Ma`rifat-e Adyan, Volume 3, Issue 4, No 12, Year 2024 , Pages 65-84

    The Doctrine of Fayd (Emanation) from Old Testament to Augustine; Differences and Similarities

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Rauof / MA of Abrahamic religions, university of religions and schools / ra.nosratian@gmail.com
    Abstract: 
    The doctrine of fayd (emanation) serves as a joint point between the fundamental concepts of Christianity. Paul was the first one who assigned a theological meaning to this term. He believed that emanation is the main factor of salvation. It can be understood from all Paul's words that emanation is a testimony to God's gracious act which freely offers salvation to those who do not deserve it. After Paul, Church fathers developed this concept. Among the church fathers, Augustine has such a most substantial role in the development of the idea of fayd (emanation) that he is known as the theorist of "emanation". His debates with the opponents of common understanding of emanation are considered as the most important debates in the history of church. Catholic understanding of emanation was almost established after Augustine. Catholic Church regards the opponents of Augustine's view as heretic. The present paper takes a probing look at the process of the development of this concept from the Old Testament to the time of Augustine and also at some of his debates with his contemporaries.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :آموزه فیض از عهد عتیق تا آگوستین تفاوت‌ها، شباهت‌ها
    Abstract: 
    آموزة فیض، حلقه وصل مفاهیم اساسى مسیحیت است. پولس اولین کسی بود که به این واژه مفهومی الهیاتی داد. از نظر وی، فیض عامل اصلی نجات بود. از مجموع سخنان پولس می توان برداشت کرد که فیض به ابعادی از عمل مهربانانة خدا دلالت دارد که به طور رایگان، رستگاری را برای کسانی که استحقاقش را ندارند، به ارمغان می آورد. پس از پولس، پدران کلیسا این مفهوم را گسترش دادند. در میان پدران کلیسا، آگوستین برجسته ترین نقش را در گسترش مفهوم فیض دارد، به گونه ای که او را نظریه پرداز «فیض» می نامند. مباحثات وی با مخالفانِ برداشت رایج از فیض، مهم ترین مباحث تاریخ کلیسا به شمار می آید. پس از آگوستین، برداشت کاتولیکی از فیض تقریباً تثبیت شد. کلیسای کاتولیک مخالفان دیدگاه وی را بدعت گذار می شمردند. در این پژوهش، سیر شکل گیری این مفهوم از کتاب مقدس تا زمان آگوستین و نیز برخی مباحثات او با معاصرانش مورد توجه قرار گرفته است.
    • اُگريدي، جُوان (1377)، مسيحيت و بدعت‌ها، ترجمه عبدالرحيم سليماني، تهران، كتاب طه.
    • اي وورست، رابرت (1384)، مسيحيت در لابلاي متون، ترجمة جواد باغباني و عباس رسول‌زاده، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • آگوستین (1391)، شهر خدا،‌ ترجمة حسین توفیقی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • ـــــ (1380)، اعترافات، ترجمه سايه ميثمي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
    • تعاليم كليساي كاتوليك (چاپ نشده)، ترجمة احمدرضا مفتاح و ديگران، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • ژيلسون، إتين (1389)، تاريخ فلسفة مسيحي در قرون وسطي، ترجمة رضا گندمي نصرآبادي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • صادق‌نيا، مهراب، «پولس و شريعت» (1384)، هفت آسمان، ش 25، ص 26ـ39.
    • كونگ، هانس (1387)، متفكران بزرگ مسيحي، ترجمة گروه مترجمان، قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب.
    • مك گراث، آليستر (1385)، درآمدي بر الهيات مسيحي، ترجمة عيسي ديباج ، تهران، كتاب روشن.
    • نيوزنر، جيكوب (1389)، يهوديت، ترجمة مسعود اديب، قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب.
    • واله، حسين «لطف در نزد آكويناس و متكلمين شيعه» (1375)، نقد و نظر، ش 1، ص 166ـ 179.
    • ولفسن،‌هری اوسترین (1389)،‌ فلسفه آبای کلیسا،‌ ترجمة علی شهبازی،‌ قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب.
    • Aqinas, ST.Thomas (2006), Summa theologiae, Cambridge University Press.
    • Nicene and Post-Nicene Fathers(1886), Series1, vol.5, edited by Philip Schaff, Christian Litreratur Pobliblishing Co, New York.
    • S.j, Brendan byrne(1992), Sacra Pina Serias vol3 "Romans", London.
    • Withering, Ben (2004), Grace in Galatia, T & T Clork, New York.
    • F. Chlovaro (2003), "Cassian, John", Encyclopedia of New Catholic vol3, p206.
    • F.O Meara (1995), Thomas, "Grace", Encyclopedia of Religion vol6, p84.
    • Most, W.J, (2003 )"Grace", Encyclopedia of New Catholic vol6, p380.
    • S.J , Mckenna, (2003) "Semi-Pelagianism", Encyclopedia of New Catholic vol12, p899.
    • Smedes, L.B (1982), "Grace", the International Standard Bible Encyclopedia, vol2, p547.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Rauof.(2024) The Doctrine of Fayd (Emanation) from Old Testament to Augustine; Differences and Similarities. Ma`rifat-e Adyan, 3(4), 65-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rauof ."The Doctrine of Fayd (Emanation) from Old Testament to Augustine; Differences and Similarities". Ma`rifat-e Adyan, 3, 4, 2024, 65-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R.(2024) 'The Doctrine of Fayd (Emanation) from Old Testament to Augustine; Differences and Similarities', Ma`rifat-e Adyan, 3(4), pp. 65-84

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R. The Doctrine of Fayd (Emanation) from Old Testament to Augustine; Differences and Similarities. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 3(4): 65-84