Pages:
65-86
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The crime of adultery is considered one of the major sins in the Holy texts of the Jews, the Holy Qur'an and the Imamiyyah narrative and jurisprudential books and carries heavy punishments. I have compared the common points and differences of the crime of adultery in the sources of the two mentioned religions in this research, with a legal approach, using a descriptive-analytical method. This research shows that adultery is one of the crimes against public chastity in the Jewish law and it has different types such as incest, rape, adultery and adultery with a virgin. The same division can be seen in the Imami jurisprudence with the exception of the last case. In the Jewish criminal law, adultery carries severe punishments such as stoning, burning in fire and suffocation, and it is proved by the testimony of witnesses and the law of "suspicion"; and in the Imami religion, this crime has punishments such as killing, stoning, and whipping, and it is proved by confession, evidence, and knowledge of the judge. The religion of Islam, in general, and the school of Imamiyya, in particular, does not have - based on the results of this research - some of the exaggerations and understatements of the Jewish rules, but has chosen a more proportionate and moderate approach in relation to the crime and punishment of adultery.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مقایسه تطبیقی جرم زنا در متون فقهی امامیه و کتب مقدس یهود
Abstract:
جرم زنا در کتب مقدس یهودیان و قرآن کریم و کتب روایی و فقهی مذهب امامیه از گناهان کبیره به شمار آمده و دارای مجازات های سنگینی است. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تطبیقی نقاط اشتراک و افتراق جرم زنا در میان منابع دو مذهب مذکور با رویکرد حقوقی پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در شریعت یهود، زنا یکی از جرایم علیه عفت عمومی است و اقسام گوناگونی همچون زنای با محارم، به عنف، محصنه و با دختر باکره دارد. در فقه امامیه نیز همین تقسیم بندی به استثنای مورد اخیر به چشم می خورد. در حقوق کیفری یهود زنا مجازات های شدیدی مانند رجم، سوزاندن در آتش و خفه کردن را به دنبال می آورد و با شهادت شهود و قانون «سوءظن» ثابت می شود و در مذهب امامیه این جرم، مجازات هایی مانند قتل، رجم و جلد دارد و راه های اثبات آن اقرار، بینه و علم قاضی است. براساس نتایج این پژوهش دین اسلام ـ به طور عام ـ و مذهب امامیه ـ به طور خاص ـ برخی از عوارض افراطی یا تفریطی احکام یهود را ندارد، بلکه در رابطه با مجازات و جرم زنا، رویکردی متناسب تر و معتدل تری برگزیده است.
References:
- كتاب مقدس (عهد قديم)، 2002م، ترجمة رابرت بروس و کاراپت اوهانس، چ سوم، انتشارات ايلام.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، چ سوم، بيروت، دارالفکر.
- اصفهاني، محمدبن حسن (فاضل هندي)، 1416ق، کشف اللثام و الابهام عن قواعد الاحکام، قم، جامعة مدرسين.
- جبعي عاملي، زينالدينبن علي، 1410ق، الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقيه، قم، داوری.
- ـــــ ، 1413ق، مسالك الافهام الي تنقيح شرائع الاسلام، قم مؤسسة المعارف الاسلامیه.
- جليلي، محمدرضا، 1384، جايگاه زن در خانواده و اجتماع در اسلام و يهوديت، چ دوم، تهران، دستان.
- حسينزاده، محمدعلي، 1383، سيري در مكتب يهود، چ سوم، تهران، كيهان.
- حلي، حسنبن يوسف، 1413ق، مختلف الشیعۀ فی أحکام الشریعۀ، چ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
- خوئي، سيدابوالقاسم، 1394، مباني تکملة المنهاج، ترجمة عليرضا سعيد، چ پنجم، تهران، خرسندي.
- دورانت، ويل، 1376، تاريخ تمدن، ترجمة احمد آرام، چ پنجم، تهران، علمي و فرهنگي.
- سليماني، حسين، 1380، «مجازاتها در حقوق کيفري يهود»، هفت آسمان، دوره سوم، ش 9، ص 203ـ242.
- ـــــ ، 1384، عدالت كيفري در آيين يهود، چ دوم، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- ـــــ ، 1387، «ادله اثبات كيفري در آيين يهود»، هفت آسمان، ش 16، ص 65ـ88.
- سمرقندي، علاءالدين، 1405ق، التحفه الفقهاء، بيروت، دارالكتب العلميه.
- سيوري، مقدادبن عبدالله، 1384ق، کنزالعرفان في فقه القرآن، طهران، المکتبة المرتضويه.
- صاحببن عباد، اسماعيل، 1414ق، المحيط في اللغه، بيروت، عالم الکتاب.
- غفورينژاد، محمود و مرضيه رسولخاني شهناني، 1388، «مقايسه تطبيقي مجازات در متون يهود و اسلام (در سه جرم: قتل، زنا، سرقت)»، فقه و تاريخ تمدن، سال ششم، ش 22، ص 144ـ152.
- فتحي، حجتالله، 1393، شرح مبسوط قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 (حدود)، قم، مؤسسة دائرةالمعارف فقه اسلامي.
- قانون مجازات اسلامي، 1396، تهران، قانون یار.
- قرشي، علياکبر، 1381، قاموس قرآن، چ نهم، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- کهن، راب، 1350، گنجينهاي از تلمود، ترجمة اميرفريدون گرگاني، تهران، اساطير.
- مجلسي، محمدباقر، ١٤٠٦ق، ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، قم، کتابخانة آيتالله مرعشي نجفي.
- محقق حلي، جعفربن حسن، 1408ق، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، چ دوم، قم، اسماعیلیان.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1413ق، المقنعه، قم، کنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
- نجفي، محمدحسن، 1404ق، جواهرالکلام، تحقيق محمود قوچاني، چ هفتم، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
- هاکس، مستر، 1377، قاموس کتاب مقدس، تهران، اساطير.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mina, , Seyed ali.(2025) A Comparative Study of the Crime of Adultery in the Imamiyya Jurisprudential Texts and Jewish Holy Texts. Ma`rifat-e Adyan, 13(3), 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mina ; Seyed ali ."A Comparative Study of the Crime of Adultery in the Imamiyya Jurisprudential Texts and Jewish Holy Texts". Ma`rifat-e Adyan, 13, 3, 2025, 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , S.(2025) 'A Comparative Study of the Crime of Adultery in the Imamiyya Jurisprudential Texts and Jewish Holy Texts', Ma`rifat-e Adyan, 13(3), pp. 65-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , S. A Comparative Study of the Crime of Adultery in the Imamiyya Jurisprudential Texts and Jewish Holy Texts. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(3): 65-86