Pages:
107-130
Receive Date: 2025/10/14
Accept Date: 2025/10/14
Abstract:
The orthodox beliefs, which God the Almighty has demanded of us and has considered them as the conditions to achieve the ideal and human happiness, include all beliefs and moralities which are discussed in the intellectual system of Islam. These beliefs, which are nothing but the good word of monotheism, acting, and insisting upon it, form the basic foundation of the world's monotheistic religions and schools and are included in them in varying degree. Promotion of such a belief, knowledge, and thought is made possible through its application. Hence, the Holy Quran not only emphasizes the interrelation of faith and deeds by mentioning them close together but also believes that man's deeds are the manifestation of his beliefs and thoughts. Zoroastrianism, as one of the world's monotheistic religions, has many features in common with other monotheistic religions, especially with Islam. Therefore, monotheism is regarded as its whole rightfulness. The ancient Persian prophet, Zoroaster or Zarathustra, as it is used in Avesta, believes that the origin, the basis, and the foundation of all good and desirable words and deeds or bad and undesirable words and deeds are man's good thought. The role and position of good thought which is mentioned repeatedly throughout the Avesta is similar to those of true beliefs in Islam. As Zoroaster believes that good words and deed are based on good thought so Islam believes that good words and deeds are based on faith and belief.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی آموزههای اسلام و زرتشت در تأثیر عقاید حقه و پندار نیک بر کردار و گفتار نیک
Abstract:
عقاید حقه، که خدای تعالی آنها را از ما مطالبه و شرط رسیدن به مطلوب و سعادت بشر دانسته است، شامل همه اعتقادات و اخلاقیاتی است که در نظام فکری اسلام مطرح می باشد. این عقاید، که چیزی جز کلمه طیبه توحید و عمل و استقامت برآن نمی باشد، شالودهی اصلی ادیان و مذاهب توحیدی جهان را تشکیل و با شدت و ضعف در آنها متبع است. اشاعهی چنین اعتقاد، شناخت و اندیشه ای از طریق عمل کردن به آن مسیر است. از این رو، قرآن کریم با بیان هر دو مفهوم ایمان و عمل در کنار هم، برتلازم آنها نسبت به یکدیگر تأکید و بلکه اعمال انسان را تبلوری از عقاید و افکار او می داند. آئین زرتشت، به عنوان یکی از ادیان توحیدی جهان، وجه اشتراک زیادی با سایر ادیان توحیدی، به خصوص اسلام دارد. ازاین رو، توحید، همهی حقانیت آن به شمار می رود. پیامبر ایران باستان، سرچشمه، پایه و اساس هر گفتار و کردار نیک و پسندیده یا زشت و ناپسندی را اندیشهی نیک انسان می داند. نقش و جایگاه پندار نیک، که در سراسر اوستا بارها تکرار شده است، شبیه به عقاید حقه در اسلام می باشد. همانطور که زرتشت، گفتار و کردار نیک را مبتنی بر پندار نیک می داند، اسلام نیز عمل صالح و قول احسن را مبتنی بر ایمان وعقیده می داند.
References:
- قرآن كريم، ترجمه الاهي قمشهاي، تهران، فيض كاشاني، 1376.
- نهج البلاغه، ترجمه سيدجعفرشهيدي، تهران، علمي فرهنگي، 1380.
- اوستا، ترجمه هاشم رضي، بهجت، تهران، 1380ش.
- اوستا، دوستخواه، جليل، مرواريد، تهران، 1383.
- اوستا، راشد محصل، محمدتقي، دفترپژوهشهاي فرهنگي، تهران، 1387.
- إربلي، عليبن عيسي، كشف الغمة، تبريز، مكتبة بني هاشمي، 1381ق.
- ايزوتسو، توشيهيكو، مفاهيم اخلاقي ـ ديني در قرآن، تهران، فرزان، 1388.
- آذرگشسب، اردشير، مراسم مذهبي و آداب زرتشتيان، تهران، فروهر، 1372.
- آموزگار، ژاله، زبان ـ فرهنگ ـ اسطوره، تهران، معين، 1387.
- توفيقي،حسين، آشنايي با اديان بزرگ، تهران سمت، 1385.
- جوادي آملي، عبدالله، توحيد در قرآن، قم، اسراء، 1387.
- جواديآملي، عبدالله، ده مقاله پيرامون مبدأ و معاد، تهران، الزهراء، 1363.
- حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم، مؤسسه آل البيت، 1409ق.
- حسيني همداني، محمدحسين، تفسيرانوار درخشان، تهران، كتابفروشي لطفي، 1404 ق.
- حكيمي، اخوان، الحياة، ترجمه احمدآرام، تهران، دفترنشرفرهنگ اسلامي، 1380.
- خورشيديان، اردشير، پاسخ به پرسشهاي ديني زرتشتيان،تهران، فروهر، 1387.
- خورشيديان، اردشير، جهانبيني اشو زرتشت، تهران، فروهر، 1384.
- دهخدا، علي اكبر، فرهنگ دهخدا، تهران، دانشگاه تهران، 1377.
- راغب اصفهاني،حسين بن محمد، المفردات في غريب القرآن، تهران، مؤسسه فرهنگي آرايه، 1387..
- رضايي، عبدالعظيم، تاريخ اديان جهان، تهران، علمي، 1358.
- رضي، هاشم، زرتشت پيامبر ايران باستان، (به همراه ترجمه گاتها)، تهران، بهجت، 1383.
- سبحاني، جعفر، خداومعاد، قم، دارالتبليغ الاسلامي، 1380.
- شهرستاني، محمد، الملل و النحل، بيروت، دارافكر، 1967 م.
- شهمردان، رشيد، «اصول سهگانة مزديسنا»، ماهنامه فروهر، شماره 2و1، 1361، ص 7ـ14.
- صدوق، محمد بن علي بن بابويه، معاني الاخبار، قم، جامعه مدرسين، 1361.
- طباطبايي، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، قم، انتشارات اسلامي، 1417ق.
- طبرسي، فضلبن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، تهران، ناصر خسرو، 1372.
- طريحي، فخرالدين، مجمعالبحرين، تهران، كتابفروشي مرتضوي، 1375.
- فراهيدي، خليلبناحمد، العين، قم، هجرت، 1410ق.
- فلسفي، محمدتقي، معاد از نظر روح و جسم، تهران، دفتر نشرفرهنگ اسلامي، 1384.
- قطب، محمد، لااله الاالله روح زندگي، ترجمه جهانگير ولدبيگي، تهران، احسان، 1386.
- مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1404ق.
- مصباح يزدي، محمدتقي، به سوي او، قم، مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني، 1383ش.
- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1387.
- معين، محمد، فرهنگ معين، تهران، اميركبير، 1380.
- مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، 1374.
- نجفي خميني، محمدجواد، تفسيرآسان، تهران، دارالكتب الاسلامية، 1398ق.
- نعماني، محمد منظور، حقيقت كلمه طيبه، سنندج، پرتو بيان، 1383.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Fatemeh, Ale rasoul, Soosan.(2025) The Comparative Analysis of Doctrines of Islam and Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 2(1), 107-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh ; Soosan Ale rasoul."The Comparative Analysis of Doctrines of Islam and Zoroastrianism". Ma`rifat-e Adyan, 2, 1, 2025, 107-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Ale rasoul, S.(2025) 'The Comparative Analysis of Doctrines of Islam and Zoroastrianism', Ma`rifat-e Adyan, 2(1), pp. 107-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Ale rasoul, S. The Comparative Analysis of Doctrines of Islam and Zoroastrianism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 2(1): 107-130