Pages:
7-26
Receive Date: 2025/10/13
Accept Date: 2025/10/13
Abstract:
Trinitarian Christianity regards Jesus (PBUH) as coessential with God and His Son; however, the Quran refutes this claim by emphasizing certain human characteristics of Jesus and highlighting them. The aim of this research is to demonstrate the consistency of the Quran and the Gospels in presenting Jesus (PBUH) as a human being. Using the method of textual analysis and interpretation of the sacred texts, this research shows that both sources have affirmed the humanity of Jesus (PBUH). Using the method of textual analysis and interpretation of sacred texts, this research shows that both sources emphasize the humanity of Jesus(PBUH). The findings indicate that the Quran emphasizes his humanity through the frequent use of “son of Mary”, the account of Mary’s pregnancy(PBUH), the birth of Jesus(PBUH), human needs, and his worship and servitude. The Synoptic Gospels also refer to the humanity of Jesus, with a slight difference in emphasizing the phrase "Son of Man," and narrate Mary's pregnancy, birth, human characteristics, and servitude of Jesus, which are fully consistent with the image of a human being. These findings imply that belief in the divinity of Jesus (PBUH)is the product of interpretations that were later imposed on Christianity by some New Testament writers, such as Paul and John, and theologians, and is not rooted in the teachings of Jesus (PBUH)and the beliefs of early Christians.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و اناجیل هم نوا درباره ماهیت بشری حضرت عیسی(ع)
Abstract:
مسیحیت تثلیثگرا حضرت عیسی(ع) را همذات خداوند و پسر او میداند؛ اما قرآن با تأکید بر پارهای از ویژگیهای بشری وی و برجسته کردن آنها، این ادعا را رد میکند. هدف این پژوهش نشان دادن همسو بودن قرآن و اناجیل همنوا در معرفی عیسی(ع) بهعنوان یک انسان است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل متنی و تفسیر متون مقدس نشان میدهد که هر دو منبع به بشر بودن عیسی(ع) تصریح کردهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که قرآن با کاربرد مکرر «پسر مریم»، گزارش بارداری مریم(ع)، ولادت عیسی(ع)، نیازهای بشری و عبادت و بندگی او، بر انسان بودن وی تأکید میکند. اناجیل همنوا نیز با کمی تفاوت با تأکید بر عبارت «پسر انسان»، به انسانیت عیسی(ع) اشاره دارند و بارداری مریم(ع)، تولد، ویژگیهای بشری و بندگی عیسی(ع) را روایت میکنند که با تصویر یک انسان همخوانی کامل دارد. این یافتهها دلالت میکنند که اعتقاد به الوهیت عیسی(ع) محصول تفاسیری است که بعدها توسط برخی نویسندگان عهد جدید، مانند پولس و یوحنا، و الهیدانان بر مسیحیت تحمیل شد و ریشه در آموزههای حضرت عیسی(ع) و باورهای مسیحیان نخستین ندارد.
References:
- قرآن کریم.
- آرثر، جون ماک (2012م). تفسیر الکتاب المقدس. بیروت: دار منهل الحیات.
- بیضاوی، عبدالله (بیتا). تفسیر البیضاوی. بیروت: دار الفکر.
- بیناس، جان (1373). تاریخ جامع ادیان. تهران: علمی فرهنگی.
- بینام (1997م). التفسیر التطبیقی للکتاب المقدس. قاهره: شرکة ماستر میدیا.
- توفیقی، حسین (1384). آشنایی با ادیان بزرگ. تهران: سمت.
- تیسن، هنری (بیتا). الاهیات مسیحی. ترجمة ط. میکائیلیان. تهران: حیات ابدی.
- دورانت، ویل (1378). تاریخ تمدن. ترجمة احمد آرام، ع. پاشایى و امیرحسین آریانپور. تهران: علمى و فرهنگى.
- رازی، فخرالدین (بیتا). التفسیر الکبیر. بیجا.
- زمخشری، جارالله (1415ق). الکشاف. بهکوشش: محمد عبدالسلام. بیروت: دار الکتب العلمیه.
- سلیمانى اردستانى، عبدالرحیم (1381). مسیحیت. قم: زلال کوثر.
- سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (1382). درآمدی بر الاهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت. قم: کتاب طه.
- سید قطب (1400ق). فی ظلال القرآن. قاهره: دار الشروق.
- شبر، عبدالله (1385ق). تفسیر شبّر (تفسیر القرآن الکریم). بهکوشش: حامد حفنی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین (بیتا). المیزان. قم: النشر الاسلامی.
- طبرسی، فضل بن حسن (1415ق). مجمع البیان. بیروت: مؤسسة الاعلمی.
- طبری، محمد بن جریر (1415ق). جامع البیان. بهکوشش: صدقی جمیل. بیروت: دار الفکر.
- طوسی، محمد بن حسن (1409ق). التبیان فی تفسیر القرآن. بهکوشش: العاملی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- کتاب مقدس (1990م). بههمت انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل. بیجا: بینا.
- لین، تونی (1380). تاریخ تفکر مسیحی. ترجمة روبرت آسوریان. تهران: فرزان.
- مجمع الکنائس الشرقیه (1981م). قاموس الکتاب المقدس. بیروت: مکتبة المشغل.
- محمدیان، بهرام (1380). دایرةالمعارف کتاب مقدس. تهران: روز نو.
- مکگراث، آلیستر (1384). درسنامة الاهیات مسیحی. ترجمة بهروز حدادی. قم: مرکز ادیان و مذاهب.
- مکگراث، آلیستر (1385). درآمدی بر الاهیات مسیحی. ترجمة بهروز حدادی. تهران: کتاب روشن.
- میشل، توماس (1377). کلام مسیحی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- وان وورست، رابرت ای (1384). مسیحیت از لابلای متون. ترجمة جواد باغبانی و عباس رسولزاده. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- ویور، مری جو (1381). درآمدی به مسیحیت. ترجمة محسن قنبری. قم: مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
References:
- Holy Quran.
- Anonymous. (1997). Applied Interpretation of the Bible. Cairo: Master Media Company.
- Arthur, J. M. (2012). Interpretation of the Bible. Beirut: Dar Manhal Al-Hayat. Baydawi, A. (No date). Baydawi's Interpretation. Beirut: Dar Al-Fikr.
- Binas, J. (1994). Comprehensive History of Religions. Tehran: Scientific Cultural Publishers.
- Durant, W. (1999). History of Civilization. Translated by A. Aram, E. Pashaei, and A. Ariyanpour. Tehran: Scientific Cultural Publishers.
- Eastern Churches Assembly. (2002). Dictionary of the Holy Book. Beirut: Al-Mashghel Library.
- Holy Bible. (1990). Published by the Society for Distributing Holy Books Among Nations. No place: Unknown Publisher.
- Linn, T. (2001). History of Christian Thought. Translated by R. Asourian. Tehran: Farzan.
- McGrath, A. (2005). Christian Theology Textbook. Translated by B. Haddadi. Qom: Center for Religious Studies.
- McGrath, A. (2006). Introduction to Christian Theology. Translated by B. Haddadi. Tehran: Roshan Publishers.
- Michel, T. (1998). Christian Doctrine. Qom: University of Religious Studies.
- Mohammadian, B. (2001). Encyclopedia of the Holy Book. Tehran: Rozaneh Publishing.
- Qutb, S. (1979). In the Shade of the Quran. Cairo: Dar Al-Shorouq.
- Razi, F. (No date). The Great Interpretation. No place: Unknown Publisher.
- Shabr, A. (1964). Shabbar's Interpretation (Interpretation of the Holy Quran). Edited by H. Hafni. Beirut: Dar Ihya Al-Turath Al-Arabi.
- Soleimani Ardabili, A. (2002). Christianity. Qom: Zolal Kohtar.
- Soleimani Ardabili, A. (2003). Introduction to Comparative Islamic and Christian Theology. Qom: Book Taha.
- Tabari, M. b. J. (1994). Comprehensive Explanation. Edited by S. Jamil. Beirut: Dar Al-Fikr.
- Tabarsi, F. b. H. (1994). Collection of Eloquence. Beirut: Al-Alemi Foundation.
- Tabatabaei, S. M. H. (No date). Al-Mizan. Qom: Islamic Publishing House.
- Tavafi, H. (2005). Introduction to Major Religions. Tehran: Samt Publishing.
- Tissen, H. (No date). Christian Theology. Translated by T. Mikailian. Tehran: Eternal Life Publishers.
- Tusi, M. b. H. (1988). Explanation in Quran Interpretation. Edited by Al-Ameli. Beirut: Dar Ihya Al-Turath Al-Arabi.
- Van Voorst, R. E. (2005). Christianity Through Texts. Translated by J. Baghbani and A. Rasoulzadeh. Qom: Imam Khomeini Educational Research Institute.
- Weaver, M. J. (2002). Introduction to Christianity. Translated by M. Ghonbari. Qom: Center for Religious Studies.
- Zamakhshari, J. (1994). The Unveiler. Edited by M. Abdulsalam. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, Ali.(2025) A Comparative Study of the Views of the Quran and the Synoptic Gospels on the Human Nature of Jesus Christ (PBUH) . Ma`rifat-e Adyan, 16(3), 7-26 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001750
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Asadi."A Comparative Study of the Views of the Quran and the Synoptic Gospels on the Human Nature of Jesus Christ (PBUH) ". Ma`rifat-e Adyan, 16, 3, 2025, 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, A.(2025) 'A Comparative Study of the Views of the Quran and the Synoptic Gospels on the Human Nature of Jesus Christ (PBUH) ', Ma`rifat-e Adyan, 16(3), pp. 7-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Asadi, A. A Comparative Study of the Views of the Quran and the Synoptic Gospels on the Human Nature of Jesus Christ (PBUH) . Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(3): 7-26