Ma`rifat-e Adyan, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2024 , Pages 87-104

    A Critical Study of Babism, with Emphasis on Crticizing Fourth Pillar Doctrine in Sheikhiyyeh Thought

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Ali akbar Bagheri / PhD student of political sciences, IKI / BBB.ali54@Yahoo.com
    Abstract: 
    One of the outcomes of Sheikhiyyah's particular beliefs about Bab which literally means door and figuratively refers to those who were or are claimed to be in contact with Imam of the Period (peace be upon him) is that they prepared the ground for the growth of the misguided sect of Babiyyah led by Ali Mohammad Bab, one of Sayyed Kazim Rashti's disciples. The main aspect of the nature of relationship between Sheikhiyyah and Babiyyah is that they both believe in the Fourth Pillar and in Babism. The doctrine of the Fourth Pillar was formulated by Sheikhiyyah and Twelver Shi'a had not thought of the particular meaning intended by Sheikhiyyah. The Sheikhiyyah uses the word Fourth Pillar to mean a mediator who guides people to Hidden Imam and considers the idea of the existence of Imam will be futile without believing in the Fourth Pillar. Therefore, Sheikhiyyah believes that there are four principles of religion: Unity of God, Prophethood, Resurrection and the Fourth Pillar. This particular system of thought of Sheikhiyyah concerning Fourth Pillar has provided the ground for Ali Mohammad Shirazi to claim that he is a Bab.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جستاری در نقد بابیت با تأکید بر نقد آموزه رکن رابع در اندیشه شیخیه
    Abstract: 
    یکی از آثار و نتایج عقاید خاص شیخیه در مورد باب امام عصر، بسترسازی برای پیدایش فرقه‎ ضاله بابیت، به رهبری علی محمد باب شاگرد سیدکاظم رشتی بود. مهم ترین وجه ارتباط میان شیخیه و بابیه، اعتقاد به رکن رابع و بابیت است. رکن رابع آموزه ای است که از ابداعات فرقة شیخیه بوده و پیش از ایشان به این معنا و مفهوم خاص موردنظر شیخیه، در معارف و عقاید شیعة امامی مطرح نبوده است. رکن رابع در اندیشة شیخیه، عبارت از واسطه ای است که خلق را به حجت خدا و امام غایب رهنمون گشته و بدون تصور رکن رابع، وجود امام را لغو و بیهوده می خوانند. ازاین رو، شیخی ها اصول دین را چهار اصل می دانند. توحید، نبوت، معاد و رکن رابع. این دستگاه فکری خاص شیخیه در مورد رکن رابع، زمینه ساز آفرینش محصولی چون ادعای بابیت علی محمد شیرازی شد.
    • ابراهيمي، ابوالقاسم (1350)، الفهرست، كرمان، سعادت.
    • ـــــ (1351)، ترجمه الفلسفيه، ترجمه علي موسوي، كرمان، مطبعه سعاده.
    • افراسيابي، بهرام (1382)، تاريخ جامع بهائيت، تهران، مهرفام.
    • آباداني، مبلغي (1373)، تاريخ ‌اديان‌ و مذاهب، قم، ‌منطق.
    • بحراني، هاشم‌بن سليمان (1417ق)، البرهان في تفسير القرآن، قم، دارالتفسير.
    • پازوكي، شهرام (1382)، يادي از هانري كربن: مجموعه‌اي از مقالات درباره هانري كربن: به انضمام در گفت‌وگو با وي سيدحسين، نصر، مقاله زندگي و آثار و افكار هانري كربن، تهران، بي‌نا.
    • حايري اسكويي، موسي (1385)، احقاق الحق در رد اتهام و ابهام، ترجمة عيدي خسروشاهي، تهران، روشن ضمير.
    • دایرة المعارف الاسلامیه (1382)، تهران، مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي
    • رضانژاد، عزالدين، «شيخيه بستر پيدايش بابيت و بهائيت»، (1381)، انتظار موعود، ش 3و4.
    • شايگان، داريوش (1387)، هانري كربن آفاق تفكر معنوي در اسلام ايراني، ترجمة باقر پرهام، تهران، فروزان روز.
    • شيخ حر عاملي (1409ق)، وسايل الشيعة، قم، آل‌البيت.
    • شيخ صدوق (1404ق)، من لا يحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين.
    • شيخ طوسي (1408ق)، كتاب الغيبة، قم، منشورات مكتبه بصيرتي.
    • صافي گلپايگاني، لطف‌الله (1421ق)، منتخب الاثر، قم، حضرت معصومه.
    • عبدالحميد، محسن (1982)، البابية و البهائية و مصادر دراستهما، ترجمه عباس كاظم مراد، بغداد، مطبعة الارشاد..
    • كربن، هانري (بي‌تا)، مكتب شيخي از حكمت الهي شيعي، تهران، تابان.
    • كرماني، محمد كريمخان و محمدباقر اصفهاني (1381ق)، سي فصل و اجتناب، ‎كرمان، گلشن.
    • كرماني، محمدخان (1351)، مجموعه رسايل، رسالة اسحقية، كرمان، مدرسة براهيميه.
    • كريمخان كرماني، محمد (1263)، ارشاد العوام، كرمان، چاپخانه سعادت.
    • ـــــ (1268ق)، رجوم الشياطين، كرمان، مدرسه ابراهيميه، مطبعة سعادت.
    • ـــــ (1380)، رساله سپهسالاريه در معني ركن رابع، مشهد، شيخيه باقريه.
    • ـــــ (بي‌تا)، رساله تيرشهاب، كرمان، سعادت.
    • ـــــ (بي‌تا)، طريق النجاه، بي‌جا، بي‌نا.
    • فرید گلپایگانی، حسن (1346)، مفتاح باب الابواب يا تاريخ باب و بهاء، تهران، فراهاني.
    • كليني، محمدبن يعقوب (1365)، اصول كافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر (1404ق)، بحار الانوار، بيروت، الوفاء.
    • مجمع الرسايل فارسي (1351)، كرمان، مدرسة ابراهيميه‌.
    • موسوي گيلاني، «دیدگاه پدیدار شناسانه هانری کربن به دکترین مهدویت» (1384)، انتظار موعود، ش 17.
    • مهتدي، فضل‌الله (1386)، خاطرات زندگي صبحي و تاريخ بابيگري و بهائيگري، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي.
    • نبیل زرندی، محمد (1356)، مطالع الانوار، تلخیص تاریخ بدیع زرندی، تهران، بي‌نا.
    • نجفي، محمدباقر (1383)، بهائيان، تهران‌، مشعر.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bagheri, Ali akbar.(2024) A Critical Study of Babism, with Emphasis on Crticizing Fourth Pillar Doctrine in Sheikhiyyeh Thought. Ma`rifat-e Adyan, 3(3), 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali akbar Bagheri."A Critical Study of Babism, with Emphasis on Crticizing Fourth Pillar Doctrine in Sheikhiyyeh Thought". Ma`rifat-e Adyan, 3, 3, 2024, 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bagheri, A.(2024) 'A Critical Study of Babism, with Emphasis on Crticizing Fourth Pillar Doctrine in Sheikhiyyeh Thought', Ma`rifat-e Adyan, 3(3), pp. 87-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bagheri, A. A Critical Study of Babism, with Emphasis on Crticizing Fourth Pillar Doctrine in Sheikhiyyeh Thought. Ma`rifat-e Adyan, 2024; 3(3): 87-104