Ma`rifat-e Adyan, Volume 9, Issue 2, No 34, Year 2025 , Pages 127-142

    A Study on the Role of Magi in the Religion and History of Iran

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Haniyeh Pakbaz / PhD Student of Ancient Culture and Languages, Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran / haniehpakbaz0@gmail.com
    Mahshid Mirafkhariy / Retired Professor of the Institute of the Humanities and Cultural Studies
    Mohsen Abolghasemi / Retired Professor of Tehran University
    Abstract: 
    Abstract There is a lot of controversy over Magi, their main origin, religion, as well as their customs and traditions. Some believe that they were neither Aryan nor Sami, but belonged to a tribe residing in Media. They were known as adept magicians, demon worshipers, pre-Zoroastrian clerics and true opponents of Zoroaster who joined the Zoroastrian religion after finding themselves unable to stand against the ubiquitous influence of Zoroastrian religion. Some consider them the rightful heirs of Zoroaster. Others believe that they were clerics who embraced Zoroaster's messages and tried to spread them. Undoubtedly, Magi have played an undeniable role in the promotion of Zoroastrianism. The influence of Magi and their specific rituals such as killing xrafstarān, xwēdōdah, carrying the dead to Daxmag from fear of the demon Nasuš’s attack and all their efforts for killing demons as described in Vendīdād and other Zoroastrian religious books, confirm this reality.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی نقش مغان در آیین و تاریخ ایران
    Abstract: 
    درباره‌ی مغان، خاستگاه اصلی آنها، آیین، آداب و رسومشان بین محققان اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. بعضی معتقدند آنها نه آریایی و نه سامی، بلکه قومی بودند که در ماد می زیسته اند، آنها را جادوگرانی زبده، دیوپرست، روحانیون کیش پیش زردشتی و مخالفان حقیقی زردشت می دانند که چون یارای مقاومت در برابر فراگیر شدن آیین زردشت را در خود نیافتند، به هیأت سردمداران دین زردشت درآمدند. برخی نیز آنها را وارثان برحق زردشت می دانند. برخی نیز معتقدند: آنان روحانیونی بودند که پذیرای پیام زردشت شدند و در رواج آن کوشیدند. بی شک مغان در ترویج آیین زردشت، تأثیری انکارناپذیر دارند. تأثیر مغان و آیین های منسوب به آنها، همانند کشتن خرفستران، خویدوده، به دخمه سپردن مردگان از ترس حمله‌ی دیو نسوش و همه‌ی تلاش آنها برای دیوزدایی در وندیداد و سایر کتب مذهبی زردشتیان، گویای همین واقعیت است.
    References: 
    • آموزگار، ژاله و احمد تفضلي، 1387، اسطورة زندگی زردشت، چ هشتم، تهران، چشمه.
    • ـــــ ، 1388، کتاب پنجم دینکرد، چ دوم، تهران، معین.
    • بهار، مهرداد، 1387، پژوهشی در اساطیر ایران، چ هفتم، تهران، آگاه.
    • پورداوود، ابراهیم، 1389، گات‌ها، چ سوم، تهران، اساطير.
    • ـــــ ، 1387، یسنا، چ دوم، تهران، اساطير.
    • جدلی، فاطمه، 1389، آب زوهر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • حمزه اصفهانی, ابوعبدالله، 1884، تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیاء، لایپزیگ، پطروپولی.
    • دادگی، فرنبغ، 1390، بندهش، ترجمة مهرداد بهار، چ چهارم، تهران، توس.
    • داراب هرمز یار، رستم، 1922، روایات، تدوين رستم انوالا، بمبئی، موسسه بریتانیایی مطالعات هند.
    • دورانت، ويل، 1378، تاریخ تمدن، چ ششم، تهران، علمی و فرهنگی.
    • راشدمحصل، محمدتقی، 1390، وزیدگی‌های زاداسپرم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • زنر، آر. سی.، 1389، طلوع و غروب زردشتی‌گری، ترجمة تيمور قادري، چ سوم، تهران، اميركبير.
    • ژینیو، فیلیپ، 1382، ارداویراز نامه، چ دوم، تهران،‌ معين.
    • کریستین سن، آرتور، 1385، ایران در زمان ساسانیان، چ پنجم، تدوين حسن رضایی باغ‌بیدی، ترجمة ر. یاسمی، تهران، صدای معاصر.
    • معین، محمد، 1338، مزدیسنا و ادب فارسی، تهران، دانشگاه تهران.
    • میرفخرایی، مهشید، 1382، بررسی هفت‌ها، تهران، مؤسسة فرهنگي انتشاراتی فروهر.
    • ـــــ ، 1390، روايت پهلوي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • ـــــ ، 1394، بررسی دینکرد ششم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • نارمن شارپ، رلف، 1388، فرمان‌های شاهنشاهان هخامنشی، چ سوم، شيراز، پارینه.
    • ناس، جان، 1354، تاریخ جامع ادیان، چ سوم، تهران، پیروز.
    • هرتسفلد، ارنست، 1381، ایران در شرق باستان، ترجمة ه. ص. زاده، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    • هینلز، جان راسل، 1393، شناخت اساطير ايران، چ چهارم، ترجمة ب. فرخی، تهران، اساطیر.
    • Bartholomae, Christian, 1961, Altiranisches wörterbuch (second ed.), Berlin, Strassburg.
    • Boyce, Mary, 1982, A History of Zoroastrianism (Vol. 2). Koln: Leiden.
    • De Jong, Albert, 1997, Traditions of the Magi. Köln, Brill.
    • Gignoux, Philippe,1972, Glossaire des Inscriptions Pehlevies et Parthes. Paris, Lund Humphries.
    • Humbach, Helmut, 2006, The Heritage of Zarathushtra (a new translation of Gathas) (third ed.). Heidelberg.
    • JACKSON, Foakes. 1933. THE BEGINNINGS OF CHRISTIANITY (Vol. 5). (K. LAKE, & H. CADBURY, Eds.) LONDON: MACMILLAN.
    • Kellens, Jean, 1988, Les texts vieil- avestiques. Wiesbaden, Ludwig Reichert.
    • Kent, Ronald, 1953, Old Persian (second ed.). American Oriental Society.
    • Macdonell, Arthur Anthony, 1917, A vedic Reader for Students. England: Clarendon Press.
    • Madan, Dhanjishah Meherjibha, 1911, The complete text of the Pahlavi Dinkard. Bombay: the Zoroastrians Religion society.
    • Messina, George, 1930 , Der Ursprung der Magier und die zarathustrische Religion. Roma: Roma.
    • Moazami, Mahnaz, 2014, Wrestling with the Demons of the Pahlavi Widēwdād. BOSTON: Brill.
    • Modi, Jivanji Jamshidji, 1937, The Religous Ceremonies and Customs of the Parsies. (second ed.). Bombay: Bombay.
    • Moulton, James Hope, 1926, EARLY ZOROASTRIANISM. LONDON: CONSTABLE & COMPANY LTD.
    • Pokorny, Julius, 1959, INDOGERMANISCHES ETYMOLOGISCHES WÖRTERBUCH. BERN: FRANCKE VERLAG BERN.
    • Porphyry, 2000, on Abstinance from killing animals. (G. Clark, Trans.) London: Bloomsbury.
    • Rawlinson, George, 1909, The history of Herodotus (first ed., Vol. 1). NEW YORK: The Tandy-Thomas Company.
    • Schmitt, Rudiger, 2009, Die altpersischen Inschriften der Achaimeniden. Berlin: Reichert Verlag Wiesbaden.
    • Williams, A. V, 1990, The Pahlavi rivāyat Accompanying the Dādestān ī Dēnīg. Copenhagen: Copenhagen.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , Haniyeh, Mirafkhariy , Mahshid, Abolghasemi, Mohsen.(2025) A Study on the Role of Magi in the Religion and History of Iran. Ma`rifat-e Adyan, 9(2), 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Haniyeh Pakbaz ; Mahshid Mirafkhariy ; Mohsen Abolghasemi."A Study on the Role of Magi in the Religion and History of Iran". Ma`rifat-e Adyan, 9, 2, 2025, 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , H, Mirafkhariy , M, Abolghasemi, M.(2025) 'A Study on the Role of Magi in the Religion and History of Iran', Ma`rifat-e Adyan, 9(2), pp. 127-142

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Pakbaz , H, Mirafkhariy , M, Abolghasemi, M. A Study on the Role of Magi in the Religion and History of Iran. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(2): 127-142