Ma`rifat-e Adyan, Volume 8, Issue 1, No 29, Year 2025 , Pages 129-148

    A Critical Review of the Cosmic Consciousness Network in Erfan Halgheh Compared with the Divine Mercifulness in Islamic Teachings

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed shahabodin Oudi / PhD student of religious studies, University of Religions and Denominations / shahaboddin.oudi@gmail.com
    Mahdi / Associate Professor, University of Religions and Denominations / m.farmanian@chmail.ir
    Abstract: 
    In the past two decades, Iran has witnessed the emergence of some quasi-religious and spiritual movements that have attracted the attention of sociologists, religious philosophers and experts in religious studies. The movement known as cosmic or Erfan Halgheh is one of these movements. It has built its theoretical and practical foundations on the "network of cosmic consciousness”. A close and careful scrutiny shows that cosmic mysticism is nothing but inharmonious and flawed fabrications and an eclectic mixture of the ideas of different schools of thought. However, drawing its inspiration from the literature of Iranian and Islamic culture, it has tried to present itself as a cohesive epistemic school. The most important method of the leaders of this movement for achieving this goal is basing their ideas on the teachings in the statements that have been confirmed by Islam. For example, the leader of this movement claims in his works that his network of consciousness is consistent with the divine mercifulness. This paper, which seeks to examine the network of cosmic consciousness and compares it with the divine mercifulness in Islam, investigates the degree of the similarity of the claims of this phenomenon with Islamic teachings. The research findings indicate that the network of cosmic consciousness presented in circle sources is incompatible with the divine mercifulness in Islamic sources and that this movement has failed to establish correspondence between its claims and Islamic sources.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی شبکه شعور کیهانی در عرفان حلقه و مقایسه آن با رحمانیت الهی در آموزه‌های اسلامی
    Abstract: 
    ایران در دو دهه‌ی اخیر شاهد پیدایش و فعالیت برخی جریان های شبه دینی و معنویت گرا بوده که در کانون توجه جامعه شناسان، فیلسوفان دین، روان شناسان دین، دین پژوهان و معنویت پژوهان قرار گرفته اند. جریان معروف به «عرفان کیهانی» یا «حلقه» یکی از آنهاست. این جریان پایه های نظری و عملی خود را بر «شبکه شعور کیهانی»، بنا کرده است. عرفان کیهانی، اگرچه با نگاهی دقیق و ژرف، چیزی جز بافته هایی ناموزون، معیوب و التقاطی از آراء مکاتب مختلف نیست، اما کوشیده است تا با وام گیری از ادبیات زیست بوم اسلامی و ایرانی، خود را به عنوان مکتبی منسجم معرفتی جلوه دهد. مهم ترین روش رهبر و گردانندگان این جریان برای رسیدن به چنین هدفی، تطبیق آموزه های خود با گزاره های تثبیت شده‌ی اسلامی است. برای نمونه، رهبر این جریان در جای جای آثار خود، شبکه شعور مدعایی خود را با رحمانیت الهی منطبق دانسته است.   این پژوهش به دنبال این است تا با بررسی و مقایسه شبکه‌ی شعورِ کیهانی جریان حلقه، با رحمانیتِ الهی اسلامی به عنوان یک مورد پژوهی مشخص، میزان تطابق پذیری مدعیات این پدیده با آموزه های اسلامی را راستی آزمایی کند. یافته ها حاکی از این است که تصویر ارائه شده از شبکه‌ی شعور کیهانی در منابع حلقه با رحمانیت الهی منابع اسلامی همخوان نیست و حاکی از نافرجامی این جریان برای برقراری این همانی میان ادعاهای خود با منابع اسلامی است.
    References: 
    • طاهري، محمدعلي، 1386، عرفان كيهاني(حلقه)،چ سوم، تهران، انديشه ماندگار.
    • ـــــ ، 1389الف، انسان از منظري ديگر، تهران، بيژن.
    • ـــــ ، 1389ب، بينش انسان، تهران، تحفه.
    • ـــــ ، 2011الف، انسان و معرفت، چ دوم، ارمنستان، گريگور تاتواسي.
    • ـــــ ، 2011ب، چند مقاله، چ دوم، ارمنستان، گريگور تاتواسي.
    • ـــــ ، 2011ج، موجودات غير ارگانيك، ارمنستان، گريگور تاتواسي.
    • ـــــ ، بي‌تا، سايمنتولوژي، تهران، عرفان كيهاني (حلقه).
    • طبرسي، فضل بن حسن، ۱۳۷۹ق، مجمع البيان في تفسير القرآن، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • صادقي تهراني، محمد، 1406ق، الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن و السنۀ، ط.الثانيه، قم، فرهنگ اسلامي.
    • صدوق، محمدبن علي، 1382، ثواب الأعمال، تحقق صادق حسن‌زاده، چ دوم، تهران، ارمغان طوبي.
    • ـــــ ، 1412ق، فضائل الاشهر الثلاثة، الطبعۀ الاولي، بيروت، دار محجۀ البيضاء.
    • مكارم شيرازي، ناصر و ديگران، 1380، تفسير نمونه، چ چهل و يكم، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • خوئي، ابوالقاسم، 1430 ق، البيان في تفسيرالقرآن، قم، مؤسسۀ احياء التراث الامام خوئي.
    • بلاغي، محمدجواد، بي‌تا، آلاءالرحمن في تفسيرالقرآن، محقق بنياد بعثت، قم، وجداني.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1393ق، الميزان في تفسير القرآن، ط.الثالثۀ، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • بيهقي، احمد بن الحسين، 1421ق، شعب الإيمان، تحقيق ابوهاجر محمد سعيد زغلول، بيروت، دارالكتب العلمية.
    • قيصري، داوودبن محمد، 1375، شرح فصوص الحكم، به كوشش سيدجلال الدين آشتياني، تهران، علمي و فرهنگي.
    • فرانكل، ويكتور، 1390، معنا درماني، ترجمه مهين ميلاني،چ دوم، تهران، درسا.
    • هميلتون، ملكم، 1389، جامعه‌شناسي دين، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، تبيان.
    • يونگ، كارل گوستاو، 1385الف، مشكلات رواني انسان مدرن، ترجمه محمود بهفروزي، چاپ دوم، تهران، جامي.
    • ـــــ ، 1385ب، ضمير ناخودآگاه، ترجمه محمد علي اميري، چاپ دوم، تهران، علمي فرهنگي.
    • كريچلي، سايمون، 1386، فلسفه قاره‌اي، ترجمة خشايار ديهيمي، تهران، ماهي.
    • کلینی، محمد بن یعقوب، 1426، اصول الکافی، بیروت، مؤسسۀ الأعلمی للمطبوعات
    • ويلسون، برايان، 1386، جنبش‌هاي نوين ديني، ترجمة محمد قلي‌پور، مشهد، مرنديس.
    • ناصري‌راد، علي، 1390، افسون حلقه، چ دوم، تهران، سايان.
    • شريفي‌دوست، حمزه، 1392، كاوشي در معنويت‌هاي نوظهور، چ سوم، قم، دفتر نشر معارف.
    • جمعي از استادان حوزه و دانشگاه، 1394، حلقه اسارت، قم، تسنيم انديشه.
    • حمیدیه، بهزاد، 1392، «جنبش های نوپدید دینی، دین یا عرفان»، ادیان و عرفان، ش 1، ص 29ـ50.
    • قاسمي، محمودرضا، 1393، «ريشه‌يابي عرفان حلقه كيهاني در عرفان ريكي ژاپني»، معرفت اديان، ش 19، ص 83ـ110.
    • محمدي نيك، محمد، 1390، «گستره معنايي "رحمن" و "رحيم" در روايات اهل بيت»، مجلة علوم قرآن و حديث، ش 59، ص 3 ـ 7.
    • نكونام، جعفر، 1384، «ترادف در قرآن كريم»، پژوهش ديني، ش 12، ص 83 ـ 100.
    • هيلاس، پل، 1392، «محدوديت‌هاي مصرف دين پست مدرن عصر جديد»، سياحت غرب، ش 126 و 127، ص 120ـ133.
    • بهارزاده، پروين، 1389، «تأملي در معناي رحمن و رحيم، از نظاره تا نظر»، ضميمه ماهنامه گزارش، ش 1.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oudi, Seyed shahabodin, , Mahdi.(2025) A Critical Review of the Cosmic Consciousness Network in Erfan Halgheh Compared with the Divine Mercifulness in Islamic Teachings. Ma`rifat-e Adyan, 8(1), 129-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed shahabodin Oudi; Mahdi ."A Critical Review of the Cosmic Consciousness Network in Erfan Halgheh Compared with the Divine Mercifulness in Islamic Teachings". Ma`rifat-e Adyan, 8, 1, 2025, 129-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oudi, S, , M.(2025) 'A Critical Review of the Cosmic Consciousness Network in Erfan Halgheh Compared with the Divine Mercifulness in Islamic Teachings', Ma`rifat-e Adyan, 8(1), pp. 129-148

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Oudi, S, , M. A Critical Review of the Cosmic Consciousness Network in Erfan Halgheh Compared with the Divine Mercifulness in Islamic Teachings. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 8(1): 129-148