Ma`rifat-e Adyan, Volume 12, Issue 4, No 48, Year 2025 , Pages 25-42

    A Comparative Study of Sarah's Position in the Qur'an and Torah; Based on the Critique of Interpretive Narrations

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Zohreh narimani / Assistant Professor, Department of the Qur'an and Interpretation, the University of the Qur'anic Sciences and Teachings / Zohrehnarimani92 @yahoo.com
    Jafar / Assistant Professor at the Department of Language and Arabic Literature, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran / j.firoozmandi@gmail.com
    Zeynab / MA Graduate, Department of the Qur'an and Interpretation, the University of the Qur'anic Sciences and Teachings / j.firoozmandi@gmail.com
    Abstract: 
    According to the verses of the Qur'an, Sarah, the wife of Prophet Ibrahim, is a woman who has been blessed with God's divine mercy and has even reached a level of perfection that has made her worthy of speaking to the divine angels. The position of this lady has been discussed in many holy books and narrations. In the Bible and the Qur'an and some Islamic traditions, there is a huge difference in the expression of the characters. The Bible has not been able to portray Sarah's status as it is; moreover, it has tarnished the character of Sarah and Ibrahim by fabricating stories such as the crossing Egypt, jealousy and harshness, the persecution of Ibrahim, and so on. This attitude towards her has also penetrated in some Islamic traditions. In this study, nine narrations have been reviewed and evaluated, most of which contradict the Qur'an and are strangely consistent with the Torah. Based on evaluations, the documents of these narrations are all weak and unreliable in terms of narrations and authentication.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تطبیقی جایگاه حضرت ساره در قرآن و تورات، با تکیه بر نقد روایات تفسیری
    Abstract: 
    ساره همسر حضرت ابراهیم(ع)، از جمله زنانی است که به شهادت آیات قرآنی مورد رحمت الهی قرار گرفته و حتی به درجه ای از کمال رسیده است که شایسته‌ی سخن گفتن با فرشتگان الهی می شود. جایگاه این بانو، در کتب مقدس و روایات متعددی بحث شده است. در کتاب مقدس و قرآن و برخی روایات اسلامی تفاوت فاحشی در بیان شخصیت ها دیده می شود. کتاب مقدس نه تنها نتوانسته است مقام و منزلت ساره را آن گونه که هست نمایان سازد، بلکه با جعل داستان هایی مانند عبور از مصر، حسادت و تندخویی، آزار حضرت ابراهیم(ع) و...، شخصیت ساره و ابراهیم(ع) را خدشه دار ساخته است. این نگرش به ایشان در برخی از روایات اسلامی هم نفوذ یافته است. در این پژوهش، با تکیه بر روش تطبیق تورات با قرآن و روایات و بررسی سندی و متنی روایات، نه روایت ارزیابی شده است که عموم آنها با قرآن در تناقض بوده و در عوض تطابق عجیبی با تورات داشته اند. اسناد این روایات نیز ارزیابی شدند که همه‌ی آنها دچار ضعف رجال و اتصال بوده اند.
    References: 
    • ابن‌سعد، محمد، بي‌تا، الطبقات الکبری، بیروت، دار صادر.
    • ابن‌جنبل، احمد، 1408ق، العلل و معرفة الرجال، ج3، به‌کوشش وصی‌الله بن محمودبن عباس، ریاض، مکتبة الاسلامیه.
    • ابن‌غضائری، احمدبن حسین، 1422ق، رجال، به‌کوشش محمدرضا حسینی جلالی، قم، نشر اسلامی.
    • ابن‌قتیبه، عبدالله‌بن مسلم، بي‌تا، تأویل مختلف الحدیث، بیروت، دار الکتب العلمیة.
    • ابن‌معین، یحیی، 1399ق، تاریخ ابن‌معین (بروایة الدوری)، ج1، به‌کوشش عبدالله احمدحسن، بیروت، بی‌نا.
    • ابن‌منظور، محمدبن مکرم، 1405ق، لسان العرب، ج5، بیروت، دار صادر، بی‌نا.
    • آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن، 1403ق، الذریعة الی تصانیف الشیعه، بیروت، دار الأضواء.
    • برقی، احمدبن محمدبن خالد، 1419ق، رجال، به‌کوشش جواد قیومی، چ دوم، قم، مکتب رشد.
    • بروجردى، سید مهدى بحرالعلوم‌، 1405ق، الفوائد الرجالیة، ج1، تحقق و تصحيح محمدصادق بحرالعلوم و حسين بحرالعلوم‌، تهران، مکتبة الصادق‌.
    • برونی، علی، 1387، «زنان ابراهیم در روایات و تواریخ یهودی ـ مسیحی و اسلام»، تاريخ‌پژوهي، ش36-37، ص115-127.
    • تهامی، فاطمه السادات و اعظم فرجامی، 1387، «ساره همسر ابراهیم در قرآن و روایات »، علوم قرآن و حدیث، صحیفه مبین، ش43، 93-123.
    • جابلقی بروجردی، علی‌اصغر، 1410ق، طرائف المقال، ج1، به‌کوشش مهدی رجایی، قم، کتابخانه آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • حر عاملی، محمدبن حسن، بي‌تا، وسائل الشیعه، چ ششم، منشورات المکتبة الاسلامیه.
    • خطیب بغدادی، احمدبن علی، 1417ق، تاریخ بغداد، ج3، به‌کوشش مصطفی عبدالقادر عطا، چ سوم، بیروت، دار صادر.
    • خویی، ابوالقاسم، 1413ق، مجمع الرجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواه، نجف اشرف، دارالاسلامیه.
    • ذهبی، محمد، 1382ق، میزان الاعتدال، ج3، به‌کوشش علی محمد بجاوی، بیروت، دار صادر.
    • صدوق، ابوجعفر محمدبن علی‌بن بابویه قمی، 1380، علل الشرایع، ترجمه محمدجواد ذهنی تهرانی، قم، مؤمنین.
    • ـــــ ، 1404ق، عیون اخبار الرضا، ج2، به‌کوشش حسین اعلمی، بیروت، دارصادر.
    • ـــــ ، 1413ق، ‌من لایحضره الفقیه، محقق علی‌اکبر غفاری، چ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
    • ضميري، محمدرضا، 1382، کتاب‌شناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی.
    • طباطبائی، سيد محمدحسين، 1390ق، المیزان فی تفسیر القرآن، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت.
    • طبری، محمدبن جریر، 1389، ترجمه تفسیر طبری، تصحيح حبیب یغمایی، تهران، توس.
    • ـــــ ، بي‌تا، جامع البیان عن تأویل القرآن، به‌کوشش جمیل عطار صدقی، بیروت، دارصادر.
    • طوسی، ابوجعفر محمد‌بن حسن‌بن علی، 1411ق، الغیبه، به‌کوشش عبادالله تهرانی و علی احمد ناصح، قم، احمد.
    • ـــــ ، 1415ق، رجال الطوسی، محقق جواد قیومی اصفهانی، قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
    • ـــــ ، بي‌تا، فهرست، تحقيق محمدصادق بحرالعلوم، نجف اشرف، المکتبة المرتضویه و مطبعتها.
    • عاملی، سیدجعفر مرتضی، 1390، رنجهاي زهرا، ترجمه محمد سپهری، قم، ایام.
    • عقیلی، محمدبن عمرو، 1418ق، الضعفاء الکبیر، بیروت، دار الکتب العلمیة.
    • علی، جواد، 1413ق، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ج1، بغداد، دارالقرآن.
    • عیاشى، محمدبن مسعود، 1380ق، تفسیر العیاشی، تصحيح سیدهاشم رسولى محلاتى، تهران، المطبعة العلمیة.
    • قمى، على‌بن ابراهیم‏، 1404ق، تفسیر القمی، ج1، تحقيق و تصحيح طيّب موسوى جزائرى، چ سوم، قم، دار الکتاب.
    • كشى، محمدبن عمر، 1409ق، رجال الكشي ـ اختيار معرفة الرجال‌، تحقيق و تصحيح محمدبن حسن طوسى و حسن مصطفوى، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد.
    • کلینی، محمدبن یعقوب، 1389، کافی، تحقيق علی‌اکبر غفاری و محمد آخوندی، چ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
    • مجلسی، محمدباقر، بي‌تا، بحارالانوار، ج12، تهران، نشر علمیه اسلامیه.
    • ـــــ ، 1384، حیاة القلوب، قم، سرور.
    • مفید، محمدبن محمد، 1414ق، الفصول المختارة، به‌کوشش سیدمیرعلی شریفی، چ سوم، بیروت، الاسلامیه.
    • نجاشی، ابي‌العبّاس احمدبن علي، 1424ق، رجال نجاشی، تحقيق سيد موسى شبيري زنجاني، قم، اسلامی.
    • نسائي، ابوعبدالرحمن احمدبن شعيب‌بن علي خراساني، 1396ق، الضعفاء والمتروكون، تحقيق محمود ابراهيم زايد، حلب، دار الوعي.
    • یعقوبی، ابن‌واضح، 1366، تاریخ یعقوبی، ترجمه محمدابراهیم آیتی، چ پنجم، تهران، علمی و فرهنگی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Zohreh, , Jafar, , Zeynab.(2025) A Comparative Study of Sarah's Position in the Qur'an and Torah; Based on the Critique of Interpretive Narrations . Ma`rifat-e Adyan, 12(4), 25-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zohreh narimani; Jafar ; Zeynab ."A Comparative Study of Sarah's Position in the Qur'an and Torah; Based on the Critique of Interpretive Narrations ". Ma`rifat-e Adyan, 12, 4, 2025, 25-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Z, , J, , Z.(2025) 'A Comparative Study of Sarah's Position in the Qur'an and Torah; Based on the Critique of Interpretive Narrations ', Ma`rifat-e Adyan, 12(4), pp. 25-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    narimani, Z, , J, , Z. A Comparative Study of Sarah's Position in the Qur'an and Torah; Based on the Critique of Interpretive Narrations . Ma`rifat-e Adyan, 2025; 12(4): 25-42