Ma`rifat-e Adyan, Volume 3, Issue 4, No 12, Year 2025 , Pages 107-126

    An Inquiry into Sectology

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Abolfazl / MA student of Islamic mysticism, Tehran Azad Islamic University
    Abstract: 
    As one of the forms of man's social life, sects have always had their own complexities and mysteries. The closed atmosphere of a sect and vagueness of its domain and beliefs prevents outside observers from understanding the depth of its beliefs and teachings and provide not ample opportunity for having preliminary information on its views. The reports given by converts are the only relatively reliable resource in this regard. Even if these reports are true, they are mixed with a sense of anger and hatred hidden behind the different layers of these accounts and are distant from the neutrality which a scientific report is expected to have. On the other hand, modern psychology which studies behavior and has philosophical approaches in its traditional form greatly contributes to the acquaintance with the hidden and unspoken layers of sects. In our country, the study made about sects generally focuses on analyzing and criticizing the sects in terms of their theological and ideological aspect and little trace is found of the covert and overt aspects of behavior, mechanisms and teachings of sects in these studies. The present paper seeks to study some of these aspects and the role which psychology has sects.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جستاری در فرقه‌شناسی
    Abstract: 
    فرقه ها به عنوان یکی از اَشکال زندگی اجتماعی انسان، همواره با پیچیدگی ها و رازآلودگی های خاص خود همراه بوده اند؛ بسته بودن فضای فرقه، عدم شفافیت قلمرو فعالیت، و عقاید موجب می شود تا ناظران بیرونی، هرگز به عمق عقاید و تعالیم یک فرقه پی نبرده، دست کم اطلاعات اولیه از آراء آنان به دست نیاورند. تنها منبع نسبتاً موثق در این باب، گزارش های جداشدگان از فرقه هاست که البته آنها هم گرچه صادقانه اند، اما معمولاً با معجونی حس خشم و نفرتی است که در لایه های مختلف این گزارش ها نهفته است، و معمولاً از بی طرفی و خلوصی که از یک گزارش علمی انتظار می رود، فاصله دارند. از سوی دیگر، دانش روان شناسی نوین، هم به مثابه علم مطالعه رفتار و هم در مقام دانشی که در شکل سنتی خود رویکردهای فلسفی را نیز در بطن خود دارد و می تواند کمک موثری به شناخت لایه های پنهان تر و ناگفته تر فرقه ها بنماید. در کشور ما، بررسی فرقه ها عموماً معطوف به نقد و مطالعه فرقه از حیث کلامی و اعتقادی آنهاست و کمتر اثری از بررسی وجوه روان شناسانه پیدا و پنهان در رفتارها و مکانسیم ها و آموزه های فرقه ها، وجود دارد. این مقاله می کوشد تا به برخی از این ویژگی ها و نقش روان شناسی در فرقه ها بپردازد.
    References: 
    • بخارايي، احمد (1391)، جامعه شناسي انحرافات اجتماعي، چ چهارم، تهران، نشر دانشگاه پيام نور.
    • برگر، ريموند ميلتن (1388)، شيوه‌هاي تغيير رفتار، علي فتحي آشتياني، هادي عظيمي آشتياني، چ يازدهم، تهران، سمت.
    • ديوسون، نيل و كرينگ (1390)، آسيب‌شناسي رواني، مهدي دهستاني، ويراست نهم، چ شانزدهم، تهران، ويرايش.
    • روخلين، ل، خواب، ولي‌اله آصفي (1368)، تهران، گوتنبرگ.
    • سينگر، مارتا (1388)، فرقه‌ها در ميان ما، ترجمة ابراهيم خدابنده، دانشگاه اصفهان.
    • فاوست، میشل (1387)، آسیب‌های سانسور، بهروز بامداد، تهران، نشر چندسویه.
    • كريمي، يوسف (1390)، روانشناسي اجتماعي، چ پانزدهم، تهران، دانشگاه پيام نور.
    • كوئن، بروس (1390)، مباني جامعه شناسي، غلامعباس توسلي، رضا فاضل، چ. بيست و سوم، تهران، سمت.
    • وولف، ديويد.ام، محمد دهقاني (1386)، روانشناسي دين، تهران، رشد.
    • هميلتون، ملكم، جامعه‌شناسي دين، ترجمة محسن ثلاثي (1387)، تهران، ثالث.
    • www.cultwatch.com
    • www.howcultswork.com
    • www.nejatngo.org
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Abolfazl.(2025) An Inquiry into Sectology. Ma`rifat-e Adyan, 3(4), 107-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolfazl ."An Inquiry into Sectology". Ma`rifat-e Adyan, 3, 4, 2025, 107-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2025) 'An Inquiry into Sectology', Ma`rifat-e Adyan, 3(4), pp. 107-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. An Inquiry into Sectology. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(4): 107-126