Pages:
67-86
Receive Date: 2025/11/28
Accept Date: 2025/11/28
Abstract:
The Holy Qur'an considers that the fulfillment of the promise of handing over the Holy Land to the Children of Israel is conditioned by their obedience and servitude to God, patience and righteousness. In other words, this promise is conditioned by the commitment of the Children of Israel to their covenants and promises and their obedience to the divine commands. Because the Children of Israel had not fulfilled of these the mentioned conditions and the had not obeyed the divine commands, this God’s promise (ownership and being successors) was not fulfilled except in a limited period that is, (the period of Prophet David and Prophet Solomon) and their claim on the land in later periods was unlawful. This explanation of the Holy Qur'an is contrasted to that of the Torah, despite the reports of the many instances of disobedience of the Children of Israel and the wrath of God in various times, at the way they behaved and the many cases of their breach of covenants and breaking of promises, still suggests that the Children of Israel are the ultimately the ownership of the Holy Land.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی وعدة مشروط خداوند به قوم بنیاسرائیل دربارة سرزمین مقدس در قرآن و عهد عتیق
Abstract:
قرآن کریم تحقق وعدهی واگذاری سرزمین مقدس به بنی اسرائیل را مشروط به طاعت و بندگی خداوند و صبر و استقامت می داند. به عبارت دیگر، این وعده مشروط به التزام بنی اسرائیل به پیمان ها و تعهداتشان و پیروی از فرمان های الهی است. بر اساس تاریخ و آیات قرآن، به دلیل عدم تحقق این شرایط و عمل نکردن بنی اسرائیل به فرمان های الهی، این وعده (مالکیت و استخلاف)، جز دوره ای محدود (دورهی حضرت داود و سلیمان علیه السلام) در دوره های بعد تحقق نیافت و این سرزمین بر آنان حرام شد.
این تبیین قرآن کریم، در برابر گزارش تورات است که با وجود گزارش نافرمانی های متعدد بنی اسرائیل و خشم و غضب خداوند در مقاطع گوناگون، از نوع عملکرد آنان و پیمان شکنی های فراوان و عدم پایبندی به تعهداتشان، بازهم در نهایت بر مالکیت سرزمین مقدس برای بنی اسرائیل ظهور دارد.
References:
- کتاب مقدس (عهد جدید)، 2005م، انجیل عیسی مسیح، ترجمه هزاره نو بر مبنای زبان اصلی (شامل کتب عهد جدید)، ایلام (Elam)، انگلیس.
- کتاب مقدس (عهد عتیق)، ترجمه فاضلخان همدانی (گروسی).
- آدينهوند لرستانى، محمدرضا، 1377، كلمةالله العليا، تهران، اسوه.
- آیتی، عبدالمحمد، 1374، ترجمه قرآن، چ چهارم، تهران، سروش.
- ابنحيون، نعمانبن محمد مغربى، 1385ق، دعائمالإسلام، تحقیق آصف فيضى، چ دوم، قم، مؤسسة آلالبيت.
- ابنطاووس، علىبنموسى، 1400ق، الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، تحقیق علي عاشور، قم، خيام.
- ابنعاشور، محمدطاهر، 1420ق، تفسير التحرير و التنوير المعروف بتفسير ابنعاشور، بيروت، مؤسسة التاريخ العربي.
- ابنفارس، احمدبن فارس ،1404ق، معجم مقاييس اللغة، تصحیح و تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قم، مكتب الاعلام الاسلامي.
- ابوالفتوح رازى، حسينبن على، 1408ق، روضالجنان و روحالجنان في تفسير القرآن، تصحیح محمدمهدي ناصح، مشهد، آستان قدس رضوى.
- ارفع، كاظم، 1381، ترجمه قرآن، تهران، فيض كاشانى.
- استانفوردکوهن، آلوین، ۱۳۷۹، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، چ هفتم، تهران، قومس.
- الهی قمشهای، مهدی، 1380، ترجمه قرآن، چ دوم، قم، فاطمه الزهراء.
- انصاريان، حسين، 1383، ترجمه قرآن، قم، اسوه.
- بحرانى، هاشم بن سليمان، 1415ق، البرهان في تفسير القرآن، قم، مؤسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية.
- برزى، اصغر، 1382، ترجمه قرآن و نكات نحوى آن، تهران، بنياد قرآن.
- بشیریه، حسین، 1395، تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، ج1، اندیشههای مارکسیستی، چ سيزدهم، نشر نی.
- بيروني، ابوريحان، 1380، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تحقیق پرويز اذكايي، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب.
- پورجوادی، کاظم، 1414ق، ترجمه قرآن، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی.
- گروهی از علمای ماوراءالنهر در زمان منصور بن نوح سامانی، 1356، ترجمه تفسیر طبری، تصحیح حبيب یغمایی، چ دوم،
- تهران، توس.
- جوادی آملی، عبدالله، دروس تفسیر (فایلهای صوتی)، سوره اسراء، بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء.
- حويزى، عبدعلىبن جمعه، 1415ق، تفسير نور الثقلين، تصحیح هاشم رسولى، چ چهارم، قم، اسماعيليان.
- دروزه، محمدعزه، 1421ق، التفسير الحديث: ترتيب السور حسب النزول، چ دوم، بیروت، دارالغرب الإسلامي.
- درويش، محىالدين، 1415ق، اعراب القرآن الكريم و بيانه، چ چهارم، حمص سوريه، الارشاد.
- دهلوی، شاه ولیالله، احمدبن عبدالرحیم، بیتا، ترجمه قرآن، سراوان، کتابفروشی نور.
- راغب اصفهانى، حسين بن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دار القلم.
- زمخشرى، محمود بن عمر، 1407ق، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل فى وجوه التأويل، تصحیح مصطفي حسين احمد، چ سوم، بیروت، دار الكتاب العربي.
- سيد قطب، 1425ق، فى ظلال القرآن، دارالشروق، چ سي و پنجم، بيروت.
- سيوطى، عبدالرحمنبن ابىبكر، 1404ق، الدرّ المنثور فى التفسير بالمأثور، قم، كتابخانه عمومى حضرت آيتالله العظمى مرعشى نجفى.
- صادقی تهرانی، محمد، 1388، ترجمان فرقان، قم، شکرانه.
- صدر، محمدباقر، 1381، سنتهاى تاريخ در قرآن، تحقیق جمالالدين موسوى اصفهانى، چ سوم، تهران، تفاهم.
- طباطبائى، محمدحسين، 1390ق، الميزان في تفسير القرآن، چ دوم، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
- طبرسى، فضلبنحسن، 1412ق، تفسير جوامع الجامع، تصحیح ابوالقاسم گرجى، قم، مركز مديريت حوزه علميه قم.
- ـــــ ،1372، مجمعالبيان في تفسير القرآن، فضلالله تصحیح يزدى طباطبائى، چ سوم، تهران، ناصر خسرو.
- طبرى، محمد بن جرير، 1412ق، جامعالبيان فى تفسير القرآن، بيروت، دار المعرفة.
- طوسى، محمد بن حسن، بیتا، التبيان في تفسير القرآن، تصحیح احمد حبيب عاملى، بیروت، دار إحياء التراث العربي.
- عياشى، محمد بن مسعود، 1380ق، التفسير (تفسير العياشي)، تحقیق هاشم رسولى، تهران، مكتبة العلمية الاسلامية.
- فراهيدى، خليل بن احمد، 1409ق، كتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
- فولادوند، محمدمهدى، 1418ق، ترجمه قرآن، چ سوم، تهران، دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامى.
- قرائتى، محسن، 1388، تفسير نور، تهران، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن.
- قرطبى، محمد بن احمد، 1364، الجامع لأحكام القرآن، تهران، ناصرخسرو.
- کاویانپور، احمد، 1372، ترجمه قرآن، چ سوم، تهران، اقبال.
- مراغى، احمد مصطفى، بیتا، تفسير المراغى، بیروت، دار الفكر.
- مشكينى اردبيلى، على، 1381، ترجمه قرآن، چ دوم، قم، الهادی.
- مصباحزاده، عباس، 1380، ترجمه قرآن، تهران، بدرقه جاویدان.
- مصباحيزدى، محمدتقى، 1391، جامعه و تاريخ از نگاه قرآن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى.
- مطهری، مرتضی، 1394، آزادی انسان، تهران، دبیرخانه طرح مطالعاتی بینش مطهر.
- ـــــ ، 1391، مهدویت، تهران، دبیرخانه طرح مطالعاتی بینش مطهر.
- مغنيه، محمدجواد، 1424ق، التفسير الكاشف، قم، دار الكتاب الإسلامي.
- مکارم شیرازی، ناصر، 1373، ترجمه قرآن، چ دوم، قم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
- ـــــ ، 1374، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية.
- موسوی همدانی، سیدمحمد باقر، 1374، ترجمه تفسیر المیزان، سيد محمدحسين طباطبائی، چ پنجم، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
- هادیان رسنانی، الهه، 1399، «بررسی دیدگاههای مفسران درباره مراد از فصیح نبودن حضرت موسی»، آموزههای قرآنی، ش32، ص165-186.
- هاشمى رفسنجانى، اكبر، 1383، فرهنگ قرآن، چ دوم، قم، بوستان كتاب قم.
- یاسری، محمود، 1415ق، ترجمه قرآن، تحقیق مهدي حائری تهرانی، قم، بنیاد فرهنگی امام مهدی
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hadian Rasanani, Elahe.(2025) A Comparative Study of God's Conditioned Promise to the Children of Israel Concerning the Holy Land the View of in the Qur'an and the Old Testament. Ma`rifat-e Adyan, 11(4), 67-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Elahe Hadian Rasanani."A Comparative Study of God's Conditioned Promise to the Children of Israel Concerning the Holy Land the View of in the Qur'an and the Old Testament". Ma`rifat-e Adyan, 11, 4, 2025, 67-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hadian Rasanani, E.(2025) 'A Comparative Study of God's Conditioned Promise to the Children of Israel Concerning the Holy Land the View of in the Qur'an and the Old Testament', Ma`rifat-e Adyan, 11(4), pp. 67-86
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hadian Rasanani, E. A Comparative Study of God's Conditioned Promise to the Children of Israel Concerning the Holy Land the View of in the Qur'an and the Old Testament. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 11(4): 67-86