Writers:
Bahman / Professor of Urmia University
Pages:
45-62
Receive Date: 2025/11/10
Accept Date: 2025/11/10
Abstract:
Man’s innate need for perfection and consciousness has led all religions to devise the way this position is attained; but it is natural that the religion whose teachings are fully defined by the Creator can choose the most convenient route. Divine existents are present and help the believers throughout. The present article, applying the Holy Spirit to Christianity and Simurgh to Islamic mysticism, has attempted to answer the important question as to what differences exist in their fundamentals and what fundamental similarities exist between the spiritual functions of the two for the sake of achieving believers’ spiritual sublimity. Two differences are noticed between them: the first is the Christians’ non-monotheistic vision of the essence of God, which has made the Holy Spirit, unlike Simurgh, be the source and possessor of knowledge and perfection, while Simurgh is the only divine ambassador; the second difference is related to the essence of these two existents—Simurgh is essentially a symbol that represents the world; but the Holy Spirit is a spiritual being, and sometimes, it is thought to have more than one symbol. The similarities between them are in the process of attaining perfection; both Simurgh and the Holy Spirit have provided the servants of God with every possible means to achieve perfection. But it is only those who have the capacity to achieve perfection that have this God-given gift. The ultimate perfection in both cases is to unite with that being; in the Holy Spirit, the exemplary behavior is to be totally devoted to the Holy Spirit; and in Simurgh, the end of the path is to be completely annihilated in the light.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مطالعة تطبیقی شاخصههای معنوی روحالقدس و سیمرغ
Abstract:
نیاز فطری انسان به کمال و آگاهی باعث شده است در تمامی ادیان مسیری برای رسیدن به این مقام ترسیم شود؛ اما طبیعی است دینی که تعالیم آن به طور کامل از سوی آفریدگار طرح شده باشد، می تواند دقیق ترین مسیر را ارائه دهد. در این مسیر، موجودات مقرب الهی حضور دارند و مؤمنان را یاری می دهند. مقالهی حاضر تلاش کرده است با تطبیق روح القدس از مسیحیت و سیمرغ از عرفان اسلامی به این سؤال مهم پاسخ دهد که چه تفاوت هایی در بنیاد آنها و چه شباهت های بنیادینی میان کارکردهای معنوی این دو برای تعالی معنوی مؤمنان وجود دارد. تفاوت ها در دو مورد است: یکی بینش غیرتوحیدی مسیحیان دربارهی ذات خداوند، که باعث شده است روح القدس برخلاف سیمرغ، منشأ و صاحب آگاهی و کمال نیز باشد؛ در حالی که سیمرغ تنها سفیر الهی است؛ تفاوت دوم به ذات این دو موجود برمی گردد که سیمرغ اساساً نمادی است برای بازنمایی عالم؛ اما روح القدس موجودی روحانی است که گاه نمادهایی نیز برای آن تصوّر شده است. تشابهات، مربوط به روند کمال بخشی بود؛ هم سیمرغ و هم روح القدس بدون محدودیت، امکان تکامل را برای بندگان مهیا کرده اند؛ اما تنها افرادی از این موهبت برخوردار می شوند که ظرفیت کمال را در خود ایجاد کرده باشند. نهایت کمال در هر دو مورد، یکی شدن با آن موجود است؛ در روح القدس، نهایت سلوک، پر شدن از روح القدس است؛ و در سیمرغ، انتهای راه، فنا شدن در نور.
References:
- نهجالبلاغه، 1385، ترجمه محمد دشتی ترجمه از زبانهای آرامی و عبری، چ1، قم، انتشارات جلوه کمال کتاب مقدس.
- ابنسینا، 1383، رساله در حقیقت و کیفیت سلسله موجودات، ترجمه موسی عمید همدانی، همدان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا.
- انصاری، شهره، 1386، «با شاهباز روح، از خانقاه تا صومعه، پژوهشی در نمادپردازی روح در عرفان ایرانی و آثار قدیس یوحنای صلیبی»، سخن عشق، ش33و34، ص43-60.
- اوگوستینوس، مارکوس اورلیوس، 1380، اعترافات قدیس آگوستین، ترجمه سایه میثمی، بیجا، سهروردی.
- اینار، مولند، 1368، جهان مسیحیّت، ترجمه محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری، تهران، امیرکبیر.
- آریان پور، کاشانی، بیتا، فرهنگ فشرده انگلیسی، تهران، امیرکبیر فارسی.
- بازگیر، مهناز، 1386، «سیمرغ از اسطوره تا عرفان»، زبان و ادبیات فارسی، ش9، ص51-70.
- پازوکی، شهرام، 1380، «فلسفه مسیحی»، فلسفی، ج2و3، تهران، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران.
- ـــــ ، 1396، «کلمه الهی: واسطه پیدایش موجودات در مسیحیت و اسلام»، نقد و نظر، ش85، ص4-19.
- پورداوود، ابراهیم، بیتا، اوستا «ویسپرد، خرده اوستا، وندیداد»، ترجمه همان، چهارجلدی، بیجا، انتشارات نگاه.
- پورنامداریان، تقی، 1382، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تحلیلی از داستانهای عرفانی ـ فلسفی ابنسینا و سهروردی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.
- توکلی، غلامحسین، 1384، «گناه اولیه»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، ش194، ص135-168.
- جهانگیری نجمی، سهراب، 1363، «فروهر»، پیک کنکاش موبدان، ش6، ص24-30.
- حاتمی، هادی، 1391، «سیمرغ در آثار مولانا»، عرفانیات در ادب فارسی، ش13، ص47-62.
- داوودی مقدّم، فریده و زهرا عسگری، 1392، «از سیمرغ اوستا تا سیمرغ بلورین»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش30، ص75-94.
- رسولزاده، عباس و جواد باغباني، 1389، شناخت مسیحیت، قم، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی.
- زارعی، محسن و محمد امین زارعي، 1394، دایرةالمعارف کتاب مقدس، سری دانشنامههای معرفی مجموعههای تحصیلی علوم انسانی، بیجا، موسّسه فرهنگی هنری هدایت فرهیختگان جوان.
- سهروردی، شهابالدین، 1372، مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، حکمةالاشراق، تصحیح هانری کربن، بیجا، موسّسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- شمس، محمّد، 1380، «آموزه تثلیث»، بیّنات، ش29، ص162-171.
- شمیسا، سیروس، 1385، بیان، تهران، فردوس.
- طباطبایی، سیدمحمد حسین، 1374، نهایةالحکمه، قم، مؤسسه نشر اسلامی.
- علیایی، الیس و بهرام محمدیان، 1382، دایرةالمعارف کتاب مقدّس، بیجا، سرخدار.
- علیپور، فاطمه، 1378، تحلیل فلسفی و عرفانی روحالقدس در متون دینی، تهران، بنیاد حکمت صدرا.
- غفاری، سیدمحمدخالد، 1380، فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- فربود، فریناز و فهيمه سهیلیراد، 1382، «بررسی تطبیقی سیمرغ در متون ادبی ـ حماسی و عرفانی»، هنر، ش56، ص23-43.
- فردوسی، ابوالقاسم، 1385، شاهنامه، چ8، تصحیح سعید حمیدیان، تهران، قطره.
- کربن، هانری، 1371، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه داریوش شایگان، تهران، آگاه.
- کزازی، میرجلالالدین، 1376، رؤیا، حماسه، اسطوره، تهران، انتشارات مرکزی.
- کووارد، هارولد، 1396، کتاب مقدس در ادیان جهان، مرکز مطالعات دین و جامعه، دانشگاه ویکتوریای انگلیس.
- معتمدی، منصور و ولي عبدی، 1389، «مقایسه لوگوس مسیحیت با انسان کامل در نزد ابنعربی»، مطالعات عرفانی، ش11، ص227-246.
- مک گراث، آلیستر، 1385، درسنامه الهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- میشل، توماس، 1381، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
- نوذری، عزتالله، 1375، مسیحیت از آغاز تا عصر روشنگری، بیجا، دقت.
- نیّری، محمد یوسف، 1385، «سیمرغ در جلوههای عام و خاص»، علوم اجتماعی و انسانی، ش48، ص215-235.
- ولفسون، هری اوسترین، 1389، فلسفه آبای کلیسا، ترجمه علی شهبازی، قم، بینا.
- هورتون، استنلی، بیتا، روحالقدس، ترجمه مهرداد فاتحی، تهران، آفتاب عدالت.
- هینلز، جان راسل، 1383، شناخت ایران، ترجمه باجلان فرخی، تهران، اساطیر.
- یاحقی، جعفر و عبدالحسين فرزاد، 1393، تاریخ ادبیات ایران و جهان1، تهران، انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- Jewett R , 1971, Paul’s Anthropological terms a Study of Their Use in Conflict Settings, Leiden, Brill.
- Robinson H, 1926, The Christian Doctrine of Man, Edinburgh, Clark.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , , , , Bahman.(2025) A Comparative Study of the Spiritual Attributes of the Holy Spirit and Phoenix (Simurgh). Ma`rifat-e Adyan, 11(1), 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
; ; Bahman ."A Comparative Study of the Spiritual Attributes of the Holy Spirit and Phoenix (Simurgh)". Ma`rifat-e Adyan, 11, 1, 2025, 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , , , , B.(2025) 'A Comparative Study of the Spiritual Attributes of the Holy Spirit and Phoenix (Simurgh)', Ma`rifat-e Adyan, 11(1), pp. 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, , , , , B. A Comparative Study of the Spiritual Attributes of the Holy Spirit and Phoenix (Simurgh). Ma`rifat-e Adyan, 2025; 11(1): 45-62