Ma`rifat-e Adyan, Volume 13, Issue 4, No 52, Year 2025 , Pages 71-86

    Judaism, Freemasonry and Kabbalah

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Fatemeh / MA student of Political Science, Islamic Azad University, Shiraz Branch / fatemeh.motazedian@gmail.com
    محمد کاظم کاوه پیشقدم / Assistant Professor, Department of Political Science, Islamic Azad University, Shiraz Branch / pishghadam2008@gmail.com
    Abstract: 
    Judaism is one of the Divine religions that has various denominations and mystical sects, similar to the other Abrahamic religions, some of which have found a non-Divine trend. One of the most important and influential Jewish mysticisms, which separated it from Judaism, is the mysticism of Kabbalah; which later caused the emergence of Christian Kabbalah due to the close [relationships] and dispersion of Jews among European Christians. Kabbalists approached the Knights Templar and were able to instill their thoughts into this group. These activities were associated with the peak of Freemason's work, in the Middle Ages, who started to establish lodges in order to protect their jobs, art, and knowledge, and to educate their faithful students. Nobles, politicians and princes were gradually attracted to the lodge because of its mysteriousness, which became an opportunity for Kabbalistic thinkers to develop their influence and thoughts. The lodges later left their practical status and assumed a theoretical status, due to the diminishing importance of the construction jobs and the emergence of Renaissance in Europe; and Freemasonry began with the Grand Lodge of England in 1717, in an organized and public form.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :یهودیت، فراماسونری و کابالا
    Abstract: 
    یهودیت یکی از ادیان الهی است که به مانند دیگر ادیان ابراهیمی دارای فرق و عرفان هایی است که گاه رنگ وبویی غیرالهی به خود گرفته اند. یکی از مهم ترین و بزرگ ترین عرفان های تأثیرگذار یهودی که از یهودیت دوری جست، عرفان کابالا بود که بعدها به دلیل نزدیکی و پراکندگی یهودیان در بین مسیحیان اروپا باعث پدید آمدن کابالای مسیحی شد. کابالیست ها به شوالیه های معبد نزدیک شده و توانستند اندیشه های خود را نیز به این گروه القا کنند. این فعالیت ها در قرون وسطا با اوج کار بنایان آزاد (Freemason’s) همراه بود که برای حفاظت از: شغل، هنر و علم خود و تربیت شاگردان باوفا، اقدام به تأسیس لژ (lodge) نمودند کم کم اشراف، سیاسیون و شاهزادگان به دلیل رازآلود بودن لژ جذب آن شدند که این فرصتی برای اندیشمندان کابالیست جهت توسعه‌ی نفوذ و افکار خود شد. با گذشت زمان و کم اهمیت شدن شغل بنایی و پدیدار شدن رنسانس در اروپا، لژها از حالت عملی خارج شده و حالت نظری به خود گرفتند و فراماسونری (Freemasonry)، به صورت سازمان و علنی با شروع گراندلژ انگلستان در سال 1717م آغاز گردید.
    References: 
    • آجيلي، هادي، 1385، «ارتباط هويتي ميان يهود و صهيونيسم»، راهبرد، ش 41، ص 375ـ412.
    • آشوري، داريوش، 1381، دانشنامه سياسي، چ هشتم، تهران، گلشن.
    • آقاطهراني، مرتضي، 1397، «معرفي کابالا در عرفان يهود و نقد بررسي آن»، معرفت اديان، ش 36، ص 111ـ130.
    • احمدي افزادي، مسعود و شما فتورچيان، 1396، «مقايسه تطبيقي درخت حيات با تکه بر کتاب شجره الکون و زوهر 1396»، علوم انساني، ش 2، ص 1ـ7.
    • آنترمن، الن، 1385، باورها و آيين‌هاي يهودي، ترجمة رضا فرزين، قم، مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • دورانت، ويل، 1337، تاريخ تمدن (اصلاح ديني)، ترجمة احمد آرام و ديگران، تهران، سازمان آموزش انقلاب اسلامي.
    • سلیمانی امیري، جواد، 1392، «ماهیت جریان فراماسونری»، معرفت، ش 184، ص 11ـ28.
    • شريعتمداري، شايسته، 1389، «شخينا در ادبيات ديني يهود»، انديشه ديني، ش 10 (35)، ص 97ـ128.
    • شهبازي، عبدالله، 1377، زرسالاران يهودي و پارسي استعمار بريتانيا و ايران، تهران، مؤسسة مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي.
    • «فراماسون‌ها که هستند و چه مي‌گويند؟»، خواندني‌ها، در: آرشيو سازمان اسناد انقلاب اسلامي.
    • صادق‌نيا، ابراهيم، 1377، فراماسونري و جمعيت‌هاي سري در ايران (نگاهي به خيانت‌هاي فراماسون‌ها درتاريخ ايران)، تهران، هيرمند.
    • عابدی جیقه، محمدرضا و ديگران، 1397، «بررسی تطبیقی نماد درخت عرفانی در قبالا و تصوف»، معرفت ادیان، ش 35، ص 89ـ107.
    • کاویانی، شیوا، 1384، آیین قبالا: عرفان و فلسفه یهود، تهران، فراروان.
    • کتيرايي، محمود، 1347، فراماسونري در ايران (از آغاز تا تأسيس لژ بيداري)، تهران، اقبال.
    • کرماني، محمد‌بهزاد، 1387، «قبالا يا کابالا، معرفي اجمالي عرفان يهود»، انسان‌پژوهي ديني، ش 5 (15)، ص 31ـ45.
    • گلسرخي، ايرج، 1377، تاريخ جادوگري، تهران، علم.
    • معتضديان، فاطمه و محمدرضا کاوه پيشقدم، 1399، «ويژگي‌هاي مذهب الحادي کابالا»، مطالعات، ادبيات عرفان و فلسفه، ش 6، ص 1ـ14.
    • يحيي، هارون، 1386، شواليه‌‌‌هاي معبد، مباني نظري فراماسونري جهاني، ترجمة ‏موعود، تهران، هلال.
    • Biggemann, Wilhelm Schmidt, 2004, "Philosophia perennis: Historical Outlines of Western Spirituality", in Ancient, Medieval and Early Modern Thought, Netherlands, Springer.
    • Idel, Moshe, 1947, The Mystical Experience in Abraham Abulafia, Translated from the Hebrew by Chipman, Jonathan (1988), United States of America, State University of New York Press.
    • Lévi, Éliphas, 2001, The history of magic, Translated by A. E. Waite, Foreword by Donald Weiser, by Red Wheel/Weiser, LLC.
    • Nash, J. F., 2008, "Origins of the Christian Kabbalah", The Esoteric Quarterly, N. 1(4), p. 43-58.
    • Stewart, Greg , 2009, What is Freemasonry?, Retrieved from website:
    • http://www.freemasoninformation.com.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Fatemeh، کاوه پیشقدم، محمد کاظم.(2025) Judaism, Freemasonry and Kabbalah. Ma`rifat-e Adyan, 13(4), 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fatemeh ؛ محمد کاظم کاوه پیشقدم."Judaism, Freemasonry and Kabbalah". Ma`rifat-e Adyan, 13, 4, 2025, 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F، کاوه پیشقدم، محمد کاظم.(2025) 'Judaism, Freemasonry and Kabbalah', Ma`rifat-e Adyan, 13(4), pp. 71-86

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , F، کاوه پیشقدم، محمد کاظم. Judaism, Freemasonry and Kabbalah. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(4): 71-86