Ma`rifat-e Adyan, Volume 3, Issue 3, No 11, Year 2025 , Pages 65-86

    An Analysis of the Economic Project of Papal Council for Justice and Peace on the Macro-economic Reforms in the world

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad javad Tavakkoli / PhD student of Economics, IKI / tavakoli@qabas.net
    Abstract: 
    In the early 2011, the Vatican's Papal Council for Justice and Peace proposed some strategies inspired from the view of Christian economy for solving economic crises by issuing an analytical declaration on the financial crisis of 2008. It is important to analyze this declaration as a first step towards the interaction among the various monotheistic religions to solve the economic problems in the world. The present paper tries to analyze this declaration by taking into account its roots in Christian economic approach and the theoretical and practical achievements of Islamic banking. A library and analytical method is used in this research. The research findings indicate that although the aforementioned declaration enjoys some merits such as giving attention to the moral roots of economic crises, it suffers from some defects. For example it does not a strategic analysis of the main roots of the financial crisis including establishing unjust usury structure and widespread gambling-based speculation in the most part of world's monetary and financial system. A drastic solution for the crisis should be based on designing and implementing the system of contribution in loss and gain. According to Islamic approach, the formation and management of world's economic and financial system can avert many crises by paying attention to the role of market, state and ethics as well as the formation of international supporting and monitoring institutions.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیلی بر طرح اقتصادی شورای پاپی عدالت و صلح در اصلاحات کلان اقتصادی در جهان
    Abstract: 
    شورای پاپی عدالت و صلح واتیکان در اوایل سال 2011 با صدور بیانیه تحلیلی در زمینه بحران مالی سال 2008، راهبردهایی را برای حل بحران های اقتصادی از منظر اقتصاد مسیحیت ارائه داد. تحلیل این بیانیه از آن جهت مهم است که می تواند زمینه‌ی تعامل میان مکاتب توحیدی را برای رفع مشکلات اقتصادی جهان فراهم آورد. این مقاله، درصدد تحلیل بیانیه با توجه به ریشه های آن در رویکرد اقتصاد مسیحی و همچنین دستاوردهای نظری و عملی بانکداری اسلامی است. یافته های این پژوهش، که به روش کتابخانه ای و تحلیلی انجام شده، نشان می دهد که هرچند بیانیه‌ی مزبور از نقاط قوتی چون توجه به ریشه های اخلاقی بحران های اقتصادی برخوردار است، از نقایصی چون عدم ارائه تحلیل راهبردی از ریشه های اصلی بحران های مالی همچون رسوخ ساختار ناعادلانه ربوی و گسترش سفته بازی قمارگونه در بسیاری از بخش پولی و مالی جهان رنج می برد. به نظر می رسد، که برای حل ریشه ای بحران، باید از تجربیات بانکداری اسلامی در طراحی و اجرای نظام مشارکت در سود و زیان استفاده نمود. در نگرش اسلامی، شکل دهی و مدیریت نظام اقتصادی و مالی جهان، با توجه به نقش سه نهاد بازار، دولت و اخلاق و همچنین شکل گیری نهاد های بین المللی پشتیبان و نظارتی، می تواند زمینه‌ی بروز بسیاری از بحران های اقتصادی را از بین ببرد.
    References: 
    • اكبريان، رضا، و مينو خردسود (1389)، تأثير بانك‌هاي اسلامي بر ثبات مالي در فاريند جهاني‌شدن، معرفت اقتصاد اسلامي،
    • ش 3، ص 29ـ50.
    • توكلي، محمد جواد (1389)، روش‌شناسي مهندسي پوياي نظام مالي اسلامي، مجموعه مقالات همايش نوانديشي ديني، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي.
    • جهانيان، ناصر، (1388)، اسلام و رشد عدالت محور، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • چيرا، محمد ع. (1385)، اسلام و چالش اقتصادي، ترجمه سيدحسين ميرمعزي و همكاران، چ 2، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • درخشان، مسعود (1387)، ماهيت و علل بحران مالي 2008 و تاثير آن بر اقتصاد ايران، تهران، پژوهشكده تحقيقات استراتژيك.
    • ژيد، شارل، و ريست، شارل (1370)، تاريخ عقايد اقتصادي، ترجمه كريم سنجابي، تهران، دانشگاه تهران
    • شفيعي، سعيد و محمدحسين صبوري ديلمي (1388)، بررسي ميزان اثر پذيري متغيرهاي كلان اقتصاد ايران از بحران مالي جهاني، بررسي‌هاي بازرگاني، ش 39.
    • صانعي، مرتضي (1390)، «درآمدي بر بيانيه شوراي پاپي صلح و عدالت درباره بحران اقتصادي»، معرفت اديان، ش2، ص 169ـ195.
    • صدر، سيدمحمدباقر (بي تا)، البنك اللاربوي في الاسلام، كويت، مكتبه جامعه النقي العام.
    • علوي لنگرودي، سيدحسين، «آيا ماليه اسلامي مي‌تواند به حل بحران كمك كند؟» (1388)، بانك وافتصاد، ش 103.
    • فليپس، كوين (1387)، تئوكراسي آمريكايي، سياست و مخاطرات مذهب بنيادگرا، نقت و استقراض در قرن بيست و يكم، ترجمه شهريار خواجيان، تهران، اختران.
    • مري، جوويور (1381)، درآمدي به مسيحيت، ترجمة حسن قنبري، قم، مركز مطالعات اديان و مذاهب.
    • نعمتي، محمد و محمد سليماني (گردآورنده) (1390)، بحران مالي سال 2008، ريشه‌ها، پيامدها و راه كارها، تهران، دانشگاه
    • امام صادق.
    • نقي‌زاده، محمد (1389)، عصر سرمايه‌داري مالي، ساختار قدرت و تجارت ريسك‌؛ نگاهي به مباني بحران مالي ـ اقتصادي آمريكا و مقايسه آن با ژاپن، تهران، شركت سهامي انتشار.
    • نور محمدي، محمدجواد (1389)، اقتصاد ديني از منظر انديشمندان مسلمان و مسيحي، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • Abbott, Walter M (1966) , The documents of vatican II, New York, Guild press
    • Bashir, B. A (1983), Portfolio Management of Islamic Banks, Certainty Model”, Journal of Banking and Finance, 7 (3), 339-54.
    • Chapra, M.U. (2008), The Global Financial Crisis: Can Islamic Finance Help Minimize the Severity and Frequency of Such a Crisis in the Future?,” Paper presented at the Forum on the Global Financial Crisis. Jeddah: Islamic Development Bank.
    • Chapra, M.U (2009), The Global Financial Crisis: Can Islamic Finance Help?,‘‘ New Horizon, January, p 20-23.
    • Cihak , martin and Hesse , Heiko (2009), Islamic Banks and financial stability: An Empirical Analysis,IMF working paper No.08/16 (Washington: International Monetary fund).
    • Hasan, Maher & Diridi, Jemma (2010), The Effect of the Global Crisis on Islamic and Conventional Banks: A Comparative Study, IMF.
    • Economy as a Matter of Faith (EMF) ,1991.
    • El Said, A & Ziemba, R (2009). Stress-testing Islamic Finance, Roubini Global Economics,May 10,2009.
    • Encyclical Centesimus Anus; The Hundredth Year (HY) ,(1991).
    • IMF Report (2010), Global Economic Crisis, Islamic Banks: More Resilient to Crisis?, October 4.
    • Iqbal, Munawar & Molyneux, Philips (2005), Thirty Years of Islamic Banking, History, Performance and Prospects, New York: Palgrave Macmillan.
    • Kahf, Monzer (1986), Saving and Investment Function in a Two –sector Islamic Economy, King Abdulaziz University.
    • Khan, Mohsin S (1986), Islamic Interest-Free Banking: A Theoretical Analysis, IMF Staff papers.
    • Pontifical Council for Justice and Peace (2011), Towards Reforming the International Financial and Monetary Systems in the Context of the Global Public Authority.
    • Pontifical Council for Justice and Peace: PCJP (2011), Note on the reform of the international financial and monetary systems in the context of global public authority
    • Pontifical Council for Justice and Peace: PCJP (2004) ,Compendium of the Social Doctrine of the Church. Vatican City: Libreria Editrice Vaticana,
    • Saddy, F (2009), Risky Business, Islamic Banking and Finance, Vol 7,Issue 3,N 23.
    • The Economist (2009), Middle East Finance: Shine Comes off Islamic Banks, September 24.
    • The Oxford Declaration on Christian Faith and Economics (ODCFE) , Transformation, (April/June 1990,1-8.
    • Wilson, Rodney (1997) , Economics, Ethics, and Religion, London: Macmillan.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, Mohammad javad.(2025) An Analysis of the Economic Project of Papal Council for Justice and Peace on the Macro-economic Reforms in the world. Ma`rifat-e Adyan, 3(3), 65-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad javad Tavakkoli."An Analysis of the Economic Project of Papal Council for Justice and Peace on the Macro-economic Reforms in the world". Ma`rifat-e Adyan, 3, 3, 2025, 65-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M.(2025) 'An Analysis of the Economic Project of Papal Council for Justice and Peace on the Macro-economic Reforms in the world', Ma`rifat-e Adyan, 3(3), pp. 65-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M. An Analysis of the Economic Project of Papal Council for Justice and Peace on the Macro-economic Reforms in the world. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(3): 65-86