در این خصوص، بسیار برجسته تر از سایر آیین ها به این معنا توجه داشته اند و بسیاری از معتقدات دینی پیروان آنها با این معنا ارتباط می یابد.
این نوشتار به طور خاص به نحوه انعکاس مفهوم «امید»، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و برآن است که مختصات کلی این آموزه را در این متون ترسیم نماید تا زمینه ای برای نزدیکی هرچه بیشتر ادیان به یکدیگر را فراهم آورد.
References:
- ابنفارس، احمد بن زكريا (1404ق)، معجم مقاييس اللغة، دمشق، مكتب الاعلام الاسلامي.
- ابنمنظور، محمدبن مكرم (1414ق)، لسان العرب، چ سوم، بيروت، دار صادر.
- استراترن، فيليپ (1385)، دائرةالمعارف راتلج: مقاله الهيات اميد، ترجمه مسعود فريامنش، تهران، روزنامه جوان، 28 تير.
- استيد، كريستينفر (1380)، فلسفه در مسيحيت باستان، ترجمة عبدالرحيم سليمانياردستاني، قم، مركز مطالعات و تحقيقات
- اديان و مذاهب.
- الاميركاني، جيمس انس، (1888م)، نظام التعليم في علم اللاهوت القويم، بيروت، مطبعه الاميركاني.
- آزادیان، مصطفی (1383)، « نقش خداوند در رستگاري انسان از نظرگاه اسلام و مسیحیت » ، معرفت، ش 78، ص 22-10.
- براون، كالين (1375)، فلسفه و ايمان مسيحي، ترجمة طاطه وس ميكايليان، تهران، علمي و فرهنگي.
- بلوخ، ارنست، 1390، ديالكتيك و اميد، ترجمه نادر فتورهچي، تهران، رشد.
- پلانتينجا، الوين (1381)، عقل و ايمان، ترجمة بهناز صفري، قم، اشراق.
- توني لين (1386)، تاريخ تفكر مسيحي، ترجمه روبرت آسريان، چ سوم، تهران، نشر و پژوهش فرزان.
- تيسين، هنري (بيتا)، الهيات مسيحي، ترجمه ط. ميكائليان، تهران، حيات ابدي.
- جوادي آملي، عبدالله (1388)، موجود موعود، چ پنجم، قم، مركز نشر اسراء.
- خاچيكي، سارو (1982م) اصول مسيحيت، چ دوم، تهران، حيات ابدي.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين (1417ق)، الميزان فى تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
- طيب، سيدعبدالحسين (1378ق) اطيب البيان، چ دوم، تهران، اسلام..
- فرلاي، هارولد (1361)، خلقت تازه، ترجمه مهرداد فاتحي، تهران، آفتاب عدالت.
- قربانی، عسگر (1390)، ایمان، امید، محبت در اسلام و مسیحیت، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمیني.
- ليون دوفر اليسوعى، كنزافيه (1986)، معجم اللاهوت الكتابى، بيروت، دارالمشرق.
- محمدياسين، محمد (بيتا)، حقيقه ملكوت الله في الكتاب المقدس.
- مسترهاكس (1377)، قاموس كتاب مقدس، تهران، اساطير.
- مغنيه، محمدجواد (1424ق)، الكاشف، تهران، دار الكتب الإسلاميه .
- مفتاح، احمدرضا (1385)،« مفهوم آمرزیدگی ازراه ایمان»، مجله هفت آسمان، ش 30، ص 76-47.
- مكارم شيرازي، ناصر و ديگران (1374)، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
- مكگراث، آليستر، 1384، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان.
- ميبدى، رشيدالدين (1371ق)، كشف الأسرار و عدة الأبرار، چ پنجم، تهران، امير كبير.
- ميلر، ويليام (1319)، تفسيرانجيل يوحنا، تهران، چاپخانه بروخيم.
- نراقي، محمدمهدي (1383ق) جامع السعادات، قم، دارالكتاب الاسلاميه.
- واتسون، اندراس و ابراهيم سعيد (1298ق)، شرح اصول الايمان، چ چهارم، قاهره، دارالثقافة.
- والوورد، جان (بیتا)، خداوند ما: عیسی، ترجمه مهرداد فاتحی، تهران: کلیستی جماعت ربانی، آموزشگاه کتاب مقدس.
- هوردرن، ويليام (1368)، راهنماي الهيات پروتستان، ترجمة طاطه وس ميكايليان، تهران، علمي و فرهنگي.
- هورن، چارلز (1361)، نجاتشناسي، ترجمة سارو خاچيكي، تهران، آفتاب عدالت.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Azam, , Zhra.(2025) The Essence of Hope; a Contrast between Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 4(1), 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Azam ; Zhra ."The Essence of Hope; a Contrast between Islam and Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 4, 1, 2025, 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , Z.(2025) 'The Essence of Hope; a Contrast between Islam and Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 4(1), pp. 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A, , Z. The Essence of Hope; a Contrast between Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 4(1): 7-26