Ma`rifat-e Adyan, Volume 10, Issue 2, No 38, Year 2025 , Pages 7-24

    The Components of the Truth of Du’a (Prayer) from the Perspective of Shi'a and Catholicism; Similarities and Differences

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohajer mahdavirad / MA in Religions & Mysticism, Imam Khomeini Institute of Education and Research / ali1945reza@kmsu.ac.ir
    Sayed Ali Hassani Amoli / Associate Professor of Religions & Mysticism Department, Imam Khomeini Institute of Education and Research / sa.hasani@iki.ac.ir
    Abstract: 
    "Du’a" (prayer) has a special status in Shi'ism and Catholicism; in Shi'ism, it is regarded as worship and the essence of worship, and in Catholicism, as the bearer of the secret of Passover. Using an analytical and comparative approach, this paper seeks to compare the components of the truth of prayer in these two religions, and express their similarities and differences in this regard. Turning to God and seeking are the two “main” subjects, and whole-hearted attention and the innateness of goodness and worship are among the "complementary" components of the truth of prayer in Shia. The ascent of the mind to God and the seeking are the two “main” components, and the bearer of the secret of Passover, the movement of affection, the inspiration of the Holy Spirit are among the "complementary" components of the Truth of prayer in Catholicism. It can be argued that in the main components, the truth of prayer between Shi'a and Catholicism is somehow similar. Whole-hearted attention, turning to God and regarding God as witness are among the "complementary" components common in Shiite and Catholic. The foundation of Shiite prayer on pure monotheism and the Catholic prayer on the Trinity, the focus of the Catholic prayer on affection and the emphasis of the Shiite prayer on fear and hope, the question of inspiration through prayer by the Holy Spirit and prayer’s being a response to faithfulness are some of the differences between the “complementary" components of the truth of Shi'i and Catholic prayer.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مؤلفه‌های حقیقت دعا از نظر شیعه و کاتولیک؛ وجوه شباهت و افتراق
    Abstract: 
    «دعا» در شیعه و کاتولیک جایگاه ویژه ای دارد؛ دعا در شیعه، به عنوان عبادت و مخّ عبادت تلقی شده و در کاتولیک، به عنوان حامل سرّ فصح است. این مقاله با رویکرد تحلیلی و مقایسه ای، درصدد بررسی مقایسه ای مؤلفه های حقیقت دعا در این دو مذهب و بیان وجوه تشابه و تمایز آن دو است. روی آوری به خدا و طلب، دو مقوله‌ی «اصلی» و توجه قلب، فطری بودن مطلوب و عبودیت، ازجمله مؤلفه های «مکمل» حقیقت دعا در شیعه است. صعود ذهن به سوی خدا و طلب، دو مؤلفه «اصلی» و حامل سرّ فصح، حرکت محبت، الهام روح القدس، از جمله مؤلفه های «مکمل» حقیقت دعا در کاتولیک است. می توان گفت: در مؤلفه های اصلی، حقیقت دعا میان شیعه و کاتولیک، نوعی همپوشانی وجود دارد. توجه قلبی، روی آوری به خدا، شاهد دیدن خدا، از جمله مؤلفه های «مکمل» مشترک حقیقت شیعی و کاتولیکی هستند. ابتنای دعای شیعی بر توحید محض و دعای کاتولیک بر تثلیث، محوریت دعای کاتولیک بر محبت و تأکید دعای شیعی بر خوف و رجاء، مسئله الهام کنندگی دعا، توسط روح القدس و پاسخ ایمان بودن دعا، از جمله وجوه افتراق مؤلفه های «مکمل» حقیقت دعای شیعی و کاتولیک است.
    References: 
    • على بن الحسين، (امام چهارم)، 1376، الصحيفة السجادية، قم، الهادى.
    • ابن‌طاووس، على بن موسى، 1409، إقبال الأعمال (ط - القديمة)، چ دوم، تهران، دار الكتب الإسلاميه.
    • ابن‌فهد حلى، احمد بن محمد، 1407، عدة الداعي و نجاح الساعي، قم، دار الكتب الإسلامي.
    • ابن‌مشهدى، محمد بن جعفر، 1419، المزار الكبير (لابن المشهدي)، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم.
    • ابن‌منظور، محمد بن مکرم، 1414، لسان العرب، بيروت، دار صادر.
    • امینی، محمد، 1390، نقش تربیتی نیایش از منظر قرآن و عهدین، قم، دانشگاه ادیان.
    • اولین اندرهیل، 1382، عارفان مسیحی، ترجمه احمدرضا مؤیدی و حمیدرضا محمودیان، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان
    • و مذاهب.
    • باقری‌فر، علی، 1381، پژوهشی در نیایش‌های قرآن کریم، چ دوم، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد. 
    • بوش، ریچارد، کنت دالرهاید، 1374، جهان مذهبی ادیان در جوامع امروز، ترجمه عبدالرحیم گواهی، قم، فرهنگ اسلامی.
    • پارسانیا، حمید، 1380، «حقیقت دعا»، کتاب ماده دین، ش44، ص49-51.
    • تیودول ری، مرمیة، 1986، الاسرار حیاة الایمان، تعریب الخوری یوسف ضرغام، لبنان، منشورات قسم اللیتورجیا فی جامعة الروح القدس، الکسلیک.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1378، حکمت عبادات، قم، اسراء.
    • خاچیکی، سارو، 1982، اصول مسیحیت، بی‌جا، حیات ابدی.
    • خواص، امیر، 1392، الوهیت در مسیحیت، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی
    • راغب اصفهانى، حسين بن محمد، 1412، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت ـ دمشق، دارالقلم ـ الدار الشامية.
    • طباطبایی، محمدحسین، 1422، المیزان فی تفسیر القرآن، ج2 و10، بیروت،. دار الکتب اعلمی.
    • طوسى، محمد بن الحسن، 1411، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسة فقه الشيعة.
    • قرشى بنايى، على اكبر، 1412، قاموس قرآن، تهران، دار الكتب الاسلامية.
    • کاکس، هاروی، 1378، مسیحیت، ترجمه عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
    • کتاب مقدس، 1987، بي‌جا، انجمن پخش کتب مقدّسه.
    • کرنز، ارل، 1994، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، ترجمه آرمان رشیدی، تهران، آموزشگاه کتاب مقدس.
    • كلينى، محمد بن يعقوب، 1369، أصول الكافي، ترجمه سید جواد مصطفوى، ج3، تهران، كتاب فروشى علميه اسلاميه.
    • کوربن، جان ، 1993، لیتوریجیة الینبوع، ترجمه جورج الیاس عازار، بی‌جا، منشورات النور.
    • لافراس، جان، 1989، الصلاة فی الحیاة، ترجمه الاب البیرابونا، بغداد، مطبعه مطبعة التايمس.
    • لوکیر، هربرت، 1996، کل الصلاة فی الکتاب المقدس، ترجمه بهیج یوست، القاهره، دارالثافة.
    • المسیحیة فی اخلاقیاتها، 1999، نشرة مجلس اساقفة کنیسة المانیة، ترجمه مطران کیرتس سیم بسترس، بیروت، منشورات المکتبة البولسة.
    • مصطفوى، حسن، 1368، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، 14جلد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
    • مفتاح، احمد رضا، حسين سلیمانی و حسن قنبری، 1393، تعالیم کلیسای کاتولیک، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
    • ممدوحی کرمانشاهی، حسن، 1383، شهود و شناخت، قم، بوستان کتاب.
    • موسوی خمینی، روح‌الله، 1386، شرح دعای سحر، تهران، نشر آثار امام خمینی
    • نورى، حسين بن محمدتقى، 1408، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج5، قم، مؤسسة آل البيت.
    • هاکس جیمز، 1383، قاموس کتاب مقدّس، تهران، چاپ اساطیر.
    • Aquinas, Thomas, 2007, “Theology”، Summa, Vol.39, Kevin D. O Rourke O.
    • Encyclopedia Of World Religions Encyclopedia Of Catholicism, 2007, Frank k, Flinn J, Gordon Melton, Series Editor, Fucts On File.
    • New Catholic Encyclopedia,2003,Second Editor For The Catholic University Of America Press.
    • The Catholic Missal, 1953, ed; John P. O’Connell, M.A., S.T.D, Chicago, The Catholic Press.
    • The Prayer Book,1954, ed: Reveven, John P. O Connel , M.A, S. T. D and Jex Martin, M. A, Chicago, The Catholic Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, Mohajer, Hassani Amoli , Sayed Ali.(2025) The Components of the Truth of Du’a (Prayer) from the Perspective of Shi'a and Catholicism; Similarities and Differences. Ma`rifat-e Adyan, 10(2), 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohajer mahdavirad; Sayed Ali Hassani Amoli ."The Components of the Truth of Du’a (Prayer) from the Perspective of Shi'a and Catholicism; Similarities and Differences". Ma`rifat-e Adyan, 10, 2, 2025, 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, M, Hassani Amoli , S.(2025) 'The Components of the Truth of Du’a (Prayer) from the Perspective of Shi'a and Catholicism; Similarities and Differences', Ma`rifat-e Adyan, 10(2), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    mahdavirad, M, Hassani Amoli , S. The Components of the Truth of Du’a (Prayer) from the Perspective of Shi'a and Catholicism; Similarities and Differences. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 10(2): 7-24