Pages:
29-44
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Berger uses the term "dual citizenship" to define his approach to the study of religion. A dual citizen is one who can simultaneously do a theological activity and consider him/herself as belonging to the researcher citizens. The present paper tries to demonstrate the components based on which Berger could study religion by means of two approaches each of which has different methods and subjects, i.e. sociology and theology. First, the interrelated structures of inner-knowledge showed Berger that man can make use of his different mental structures in dealing with the phenomena, provided that the regulations of each structure are observed. Then the suspension contributes to his acquaintance with the regulations of approach of sociology. Finally, the nature of shades of meaning of man shows him empirical approaches, especially the approach of sociology, cannot make the last judgment on religion. Although some theories of the human sciences consider religion as the product of human mind, Berger believes that these very theories are, according to sociology of knowledge, subject to such criticism,. Therefore, Berger does his theological activities apart from the results of sociological research.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :واکاوی روش پیتر برگر در فهم دین
Abstract:
برگر برای معرفی رویکرد خود در دین پژوهی، از اصطلاح «شهروندی دوگانه» استفاده کرده است؛ کسی که هم می تواند به کار الهیاتی بپردازد و هم خود را از زمرهی شهروندان محققان بداند. این مقاله کوشیده است تا مؤلفه هایی را نشان بدهد که براساس آنها برگر توانسته است با دو روشی که دارای موضوع و روش متفاوت هستند، یعنی جامعه شناسی و الهیات، به بررسی دین بپردازد. ابتداً ساختارهای مرتبط درون آگاهی برای برگر نشان می دهد که در برخورد با پدیده ها، انسان می تواند از ساختارهای مختلف ذهنی خود بهره بگیرد، مشروط به اینکه ضوابط هریک را مراعات نماید. سپس تعلیق ارزش ها کمک می کند تا ضوابط رویکرد جامعه شناسی برای وی روشن شود. در نهایت، ماهیت جهان های معنایی انسان به او نشان می دهد که رویکردهای تجربی، به ویژه رویکرد جامعه شناسی، نمی تواند آخرین داوری و حکم را برای دین انجام دهد. اگر در برخی نظریه های علوم انسانی، دین محصول ذهن آدمی است، براساس جامعه شناسی معرفت، خود آن نظریه ها هم نزد وی از این نقد مبرا نیستند. بنابراین، صرف نظر از نتایج تحقیقات جامعه شناسی، برگر به راحتی به کار الهیاتی خود می پردازد.
References:
- طباطبائي، سيدمحمدحسين (بيتا)، اصول فلسفه و روش رئاليسم، پاورقي مرتضي مطهري، قم، صدرا.
- عليزاده، عبدالرضا و ديگران (1383)، جامعهشناسي معرفت: جستاري در تبيين رابطه ساخت و كنش اجتماعي و معرفتهاي بشري، زيرنظر: محمد توكل، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- مطهرى، مرتضى (بيتا الف)، مسئله شناخت، قم، صدرا.
- ـــــ (بيتا ب)، ده گفتار، قم، صدرا.
- Ahern, Annette Jean (1993), Berger’s Dual-Citizenship Approach to Religion, New York, Peter Lang Publishing;.
- Clanton, Gordon (1973), Peter L. Berger and Reconstruction of the Sociology of Religion, Graduate Theological Union.
- Berger, Peter L. and Hansfried Kellner ( Spring 1965), ‘Arnold Gehlen and Theory of Institutions’, Social Research, 22, p. 110-15.
- -------- and Thomas Luckmann (1966), The social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City & New York, Doubleday.
- Berger, Peter L. (1967), The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion, New York, Doubleday & Co;
- -------- (1969), A Rumor of Angels: Modern Society and the Rediscovery of the Supernatural, Garden City & New York, Anchor Press & Doubleday.
- -------- (1974), ‘Some second Thoughts on the Substantive versus Functional Definitions of Religion’, Journal for the Scientific Study of Religion, 13, N.1, pp.125-33.
- -------- and Hansfried Kellner (Winter 1978), ‘On the Conceptualization of the Supernatural and the Sacred’, Dialoge, 17, pp. 36-42.
- Berger, Peter L. (1979), The Heretical Imperative: Contemporary Possibilities of Religious Affirmation, Garden City & New York, Anchor press & Doubleday.
- -------- and Hansfried Kellner (1981), Sociology Reinterpreted: An Essay On Method and Vocation, Garden City & New York, Anchor press & Doubleday.
- Harvey, Van Austin (1995), Fuerbach and Interpretation of Religion, Cambridge: Cambridge University Press.
- Hunter, James Davison and Stephen C. Ainlay (eds.) (1986), Making Sense of Modern Times: Peter L. Berger and The Vision of Interpretive Sociology, London & New York, Routledge & Kegan Paul.
- Schutz, Alfred (1962), Collected Papers I: The problem of Social Reality, ed. Maurice Natanson, The Hague, Martinus Nijhoff;
- -------- (1970), Reflections on the Problem of the Relevance, ed. Richard M. Zaner, New Hawen, Yal Univercity.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Elmi , Ghorban, , Mahdi.(2025) The Reanalysis of Peter Berger's Approach to Understanding Religion. Ma`rifat-e Adyan, 3(3), 29-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghorban Elmi ; Mahdi ."The Reanalysis of Peter Berger's Approach to Understanding Religion". Ma`rifat-e Adyan, 3, 3, 2025, 29-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Elmi , G, , M.(2025) 'The Reanalysis of Peter Berger's Approach to Understanding Religion', Ma`rifat-e Adyan, 3(3), pp. 29-44
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Elmi , G, , M. The Reanalysis of Peter Berger's Approach to Understanding Religion. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(3): 29-44