Ma`rifat-e Adyan, Volume 14, Issue 1, No 53, Year 2025 , Pages 49-66

    The Theory of "Value" in the Ethical System of Interaction with Christians from the Perspective of Islam

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hasan / PhD student in Abrahamic Religions, IKI / hasansafaee1395@gmail.com
    Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Associate Professor, Department of Religions, IKI / akbar.hosseini37@yahoo.com
    Abstract: 
    Having a behavioral and moral system in the relations between individuals, communities and nations is necessary. Considering the completeness of the religion of Islam and the completion of the mission of the prophets of God, it is expected that this religion works in a systematic way in interaction with other religions, especially the People of the Book who believe in one God and the divine book. This issue, for reasons such as the abundance of followers of Christianity, the historical interaction of Islam with them and the confrontations that Jews have had with Muslims, becomes more necessary in relation to Christians. Certainly, designing a moral system without considering the theory of "value" makes that moral system meaningless. Therefore, before anything in interaction with Christians, it is necessary to explain the theory of "value" in relation to them. From the point of view of Islam, the purpose of human creation is to reach the position of closeness to God through worshiping and serving God alone. Using analytical-descriptive method and foucsing on the verses of the Holy Qur'an, this paper seeks to show how to achieve this goal, as the most complete way to reach real perfection and happiness in relation to Christians.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نظریه «ارزش» در نظام اخلاق تعامل با مسیحیان از دیدگاه اسلام
    Abstract: 
    برخورداری از یک نظام رفتاری و اخلاقی در روابط میان افراد، جوامع و ملت ها ضروری است. با توجه به کامل بودن دین اسلام و خاتمه یافتن رسالت انبیای الهی، انتظار می رود که این دین در تعامل با ادیان و به ویژه اهل کتاب که معتقد به خدای واحد و کتاب آسمانی هستند، به گونه ای نظام مند عمل کند. این مهم به عللی، از جمله فراوانی پیروان مسیحیت و سابقه تاریخی تعامل اسلام با آنان و در مقایسه با تقابلی که یهودیان با مسلمانان داشته اند، در ارتباط با مسیحیان ضرورت مضاعفی پیدا می کند. به طور مسلّم طراحی نظام اخلاقی بدون در نظر داشتن نظریه «ارزش»، آن نظام اخلاقی را بی هویت و بی معنا می سازد. بنابراین قبل از هر چیز در تعامل با مسیحیان، باید به تبیین نظریه «ارزش» در ارتباط با آنان پرداخت. از دیدگاه اسلام هدف از خلقت انسان رسیدن به مقام قرب الهی از طریق عبودیت و بندگی خداوند یکتاست. این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی کوشیده چگونگی دستیابی به این هدف، به مثابه کامل ترین راه رسیدن به کمال و سعادت واقعی را در ارتباط با مسیحیان و براساس آیات قرآن کریم نشان دهد.
    References: 
    • آلوسي، محمد، 1415ق، روح المعاني، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • ارسطو، ‌1377، اخلاق نيکوماخوسي، ترجمة محمدحسن لطفي، تهران، طرح نو.
    • بحراني، سيدهاشم، 1416ق، البرهان في تفسير القرآن، تهران، بنياد بعثت.
    • برقي، احمدبن محمد، 1371ق، المحاسن، تحقيق جلال‌الدين حسینی، چ دوم، قم، دارالکتب الاسلاميه.
    • بلاغي، محمدجواد،‌ 1420ق، آلاءالرحمن في تفسيرالقرآن، قم، بنياد بعثت.
    • بلخي، ابوالحسن،‌ 1423ق، تفسير مقاتل‌بن سليمان، بيروت، داراحياء التراث.
    • پينکافس، ادموند، 1382، از مسأله‌محوري تا فضيلت‌گرايي، ترجمه و تعليق حميدرضا حسني و مهدي علي‌پور، قم، دفتر نشر معارف.
    • حسيني شاه‌ عبدالعظيمي،‌ 1363، تفسير اثني‌عشري، تهران، ميقات.
    • حسيني قلعه‌بهمن، سيداکبر، 1383، واقع‌گرايي اخلاقي در نيمة دوم قرن بيستم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • دروزه، محمدعزت،‌ 1383ق، التفسيرالحديث، قاهره، دار احياء الکتب العربيه.
    • راسل، برتراند، 1373، تاريخ فلسفة غرب،‌ ترجمة نجف دريابندري، چ ششم، تهران، پرواز.
    • رجبي، محمود، 1388، انسان‌شناسي،‌ قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • سبزواري، محمد، ‌1419ق، ارشاد الاذهان الي تفسير القرآن، بيروت؛ دارالتعارف للمطبوعات.
    • صدوق، محمدبن علي، 1377، الخصال، ترجمة محمدباقر کمره‌اي، تهران، کتابچي.
    • ـــــ ، 1413ق، من لايحضره الفقيه، قم، جامعة مدرسين.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1362ق، نهاية الحکمة، قم، مؤسسة النشر الاسلامي.
    • ـــــ ،‌ 2002م، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسسة اعلمي.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، مجمع البيان في تفسير القرآن، تهران، ناصر خسرو.
    • ـــــ ، 1377، تفسير جوامع الجامع، تهران، دانشگاه تهران.
    • طوسي، محمدبن حسن، بي‌تا، التبيان في تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • طيب، عبدالحسين، 1378، اطيب البيان في تفسير القرآن، تهران، اسلام.
    • عاملي، محمد‌، 1402ق، الجواهر السنية في الاحاديث القدسية، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • فرانکنا، ويليام کي، 1376، فلسفة اخلاق، ترجمة هادي صادقي، قم، طه.
    • فروغي، محمدعلي، 1375، سير حکمت در اروپا، تصحيح اميرجلال‌الدين اعلم، تهران، البرز.
    • فيض کاشاني، محسن،‌ 1418ق، الأصفي في تفسير القرآن، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • قرشي، سيدعلي‌اکبر، 1377، تفسير احسن الحديث، تهران، بنياد بعثت.
    • قمی، شیخ عباس، 1389، کلیات مفاتیح‌الجنان، ترجمة مهدی الهی قمشه‌ای، تهران، حدیث مهر.
    • کاپلستون، فردريک، 1380، تاريخ فلسفه، ‌ترجمة اسماعيل سعادت و منوچهر بزرگمهر، چ سوم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار‌الانوار، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1384، ميزان الحکمه، چ پنجم، قم، دارالحديث.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1379، پيش‌نيازهاي مديريت اسلامي، تحقيق غلامرضا متقي‌فر، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1383، آموزش فلسفه، چ ششم، تهران، اميرکبير.
    • ـــــ ، 1384، حقوق و سياست در قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ــــــ ، 1387، نقد و بررسي مکاتب اخلاقي، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1389، جستارهايي در فلسفة علوم انساني، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مك‌ ناتن، ديويد، 1383، نگاه اخلاقي: درآمدي به فلسفة اخلاق، ترجمة حسن ميانداري، تهران، سمت.
    • ـــــ ، 1386، بصيرت اخلاقي، ترجمة محمود فتحعلي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني. 
    • مکارم شيرازي، ناصر و ديگران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
    • ملاحويش، عبدالقادر،‌ 1382ق، بيان المعاني، دمشق، مطبعة الترقي.
    • ميبدي، رشيدالدين، ‌1371، کشف الاسرار و عدة الابرار، تهران، اميرکبير.
    • نيچه، فردريش، ‌1352، دجال، ترجمة عبدالعلي دستغيب، تهران، آگاه.
    • ـــــ ، 1377، چنين گفت زرتشت، ترجمة ‌مسعود انصاري، تهران، جامي.
    • Brink, David, 1998, "Moral Realism and the Sceptical Arguments from Disagreement and Queerness", in Ethical Theory Australasian Journal of philosophy, v. 62, N. 2.
    • Dancy, Janatan; 1976, "Moral Realism", in The Routledge Encyclopedia of Philosophy, Cambridge University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hasan, Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) The Theory of "Value" in the Ethical System of Interaction with Christians from the Perspective of Islam. Ma`rifat-e Adyan, 14(1), 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan ; Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."The Theory of "Value" in the Ethical System of Interaction with Christians from the Perspective of Islam". Ma`rifat-e Adyan, 14, 1, 2025, 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'The Theory of "Value" in the Ethical System of Interaction with Christians from the Perspective of Islam', Ma`rifat-e Adyan, 14(1), pp. 49-66

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Hosseini Qal’eh Bahman , S. The Theory of "Value" in the Ethical System of Interaction with Christians from the Perspective of Islam. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 14(1): 49-66