Pages:
73-94
Receive Date: 2025/10/16
Accept Date: 2025/10/16
Abstract:
The present paper studies the worldview of Hinduism according to the teachings of "Rig-Veda" in the light of theology, cosmology and how the world was created, and anthropology. Rig-Veda has polytheistic views in theology even though the belief in one God and philosophical unity of Being is detected in some hymns. Several views about the knowledge of the universe and the manner of its creation have been shown on the basis of the kind of knowledge that the singers of hymns had. Some think that gods have created the world, and according to others, thinks that gods have been created because of the world. In the field of anthropology, Rig-Veda believes that individual from upper class have intrinsic value and dignity and those who are from lower class are unimportant and mean. Man should live in this world according to Rita law. He should observe ethics and also establish good relations with gods through invocation, making vows and offering sacrifice to them. Man does not decay through death; rather, he enters an eternal world. Explaining the contradictions and differences in this worldview and referring to the Quran (Sura the Women: verse 82), the author concludes that the worldview of "Rig-Veda" has no divine basis; rather, the thoughts of profound men of ancient times are the source of inspiration of this worldview.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جهانبینی «رگ وده»، جهان بینی متناقض!
Abstract:
این مقاله، جهان بینی آیین هندو را بر اساس آموزه های «رگ وده» در سه مسئلهی خداشناسی، جهان شناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسان شناسی بررسی می کند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه می اندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریده اند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطهی جهان هستی تولد یافته اند. رگ وده در زمینهی انسان شناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسان های طبقات زیرین بی ارزش و دون پایه اند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمی شود، بلکه به دنیایی جاوید قدم می گذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهان بینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات می شود که جهان بینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداختهی اندیشه های انسان های برجستهی روزگار کهن است.
References:
- اسمارت، نينيان، (1383)، تجربه ديني بشر، ترجمه مرتضي گودرزي، تهران، سمت.
- براتي، عبدالعلي [مترجم]، (1391)، سيري در اديان جهان، سر ويراستار كريستوفر پارتريج، تهران، ققنوس.
- بهار، مهرداد، (1357)، اديان آسيايي، تهران، چشمه.
- توفيقي، حسين، (1389)، آشنايي با اديان بزرگ، چ سيزدهم، قم و تهران: سمت، طه و جامعه المصطفي.
- جواديآملي، [آيتالله] عبدالله، (1389)، تسنيم، تفسير قرآن كريم، ، قم: مركز نشر اسراء، چاپ دوم.
- حسيني، سيدحسن(آصف)، (1382)، «كيهان شناخت و فرضيه ادوار جهاني هندو»، هفت آسمان، ش 20، ص 46-66.
- حلواني، حسينبن محمد، (1404ق)، نزهه الناظر و تنبيه الخاطر، قم، مدرسه الامام المهدي.
- ذكر گو، اميرحسين، (1377)، اسرار اساطير هند (خدايان ودايي)، تهران، فكر روز.
- شايگان، داريوش، (1383)، اديان و مكتبهاي فلسفي هند، چ پنجم، تهران، امير كبير.
- طباطبائي، [علامه] سيدمحمدحسين، (1372)، الميزان، چ پنجم، تهران، دارالكتب الاسلامي.
- كويپر، اف.بي. ياكوبوس، (1389)، «مفهوم اساسي دين ودايي»، هفت آسمان، ش 45.
- گزيدۀ سرودهاي ريگ ودا قديميترين سند زنده مذهب و جامعه هندو، با پيشگفتار دكتر تاراچند مورخ و فيلسوف بزرگ هند و به تحقيق و ترجمه و مقدمه دكتر سيدمحمدرضا جلالي ناييني، (1372)، چ سوم، بيجا، نقره.
- مصباح، [علامه] محمدتقي، (1368)، معارف قرآن (خداشناسي، كيهان شناسي، انسان شناسي)، چ دوم، قم، در راه حق.
- موحديانعطار علي، و محمدعلي رستميان، (1386)، درسنامه اديان شرقي، قم، طه.
- F.B.J. Kuiper, “ Cosmogony and Conception: A Query” , In: History of Religion, An International Journal for comparative historical studies, Vol.10, number 2, (November 1970), The University of Chicago Press, PP. 91-133.
- Tara Chand, History of Freedom Movement in India, The Publications Division, Ministry of Information and Broadcasting, Volume 1, 1961.
- Ian S. Markham, (ED.), World Religion Reader, second edition, Blackwell Publishers, 2000.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mustafa.(2025) The Worldview of "Rig-Veda"; a Contradictory Worldview!. Ma`rifat-e Adyan, 3(1), 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mustafa ."The Worldview of "Rig-Veda"; a Contradictory Worldview!". Ma`rifat-e Adyan, 3, 1, 2025, 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'The Worldview of "Rig-Veda"; a Contradictory Worldview!', Ma`rifat-e Adyan, 3(1), pp. 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. The Worldview of "Rig-Veda"; a Contradictory Worldview!. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 3(1): 73-94