Pages:
125-138
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Tree is one of the manifestations of nature that has been widely noticed and even worshiped by humans throughout the history. The main issue of this research is the sanctity of some trees in Baluchistan of Iran and the philosophy of this sanctity. Due to some of its features such as longevity, verticality and life cycle, the trees have been symbols of existence, immortality and manifestation of power and resurrection. The trees with the most reflection of these features seem to be more mysterious and astonishing and have caused human humility and reverence. There have been many cases of these old trees in Baluchistan where people have invoked them for their needs and made nazrs and sacrifices for their satisfaction. The most important factors in the sanctity of these trees are the belief in the relationship between towering trees and the world in which their destinies are determined, and the expectation of meeting needs that could not be met in normal conditions. Therefore, people make sacrifices or nazrs at the bottom of these trees and invoke them to achieve their goals by stimulating and influencing them. This article has been prepared using written sources, field research and talking to the old people of this region, and its purpose is to investigate the religious background of the people who once lived in this region and the sacred trees played a prominent role in their religious life and decisive moments.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :درختان مقدس در حوزة تفتان بلوچستان
Abstract:
درخت یکی از مظاهر طبیعت است که در طول تاریخ و در گستره ای وسیع مورد توجه و حتی پرستش انسان ها بوده است. مسئلهی اصلی این تحقیق مربوط به تقدس برخی درختان در بلوچستان ایران و فلسفهی این تقدس است. درخت به دلیل ویژگی هایی چون طول عمر، عمودی بودن و چرخهی حیات، نماد هستی، جاودانگی و مظهر قدرت و رستاخیز بوده است. به نظر می رسد، درختانی که بازتاب دهندهی حداکثری این ویژگی ها بوده اند، رازآلوده تر و حیرت انگیزتر بوده و موجب تواضع و تعظیم انسان می شده اند. در بلوچستان موارد متعددی از این درختان کهن سال وجود داشته است که مردم با دخیل بستن بدان ها، حاجات خود را از آنها طلب می کرده اند و برای رضایت آنها نذر ها و قربانی ها انجام می داده اند. اعتقاد به ارتباط میان درختان سربه فلک کشیده و عالمی که آن را محل تعیین مقدرات می دانستند و انتظار رفع نیازهایی که در شرایط عادی امیدی به رفع آنها نبوده، از مهم ترین عوامل تقدیس این درختان بوده است. ازاین رو مردم اقدام به قربانی یا تقدیم نذورات گوناگون در پای این درختان و بستن دخیل بر آنها می کنند تا با تحریک و تأثیرگذاری بر آنها به هدف خود نائل آیند. این مقاله با استفاده از منابع مکتوب و نیز با روش میدانی و از طریق گفت وگو با افراد کهن سال این منطقه فراهم شده است و هدف از آن بررسی پیشینهی عقیدتی مردمی است که روزگاری در این منطقه می زیسته اند و درختان مقدس در زندگی ایمانی آنها و در لحظات حساس حیات آنان نقش پررنگی را ایفا می کرده است.
References:
- الياده، ميرچا، 1394، رساله در تاريخ اديان، ترجمة جلال ستاري، تهران، سروش.
- ابوالفتوح رازي، حسينبن علي، 1408ق، روضالجنان و روحالجنان في تفسير القرآن، مشهد، آستان قدس رضوي.
- آلابراهيم دهکردي، صبا، 1395، «نقش درخت سرو و معاني نمادين آن در نگارههايي از شاهنامه تهماسبي»، باغ نظر، دوره سيزدهم، ش 45، ص 105ـ114.
- بهار، مهرداد، 1376، از اسطوره تا تاريخ، تدوين ابوالقاسم اسماعيلپور، تهران، چشمه.
- بهرامي، وحيده، 1393، درختان مقدس، نهران، برداشت.
- پورخالقي چترودي، مهدخت، 1380، «درخت زندگي و ارزش فرهنگي و نمادين آن در باورها»، مطالعات ايراني، ش 1، ص 89ـ126.
- پهلوان، منصور و سيدعبدالحميد حسینیزاده، 1388، «درخت ممنوعه در متون اسلامی و یهودی»، ادیان و عرفان، ش 1، ص 29ـ51.
- تفضلي، احمد، 1379، مينوي خرد، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، توس.
- ثابتي، حبيبالله، 1385، جنگلها، درختان و درختچههاي ايران، يزد، دانشگاه يزد.
- حموي، ياقوت، 1995، معجم البلدان، بيروت، دار صادر.
- خجسته، فرامرز و محمدرضا جليليان، 1389، «تحليل داستان سياوش بر بنياد ژرفساخت اسطوره الهه باروري و ايزد گياهي»، تاریخ ادبیات، سال دوم، ش ۱، ص 77ـ96.
- دوبوکور، مونيک، 1390، رمزهاي زنده جان، ترجمۀ جلال ستاري، تهران، نشر مرکز.
- دوشن گيمن، 1385، دين ايران باستان، ترجمه رؤيا منجم، چ پنجم، تهران، علم.
- زنر، آر. سي، 1375، طلوع و غروب زرتشتيگري، ترجمة تيمور قادري، تهران، بينا.
- سرلو، خوان ادواردو، 1392، فرهنگ نمادها، ترجمة مهرانگيز اوحدي، تهران، دستان.
- فربود، فریناز و محمود طاووسی، 1381، «بررسی تطبیقی مفهوم نمادین درخت در ایران (با تأکید بر برخی متون ادبی و عرفانی ایران باستان و ایران)»، مدرس هنر، ش 2، ص 43ـ54.
- فرنبغدادگي، 1390، بندهش، گزارش مهرداد بهار، چ چهارم، تهران، توس.
- فريزر، جيمز جرج، 1388، شاخه زرين، ترجمة کاظم فيروزمند، تهران، آگاه.
- کردي تمنداني، کريمبخش، 1397، کنکاشي در برخي از باورهاي ديني در حوزه تفتان براساس آثار بر جاي مانده، پاياننامه کارشناسي ارشد اديان و عرفان، سيستان و بلوچستان، دانشگاه سيستان و بلوچستان.
- کردي تمنداني، کريمبخش، 1397، مصاحبه شخصي.
- مرادزاده، احمد، 1391، فرهنگ و تمدن تفتان، تهران، نور علم.
- نصيري، وليالله و خليل حكيميفر، 1400، «خاستگاه درختان مقدس؛ مطالعة موردي درختان مقدس در ايران»، معرفت ادیان، ش 46، ص 35ـ49.
- Eliade, M, 1959, The Sacred and the Profane, New York, Harcourt, Brance & World Inc.
- Ross Reat. Noble, 1975, "The Tree Symbol in Islam", Studies in Comparative Religion, V. 19, N. 3, p. 1-19
- Wasson, R. Gordon, 1971, Soma: The Divine Mushroom of Immortality, Harcourt, Brace and Jovanovich, New York.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Karim Bakhsh, , Khalili.(2025) Sacred Trees in Taftan Province of Baluchistan. Ma`rifat-e Adyan, 14(2), 125-138
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karim Bakhsh ; Khalili ."Sacred Trees in Taftan Province of Baluchistan". Ma`rifat-e Adyan, 14, 2, 2025, 125-138
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, K, , K.(2025) 'Sacred Trees in Taftan Province of Baluchistan', Ma`rifat-e Adyan, 14(2), pp. 125-138
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, K, , K. Sacred Trees in Taftan Province of Baluchistan. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(2): 125-138