Ma`rifat-e Adyan, Volume 2, Issue 4, No 8, Year 2025 , Pages 147-171

    Soteriology of Osho; an Innovative Soteriology or Following Tantra Creed

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyed Mohammad Rohani / A.M University of Religions and Schools / mohammadrohani59@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper studies the theory of salvation in Osho's movement and tries to find its roots. First, the following three important questions have been answered through a brief review of Osho's life and most important doctrines: salvation from what?; By what means?; Towards what? These questions have been answered in Osho's doctrines as follows: we should attain salvation from limited and deficient sexual desires which prevent the complete meditation of man's mind; however, we should not resist our sexual desires to decrease them. Rather, we should fulfill them by the guidance of a skilled master and without usual limitations. Furthermore, these desires will be decreased and the ground for passing the stages of meditation will be provided by building a particular electric circuit between opposite sexes and achieving complete orgasm. In Osho's doctrines, the focal point of meditation is emptiness of mind which results in absolute tranquility. Finally, this paper proves that contrary to Osho's claim, he has not provided a unique soteriology. Rather, he has mixed the doctrines of ancient eastern schools, especially Tantra and Kundalini Yoga, and Zen Buddhism, and provided them in a more modern format. Although these doctrines are themselves severely criticized, they have been briefly mentioned in some paragraphs.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نجات‌شناسی اُشو؛ نجات‌شناسی ابداعی یا پیروی از آیین تَنْتره
    Abstract: 
    این مقاله به نظریه‌ی نجات در جنبش اُشو و ریشه یابی آن پرداخته است: نخست، پس از بررسی اجمالی زندگی و مهم ترین آموزه های اُشو، سه پرسش مهمِ نجات شناسی، یعنی نجات از چه؟ با چه؟ و به سوی چه؟ چنین پاسخ داده شده است: از دیدگاه اُشو آنچه باید از آن نجات یافت، گرایش های جنسی محدود و ناقصی است که مانع از مراقبه‌ی کامل ذهن انسان می شوند؛ ولی برای کم کردن امیال جنسی نباید با آنها مبارزه کرد، بلکه باید با هدایت استادی ورزیده و بدون محدودیت های معمول به آنها پاسخ داد. همچنین با تشکیل مدار الکتریکی ویژه ای بین دو جنس مخالف و رسیدن دو طرف به اوج لذت جنسی کامل، این امیال بسیار کاهش یابند، و زمینه برای پیمودن مراحل مراقبه فراهم آید. محور مراقبه در آموزه های اُشو، تهی شدن ذهن است، که ثمره‌ی آن آرامش مطلق می باشد. سرانجام نیز با ریشه یابی آموزه های اُشو ثابت می کنیم که او تنها با ترکیب آموزه های مکاتب باستانی شرقی، به ویژه تَنْتْرَه و کوندَلینی یُگه، و همچنین آیین بودای ذِن، و ارائه‌ی آنها در قالبی امروزی تر، عملاً برخلاف ادعایش، نجات شناسی منحصربه فردی ارائه نکرده است. گفتنی است گرچه خود این آموزه ها در معرض نقدهای جدی و مهلک قرار دارند به جهت اینکه غرض از نوشتار صرفاً تبین تقلیدی بودن مکتب اُشو است، از آوردن نقدهای مفصل پرهیز و در برخی قسمت ها اشاره ای به اندکی از آنها کرده ایم.
    References: 
    • آلن واتس، طريقت ذن، هوشمند ويژه، تهران، بهجت، 1366
    • ابن ابي‌جمهور الاحسائي، عوالي اللئالي، سيدشهاب‌الدين نجفي مرعشي، مجتبي عراقي، قم، سيد الشهداء، 1403.
    • اُشو، تعليمات تانترا، (کوندَليني/يوگا)2، روش آزاد‌سازي شعور خلاق روح، بهروز قنبري، اشرف عديلي، تهران، هدايت الهي، 1381.
    • اُشو، زورباي بودايي، مسيحا برزگر، تهران، آويژه، 1382.
    • شايگان، داريوش، اديان و مکتب‌هاي فلسفي هند، تهران، اميرکبير، 1383.
    • مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ترجمه سيدابراهيم ميانجي، محمدباقر بهبودي، بيروت، درااحياء التراث العربي، 1403.
    • لويس پاورلسون، جنويو، کنداليني و چاکراها، ترجمه آرام (جمشيد هاشمي)، تهران، تجسم خلاق، 1386.
    • همفريز، کريسمس، ذِن، ترجمه منوچهر شادان، تهران، ققنوس، 1386.
    • Brooks, Douglas Renfrew, The Secret of the Three Cities, an Introduction to Hindu Sakta Tantrism, New Delhi, Munshiram Manoharlal, 1999.
    • Charles Lucas, Phillip, Robbins, Thomas, New Religious Movements in the 21st Century, New York, Routledge, 2004.
    • Chryssides, George D, Exploring New Religions, New York, Continuum, 1999.
    • Chryssides, George D, Wilkins, Margaret Z, a Reader in New Religious Movements, New York, Continuum, 2006.
    • Clarke, Peter B, Encyclopedia of New Religious Movements, London, Routledge, 2006.
    • Greenberg, Yudit Kornberg, Encyclopedia of Love in World Religions, Oxford: ABC clio, 2008.
    • http://www.oshoworld.com
    • Jones, Constance A. and Ryan, James D, Encyclopedia of Hinduism, USA: Facts on File, 2007.
    • Klostermaier,Klaus K, Hinduism a Beginner s Guide, Oxford: oneworld, 2007.
    • L. Dawson, Lorne, Cults and New Religious Movements a Reader, USA, Blackwell, 2003.
    • Osho, ?, The Osho Upanishad, ?, ?. (Talks given from 16/08/86 pm to 02/10/86 pm)
    • Osho, The Orange Book, Poona, Ma Yoga Laxmi, 1980.
    • Osho, The Book of Wisdom, ?, ?. (Talks given from 11/02/79 am to 10/03/79 am), 1993.
    • Osho, New Man for New Millennium, New Delhi, Penguin Books, 2000.
    • Osho, Meditation: the Art of Ecstasy, Ma Prem Mangla, Swami Krishna Prabhu, New Delhi, Diamond Pocket Books, 2006.
    • Urban, Hugh B, Tantra Sex, Secrecy, Politics, and Power in the Study of Religion, Delhi, Motilal Banarsidass, 2003.
    • Wilson, Bryan, Cresswell, Jamie, New Religious Movements Challenge and Response, London, Routledge, 1999.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rohani, Seyed Mohammad.(2025) Soteriology of Osho; an Innovative Soteriology or Following Tantra Creed. Ma`rifat-e Adyan, 2(4), 147-171

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed Mohammad Rohani."Soteriology of Osho; an Innovative Soteriology or Following Tantra Creed". Ma`rifat-e Adyan, 2, 4, 2025, 147-171

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rohani, S.(2025) 'Soteriology of Osho; an Innovative Soteriology or Following Tantra Creed', Ma`rifat-e Adyan, 2(4), pp. 147-171

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rohani, S. Soteriology of Osho; an Innovative Soteriology or Following Tantra Creed. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(4): 147-171