Ma`rifat-e Adyan, Volume 13, Issue 3, No 51, Year 2025 , Pages 47-64

    The Moral Dignity of the Environment from the Perspective of Islam and Christianity

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mahdi Ahmadi / PhD Student in Religions and Mysticism, IKI / ahmadi68mahdi@gmail.com
    ✍️ Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman / Assistant Professor of the Department of Religions at Imam Khomeini Educational and Research Institute / akbar.hosseini37@yahoo.com
    Abstract: 
    Abrahamic religions consider nature to be disposed for humans. Therefore, they have been accused of environmental crises. This article presents a comparative analysis of the moral dignity of the environment from the perspective of Islam and Christianity. Definitely an independent moral dignity cannot be proved for environment in Christianity and Islam; rather only a non-independent moral dignity may be proved for environment, because it is desirable on the one hand - which is one of the features of moral values – and because of the moral responsibility that human undertake in both religions, on the other hand. Referring to the sacred texts of Islam and Christianity, I found that Islam has acted more comprehensively and accurately in proving the non-independent moral dignity of the environment. My result is that I reject the mentioned accusation against Abrahamic religions and I prove the superiority of Islam in this field.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شأن اخلاقی محیط‌‌زیست از نگاه اسلام و مسیحیت
    Abstract: 
    ادیان ابراهیمی طبیعت را مسخّر برای انسان می دانند. بدین روی، نسبت به بحران های زیست محیطی مورد اتهام قرار گرفته اند. این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی کوشیده مسئله شأن اخلاقی محیط زیست از نگاه اسلام و مسیحیت را با رویکرد تطبیقی بررسی کند. مسیحیت و اسلام قطعاً شأن اخلاقی مستقلی برای محیط زیست قابل اثبات نیستند؛ اما محیط زیست ازیک سو، به سبب داشتن مطلوبیت که یکی از عناصر ارزش اخلاقی است و از سوی دیگر، به سبب مسئولیت اخلاقی که هر دو دین بر عهده انسان ها قرار داده اند، تنها اثبات شأن اخلاقی غیرمستقل برایش ممکن است. اما با مراجعه به متون مقدس اسلام و مسیحیت، درمی یابیم که اسلام در اثبات شأن اخلاقی غیرمستقل برای محیط زیست جامع تر و دقیق تر عمل کرده است. نتیجه اینکه اتهام واردشده به این ادیان رد می شود و برتری اسلام در این زمینه ثابت می شود.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1391، ترجمة محمد دشتي، چ پنجاه و ششم، قم، اميرالمؤمنين
    • کتاب مقدس، 2005، انگلستان، انتشارات ایلام
    • احمدي، مهدي، 1399، شأن اخلاقي محيط‌زيست از نگاه اسلام و مسيحيت، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • پاكپور، علي، 1391، «شأن اخلاقي در آثار آيت‌الله جوادي آملي»، حكمت اسرا، سال پنجم، ش 1، ص 203ـ220.
    • جوادي، محسن، 1387، «انسان‌محوري در قلمرو اخلاق زيست‌محيطي با تأکيد بر نگرش اسلامي»، مقالات و بررسي‌ها، ش 100، ص 47ـ66.
    • حرعاملي، محمد بن حسن، 1389، وسائل الشيعه، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • دژاردن، جوزف آر، 1396، اخلاق محيط‌زيست درآمدي بر فلسفه محيط‌زيست، ترجمة مهدي کلاهي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
    • دوبل، پاتريک، 1384، «طرز تلقي مبتني بر خلافت يهودي ـ مسيحي نسبت به طبيعت»، ترجمة مصطفي ملکيان، در: اخلاق زيست‌محيطي، لوئي پ.پويمان، تهران، توسعه.
    • دهخدا، علي‌اکبر، 1339، لغت‌نامه دهخدا، زيرنظر محمد معين، تهران، دانشگاه تهران.
    • سينگر، پيتر، 1386، «اخلاق محيط‌زيست»، ترجمة عليرضا آل‌بويه، نقد و نظر، ش 45، ص 141- 169.
    • طوسي، محمدبن حسن، 1364، تهذيب الاحکام، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • عادلي مقدم، محمد، 1397، «حقوق حيوانات در قرآن و روايات و کتاب مقدس»، در: مجموعه مقالات اولين همايش مطالعات تطبيقي اسلام و مسيحيت با موضوع اخلاق و معنويت، قم، بوستان كتاب.
    • عميد، حسن، 1380، فرهنگ فارسي عميد، تصحيح اعظم کريمي، چ بيست و يکم، تهران، اميرکبير.
    • فاضل هندي، محمدبن حسن، 1271ق، كشف لثام الابهام في شرح قواعد احكام، تصحيح حسن موسوي خوانساري، بي‌جا، بي‌نا.
    • فتحعلي، محمود، 1395، «چارچوب اخلاق زيست‌محيطي اسلام از نگاه استاد مصباح يزدي»، در: رهيافت‌ها و رهاوردها، قم،‌ مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • فرانکنا، ويليام. کي، 1380، فلسفه اخلاق، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، حكمت.
    • كليني، محمدبن يعقوب، 1407ق، الکافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر، 1392، بحارالانوار، ترجمة گروه مترجمان، تهران، كتاب نشر.
    • محدث نوري، ميرزاحسين، 1368، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسة آل‌البيت
    • محقق داماد، سيدمصطفي، 1393، الهيات محيط‌زيست، تهران، مؤسسة پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1393، فلسفه اخلاق، تحقيق احمدحسين شريفي، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • مطهري، مرتضي، 1374، فلسفه اخلاق، چ چهاردهم، تهران، صدرا.
    • معلمي، حسن، 1384، فلسفه اخلاق، قم، مرکز جهاني علوم اسلامي.
    • معين، محمد، 1387، فرهنگ فارسي معين، تهران، فرهنگ‌نما.
    • موسوي خميني، سيدروح‌الله، 1392، تحرير‌الوسيله، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني
    • واحدي نيشابوري، علي‌بن احمد، 1419ق، اسباب النزول القرآن، تحقيق کمال بسيوني زغلول، بيروت، دار الکتب العلميه.
    • وايت، لين، 1384، «ريشه‌هاي تاريخي بحران بوم‌شناختي ما»، ترجمة مصطفي ملکيان، در: اخلاق زيست‌محيطي، لوئي پ.پويمان، تهران، توسعه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, Mahdi, Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar.(2025) The Moral Dignity of the Environment from the Perspective of Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 13(3), 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Ahmadi; Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ."The Moral Dignity of the Environment from the Perspective of Islam and Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 13, 3, 2025, 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, M, Hosseini Qal’eh Bahman , S.(2025) 'The Moral Dignity of the Environment from the Perspective of Islam and Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 13(3), pp. 47-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi, M, Hosseini Qal’eh Bahman , S. The Moral Dignity of the Environment from the Perspective of Islam and Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 13(3): 47-64