Pages:
131-145
Receive Date: 2025/11/06
Accept Date: 2025/11/06
Abstract:
The soteriological teachings in the sacred texts of Islam and Hinduism represent the characteristics and conditions of the delivered. The features of the soul at peace (mutma'inah) referred to in the Qur'an indicate the possibility of attaining salvation before death. The concept of "the free living" (Jivanmukti) in Upanishads refers to a wise who experience salvation - i.e. emancipation from the suffering of the universe - in one's lifetime. The authentic source of either of the two traditions indicates that the delivered have similar experiences and conditions and a knowledge-based role in the attainment of salvation. Making a comparison between the characteristics and conditions of "the free living" and those of the "peaceful soul", this paper seeks to expound the issue of the delivered. The findings of this research show that happiness and awareness of "the free living" are absolute and they are not regard as a reality which is distinct from his/her soul whereas the happiness and awareness of peaceful soul constitute a distinct reality and they, like his/her experiences and conditions, are an outcome of the manifestation of the Divine attributes of Glory and Beauty in man's soul.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :معرفت نجاتبخش با نظر بر احوال نفس مطمئنه و جیون موکتی در مکتب ودانته
Abstract:
آموزه های نجات شناسانه در متون مقدس اسلام و هندو، بیانگر ویژگی ها و احوال وارستگان است. توصیف احوال نفس مطمئنه در قرآن، دلالت بر امکان نجات پیش از مرگ دارد. مفهوم «اوپه نیشدی» زنده آزاد (جیون موکتی) نیز بر فرزانه ای اطلاق می شود که نجات ـ رهایی از رنج هستی ـ را درحال زنده بودن تجربه می کند. منابع معتبر هر دو سنت، حکایت از برخورداری وارستگان از تجارب و احوال مشابه و نقش محوری معرفت در نیل به رهایی دارند. این مقاله، با هدف شناسایی موضوع معرفت نجات یافتگان، به مقایسهی ویژگی ها و احوال «زنده آزاد» و «نفس مطمئنه» می پردازد. بنابراین، پژوهش، سرور و آگاهی زنده آزاد، سرور و آگاهی محض بوده، واقعیتی متمایز از نفس او محسوب نمی شود. اما معرفت و بهجت نفس مطمئنه، واقعیتی متمایز و چون دیگر تجارب و احوال او، محصول تجلی صفات جمالیه و جلالیه حق در آینه نفس است.
References:
- ابنسينا، حسينبن عبدالله، 1368، الاشارات و التنبيهات، به کوشش حسن ملکشاهي، تهران، سروش.
- ابو الفتوح رازي، حسينبن علي، 1408ق، روض الجنان و روح الجنان، به کوشش محمدجعفر ياحقي و محمدمهدي ناصح، مشهد، بنياد پژوهشهاي اسلامي.
- انصاري، خواجه عبدالله، 1383، صد ميدان، به کوشش محمدعمار مفيد، تهران، مولي.
- پارسا، خواجه محمد، 1366، شرح فصوص الحكم، تصحيح جليل مسگرنژاد، تهران، مرکز نشر دانشگاهي.
- رازي، فخرالدين، 1373، شرح عيون الحكمة، تهران، موسسة الصادق.
- سراج طوسي، عبداللهبن علي، 1914، اللّمع في التصوف، به کوشش رينولد نيکلسون، ليدن، مطبعه بريل.
- شايگان، داريوش، 1375، اديان و مکتبهاي فلسفي هند، تهران، اميرکبير.
- سهروردي، شهابالدين، 1375، مجموعه مصنفات، 4جلد، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1414، الميزان في تفسير القرآن، قم، اسماعيليان.
- طبرسي، احمدبن علي، الاحتجاج، ترجمه بهراد جعفري، تهران، الاسلامية.
- طريحي، فخرالدين، 1985، مجمع البحرين، بيروت، مؤسسة الحلال.
- طوسى، خواجه نصيرالدين، 1374، آغاز و انجام، فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- طيب، سيدعبدالحسين، 1378، اطيب البيان في تفسير القرآن، تهران، اسلام.
- عارف، محمدصادق، 1372، راه روشن، مشهد، آستان قدس رضوي.
- غزالي، ابو حامد، 1416ق، مجموعة رسائل، بيروت، دارالفكر.
- فارابى، ابونصر، 1381، فصوص الحكمه، شرح سيداسماعيل غازانى، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
- قيصري رومي، محمد داوود، 1375، شرح فصوص الحکم، به کوشش سيدجلالالدين آشتياني، تهران، علمي و فرهنگي.
- لاهيجي، شمسالدين محمد، 1374، مفاتيح الاعجاز في شرح گلشن راز، به کوشش محمدرضا برزگر خالقي و عفت کرباسي، تهران، زوار.
- مستملي بخاري، اسماعيلبن محمد، 1365، شرح التعرف لمذهب التصوف، به کوشش محمد روشن، تهران، اساطير.
- مکارم شيرازي، ناصر، بيتا، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامية.
- النوري، المولي علي، 1363، التعليقات علي مفاتيح الغيب، تهران، مؤسسه تحقيقات فرهنگي.
- هجويري غزنوي، عليبن عثمان، 1376، کشف المحجوب، تصحيح ژوکوفسکي و مقدمه قاسم انصاري، تهران، کتابخانه طهوري.
- Basham, A. L., 1959, “ Hinduism”, The Concise Encyclopedia Of Living Faiths, ed. R. C. Zaehner, Boston, Beacon Press.
- Bhawuk, Dharm P. S. , 2011, Spirituality and Indian Psychology, U.S.A, Spiringer.
- Chatterjee, Satishchandra & Dheerendramohan,1984, Datta, Introduction To Indian Philosophy, University Of Calcutta.
- Dharm P. S. Bhawuk, 2011, Spirituality and Indian Psychology, U.S.A, Spiringer.
- Isha Upanishad, Trans. & commentary by Sri Aurobindo, 2003, Pondicherry, Sri Aurobindo Ashram Press.
- Jones, Constance A., Ryan ,James D., 2007, Encyclopedia Of Hinduism, ed. U.S.A, Gordon Melton.
- Reese, William L, 1993, Dictionary Of Philosophy And Religion, Eastern and Western Thought, U.S.A, Humanities Press.
- The Principal Upanishads, ed. & trans. by S. Radhakrishnan, 1968, London, George Allen & Unwin.
- The Upanishads, 1990, Ed., tans. & intro. By Swami Nikhilananda, 1990, London, fifth Edition.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Shahangiyan , Nori Sadat.(2025) The Redemptive Knowledge of the states of "Peaceful Soul" and Jivanmukti in the School of Vedanta. Ma`rifat-e Adyan, 9(1), 131-145
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nori Sadat Shahangiyan ."The Redemptive Knowledge of the states of "Peaceful Soul" and Jivanmukti in the School of Vedanta". Ma`rifat-e Adyan, 9, 1, 2025, 131-145
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Shahangiyan , N.(2025) 'The Redemptive Knowledge of the states of "Peaceful Soul" and Jivanmukti in the School of Vedanta', Ma`rifat-e Adyan, 9(1), pp. 131-145
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Shahangiyan , N. The Redemptive Knowledge of the states of "Peaceful Soul" and Jivanmukti in the School of Vedanta. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 9(1): 131-145