Ma`rifat-e Adyan, Volume 3, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 100-116

    The Analysis and Criticism of Schleiermacher's Conventional Approach to Religion

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Rahim / PhD student of studying religion / r.dehghan88@yahoo.com
    Abstract: 
    The sings of conventionality in Schleiermacher's reading of religion shows that religious experience has had no results and has not only bestowed religion with no superiority but also has put it in a conventional way. Reducing religion to a personal religious experience, putting aside the sacred book as a set of divine decrees and reducing it to a book for registering religious experience, neglecting the role of intellect, divine law, religious rituals, and metaphysics as well as Schleiermacher's humanistic and spiritual approach to religion can be considered as signs of conventionality in his religious thinking. He has moved the religion from the realm of knowledge and practice to the personal world of ascetic sensations. The present paper tries to elaborate on Schleiermacher's religious approach and show the conventional elements in his approach. The research method is documentary when reffering to the views and analytical- critical when analyzing the content.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و نقد رهیافت عرفی شلایرماخر به دین
    Abstract: 
    رگه های عرفی شدن در قرائت شلایرماخر از دین، بیانگر این است که تجربۀ دینی راه به جایی نبرده و به جهات گوناگون نه تنها شرافتی به دین نبخشیده، بلکه آن را در مسیری عرفی قرار داده است. فروکاستن حقیقت دین به تجربۀ دینی شخصی، کنار نهادن کتاب مقدّس به عنوان مجموعه ای از دستورات الهی، و تقلیل آن به کتاب ثبت تجربۀ دینی، بی توجهی به نقش عقل، شریعت، مناسک دینی، بی توجهی به مابعدالطبیعه و نیز اومانیستی بودن رهیافت معناگرایانه به دین را می توان از جمله رگه های عرفی شدن در تفکر دینی شلایرماخر دانست. وی دین را از حوزۀ علم و عمل، به عالَم خصوصی احساسات پارسامنشانه تأویل برده است. این مقال بر آن است تا ضمن تبیین رهیافت دینی شلایرماخر، عناصر عرفی را در رویکرد دینی وی نشان دهد. روش مقاله در مراجعه به آراء، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی ـ انتقادی است.
    References: 
    • آلن بیرو (1370)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمۀ باقر ساروخانی، تهران: كیهان.
    • استون، سایكس (1376)، فردریش شلایرماخر، ترجمۀ صانعی درّه بیدی، انتشارات گروس، تهران.
    • بیات، عبدالرسول و دیگران (1381)، فرهنگ واژه‌ها، قم: موسسه اندیشه و فرهنگ دینی.
    • پراود فوت، وین (1377)، تجربه دینی، ترجمه عباس یزادنی، تهران: مؤسسه طه.
    • حسینی، سیدحسن (1383)، «بحثی‌تطبیقی‌پیرامون‌بررسی‌ریشه‌ها،پیش‌زمینه‌ها ‌وخاستگاه ‌نظریه ‌تكثرگرایی ‌دینی ‌در‌ مسیحیت‌ و ‌اسلام»، اندیشه‌دینی، ش10.
    • شجاعی زند، علیرضا (1381)، عرفی شدن در تجربۀ اسلامی و مسیحی، تهران، باز.
    • فیروزی، جواد (1384)، پیدایش الهیات نوین در مسیحیت، تهران، امیركبیر.
    • فعالی، محمدتقی (1381)، «تجربه‌گرایی دینی و قرائت‌پذیری»، كتاب نقد، ش 23.
    • قنبری، حسن (1386)، «اندیشه دینی»، دین و دینداری در الهیات شلایرماخر، پیاپی 23.
    • قائمی‌نیا، علی‌رضا (1378)، «تجربه دینی، مدرنیته و پست‌مدرنیسم»، هفت‌آسمان، ش 3و 4.
    • قائمی‌نیا، علی‌رضا (1381)، تجربه دینی و گوهر دین، قم، بوستان كتاب.
    • كونگ، هانس (1390)، متفكران بزرگ مسیحی، ترجمه گروه مترجمان، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • كونگ، هانس (1384)، تاریخ كلیسای كاتولیك، ترجمه: حسن قنبری، مركز مطالعات ادیان.
    • كورنر، اشتفان (1367)، فلسفه كانت، ترجمه عزّت الله فولادوند، تهران: خوارزمی.
    • كاپلستون، فردریك (1368)، تاریخ فلسفه، ج7، ترجمه داریوش آشوری، انتشارات سروش.
    • كاپلستون، فردریك (1385)، تاریخ فلسفه، ج 4، از دكارت تا لایب‌نیتس، ترجمه غلامرضا اعوانی، تهران: انتشارات سروش.
    • لین، تونی (1380)، تاریخ تفكر مسیحی، ترجمه: روبرت آسریان، تهران، فرزان.
    • مك كواری، جان (1377)، تفكر دینی در قرن بیستم، ترجمۀ بهزاد سالكی، تهران، امیركبیر.
    • ویور، مری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جو (1381)، درآمدی بر مسیحیّت، ترجمۀ حسن قنبری، قم: مركز مطالعات ادیان و مذاهب.
    • هميلتون، ملكم (1377)، جامعه‌شناسي دين، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، تبيان.
    • Black well encyclopedia of modern christian thought(1993), ed. by Alister E. me Grath.
    • Eliade, Mircea (1995), The encyclopedia of Religion, macmillan, V.13.
    • kant, Imanul (1995), Religion within Boundaries of Mere Reason, Edited by Allen Wood and George de Giovanni, Cambridge: Cambridge University Press.
    • Kornard Hecker (1981), Encyclopedia of Theology Edited by Karl Rahner, Burns. Oates London.
    • Kung, Hans (1995), Christianity, Essens, and Future, Continuum.
    • Kung, Hans (2000), Great Christian Thinkers, Continuum.
    • McEnhill, Petre (2004), Fiftykey Christian Thinkers, Routledg.
    • R.Niebuhr Richard (1967), Sehleiermacher in Encyclopedia of Philosophy, edited by paul Edvard, Macmillan, U.S.A.
    • Reynolds, Thomas E (2002),"Religion Within the Limits of History: Schleiermacher and Religion", Elsevier Science.
    • Richard Glyn (1989), Towardsa theology of Religions, Routledge London and Newyork.
    • Schenk, H. G (1987), The Mind of the European Romantics, Oxford: OUP.
    • Schleiermacher, Friedrich (1969), on Religion, trans by T.N.Tice, John Kox press.
    • Walter Kaufmann (1985), Gritique of religion and Philosoply, Princeton uni versity press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Rahim.(2025) The Analysis and Criticism of Schleiermacher's Conventional Approach to Religion. Ma`rifat-e Adyan, 3(2), 100-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahim ."The Analysis and Criticism of Schleiermacher's Conventional Approach to Religion". Ma`rifat-e Adyan, 3, 2, 2025, 100-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R.(2025) 'The Analysis and Criticism of Schleiermacher's Conventional Approach to Religion', Ma`rifat-e Adyan, 3(2), pp. 100-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R. The Analysis and Criticism of Schleiermacher's Conventional Approach to Religion. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(2): 100-116