Pages:
63-82
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Buddhism and Zoroastrianism are two important religious traditions each of which have proposed theories about man's condition in the world and have shown some paths to achieve salvation. Based on Buddhism, the source of human suffering is desire and ignorance which leads to reincarnation, and the main goal is salvation from the cycle of reincarnation and attainment of power. Achieving this goal is somewhat different in the two main Buddhist sects, Theravada and Mahayana. Theravada takes the path of Arhat, and Mahayana the path of Buddhism. In Zoroastrianism, the principles of the theory of salvation include getting rid of the consequences of wrong deeds, words and thoughts and reaching the paradise of Ahura Mazda, which is achieved through having faith in Ahura Mazda, having good thoughts, words, deeds and repenting with the help of Amshaspandan (angels) and saviors. This study compares the doctrine of "salvation" from the perspective of the two transcendent and Mahayana Buddhist sects with the doctrine of "salvation" in the Avesta, the sacred text of Zoroastrianism.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی مقایسهای نجات در آیین بودا و آیین زرتشت
Abstract:
آیین بودا و آیین زرتشت دو سنت مهم دینی هستند که هر کدام نظریاتی در باب وضعیت انسان در جهان مطرح نموده و راه هایی برای رسیدن به رستگاری ارائه کرده اند. در آیین بودا، منشأ رنج انسان، میل و جهل است که به تناسخ می انجامد و نجات از گردونهی تناسخ و رسیدن به نیروانه، هدف اصلی محسوب می شود و نیل به این هدف در دو فرقهی اصلی بودایی، یعنی تراواده و مهایانه، تا حدی متفاوت است. تراواده راه ارهت، و مهایانه راه بودیستوه را در پیش می گیرد. در آیین زرتشت، رهایی از عواقب کارها، سخنان و اندیشه های نادرست و رسیدن به بهشت اهورامزدا، اصول نظریهی نجات به شمار می آید که این امر از طریق ایمان به اهورا مزدا، پندار و گفتار و کردار نیک و توبه، با کمک امشاسپندان و منجیان تحقق می یابد.
این نوشتار، آموزهی «نجات» از دیدگاه دو فرقهی بودایی تراواده و مهایانه را با آموزهی «نجات» در اوستا، متن مقدس آیین زرتشت، مقایسه و بررسی می کند.
References:
- اوستا، 1379، گزارش جلیل دوستخواه، تهران، مروارید.
- اباذری، یوسف و مراد فرهادپور، 1372، ادیان جهان باستان، ج1، تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگي.
- آلرسول، سوسن و فاطمه شیرزاد، 1390، «کردار نیک و گفتار نیک از نظرگاه اسلام و زرتشت»، سبزواران، ش8، ص11-31.
- الیاده، میرچا، 1392، متون مقدس بنیادین از سراسر جهان، ترجمه مانی صالحی علامه، تهران، فراروان.
- ـــــ ، 1394، تاریخ اندیشههای دینی، ترجمه بهزاد سالکی، ج2، تهران، پارسه.
- بویس، مری و دیگران، 1388، جستاری در فلسفه زرتشتی، ترجمه سعيد زارع و ديگران، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- بهار، مهرداد، 1380، اديان آسيايي، تهران، چشمه.
- پاشایی، ع، 1380، فراسوی فرزانگی، تهران، نگاه معاصر.
- پورداود، ابراهیم، 1374، سوشيانس، تهران، فروهر.
- ـــــ ، 1938م، گاتها، بمبئی، انجمن زرتشتيان ايران.
- چاترجی، ساتیش چاندرا، 1384، معرفی مکتبهای فلسفی هند، ترجمه فرناز ناظرزاده کرمانی، قم، ادیان و مذاهب.
- حسینی، سیدحسن، 1384، «درجات گناه، تاوان و پتت در دین زرتشتی»، هفت آسمان، ش28، ص187-223.
- رستميان، محمدعلي، 1374، «فنا و نيروانه (مقايسهاي بين سلوك در عرفان اسلامي و بودايي)»، هفت آسمان، ش25، ص189ـ288.
- زروانی، مجتبی، 1375، «نجاتبخشی در دین بودا»، مقالات و بررسیها، ش59-60، ص103-117.
- زنر، آر سی، 1384، طلوع و غروب زرتشتيگري، ترجمه تيمور قادري، تهران، اميركبير.
- سپهری، محمد، 1383، «نجاتبخشی در آیین زرتشت»، قبسات، ش33، ص143-154.
- سرگلزایی، علی، 1379، «بهشت و دوزخ در دین زرتشتی»، دانشکده الهیات مشهد، ش47 و 48، ص203-218.
- سوزوکی، بئاتریس لین، 1380، راه بودا، ترجمه ع پاشایی، تهران، نگاه معاصر.
- شایگان، داریوش، 1375، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، ج1، تهران، امیر کبیر.
- قرایی، فیاض، 1384، ادیان هند، مشهد، دانشگاه فردوسی.
- کازینز، ال اس، 1379، «مفهوم نیروانه در آیین بودا»، ترجمه علیرضا شجاعی، هفت آسمان، ش7، ص99-110.
- کمبل، جوزف، 1383، اساطیر مشرق زمین، ترجمه علی اصغر بهرامی، تهران، جوانه رشد.
- کیوپیت، دان، 1380، درياي ايمان، ترجمه حسن كامشاد، تهران، طرح نو.
- كريستنسن، آرتور، 1380، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمي، تهران، صداي معاصر.
- ملکیان، مصطفی، 1380، راهي به رهايي، تهران، نگاه معاصر.
- موله، م، 1363، ایران باستان، ترجمه ژاله آموزگار، تهران، توس.
- ناس، جان بی، 1381، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران، علمی فرهنگی.
- ولفگانگ شومان، هانس، 1375، آیین بودا، ترجمه ع پاشایی، تهران، فیروزه.
- ولی، وهاب و ميترا بصیری، 1379، اديان جهان باستان، تهران، پژوهشگاه.
- همیلتون، ملکم، 1387، جامعهشناسي دين، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، ثالث.
- Chatterjee, A. K, 1987, The Yogacara Idealism, Delhi: Motilal Banarsidass Publidhers.
- Coward, Harold, 2003, Sin and Salvation in the World Religions, Oxford.
- Davids, Rhys, 1881, Buddhist Suttas, Translated from Pali, in: Sacred books of the east, Edited by: F. Max Muller, Vol 11, Oxford, Clarendon Press.
- ـــــ, 1896, Buddhism, New York.
- Gorkom, Nina Van, 2011, The Buddh’s path, Zolag.
- Hajime, nakamura, 1987, bodhisattva path, in: Encyclopedia of Religion, M. Eliade (ed.), vol.2, Macmillan.
- Harvey, Peter, 1995, The Selfless Mind: Personality, Consciousness Nirvana in Eearly Buddhism, Routledge, 1392 AP-Social Seience.
- Jackson, A.V.Williams, 1913, The Ancient conception of Salvation according to Avesta Bible of Zoroaster, The American Journal of Theology, Vol.17. No .2.
- Kenneth, K.S, 1968, Buddhism, Barrons Educational Servies Inc, New York.
- Maharishi, Santsevi, 2003, Harmony of all Religions, Translated from Hindi by Veena Rani Hoard, Santmat Society of North America.
- Max Muller, F, 1878, lectures on the Origin and Growth of Religion, London.
- Monier, Williams, 1890, Buddhism in its connexion with Brahmanism and Hinduism, London.
- Murti, T. R. V, 2008, The Central Philodophy of Buddhism: A Study of the Madhyamika System, London: outledge
- Poussin, L De La Valle, 1980, bodhisattva, in: Encyclopedia of Religion and Ethics, James. Hastings (ed.), vol.2, Edinburgh.
- Radhakrisnan, s, 1962, Indian Philosophy, vol 1, London.
- Rahula, Walpola, 1974, What the Buddha Taught, NewYork: Grove Press.
- Smart, Ninian, 1987, soteriology, in: Encyclopedia of Religion, M. Eliade (ed.), vol.13, Macmillan.
- Snyder, N David, 2006, The Complete Book of Buddha lists Explain.
- Sumedho, Ajhan, 1992, The four Noble Truths, Amravati Publicity.
- Swearer, Donald k, 1987, arhat, in: Encyclopedia of Religion, M. Eliade (ed.), vol.1, Macmillan.
- Vensus, A. George, 2008, Paths to the Divine: Ancient and Indian, Washington. D.C: Council for Research in Values & Philosophy.
- Williams, Paul, 2009, Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routlege.
- Xing, Guang, 2005, The concept of the Buddha, New York.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Namian , Hasan, dehghanzadeh, Sajjad.(2025) A Comparative Study of Salvation in Buddhism and Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 12(3), 63-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hasan Namian ; Sajjad dehghanzadeh."A Comparative Study of Salvation in Buddhism and Zoroastrianism". Ma`rifat-e Adyan, 12, 3, 2025, 63-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Namian , H, dehghanzadeh, S.(2025) 'A Comparative Study of Salvation in Buddhism and Zoroastrianism', Ma`rifat-e Adyan, 12(3), pp. 63-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Namian , H, dehghanzadeh, S. A Comparative Study of Salvation in Buddhism and Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 12(3): 63-82