Pages:
85-106
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
The theory of values is one of the important elements in any ethical system according to which the criterion for distinguishing right acts from wrong acts in every ethical system is determined. In the Jewish ethical system, the theory of values has a teleological property; i.e. man achieves the goal of Godlikeness by adhering to moral principles and avoiding vices, and so deserves to be called holy, just and honest. Expounding the requirements and scope of the concept of Godlikeness based on inter-religious sources, the present paper seeks to investigate its process according to the four-fold stages of Jewish ethics. It seems that in pre-modern ethical stages, Godlikeness succeeded to ensure its position as one of the objectives of Jewish ethical system. However, influenced by Kant’s ideas, the nature of Jewish ethics in modern time undergoes transformation from teleology into deontology. However, some instances of the authenticity of Godlikeness can be detected in this morality.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :خداگونگی اخلاقی در آیین یهود؛ مفهومی در حال دگردیسی و تحول
Abstract:
یکی از عناصر مهم در هر نظام اخلاقی، نظریهی ارزش است که بر اساس آن، ملاک درستی یا نادرستی اعمال در آن نظام اخلاقی تبیین می گردد. در نظام اخلاقی یهود، نظریهی ارزش از نوع غایت محور بوده که آدمی با عمل به فضایل و دوری از رذایل اخلاقی، به غایت خداگونگی دست یافته و مستحق عناوینی همچون مقدس، عادل و صدیق می گردد. این تحقیق، بر آن است که ضمن واکاوی لوازم و قلمرو مفهوم خداگونگی بر اساس منابع درون دینی، فرایند آن را بر اساس ادوار چهارگانه اخلاق یهودی تحلیل نماید. به نظر می رسد، خداگونگی در ادوار اخلاقی پیش از مدرن، جایگاه خود را به عنوان غایت در نظام اخلاقی یهود حفظ کرد. اما در دوران مدرن و با تأثیرپذیری از نظریات کانت، اخلاق یهودی در حال تبدل ماهیت از غایت گرایی به وظیفه گرایی است. با این حال، نمونه هایی از اصالت خداگونگی را می توان در این اخلاق مشاهده کرد.
References:
- اپستاين، ايزيدور، 1385، يهوديت، بررسي تاريخي، ترجمه بهزاد سالكي، تهران، مؤسسة پژوهشي حكمت و فلسفة ايران.
- اشتاين سالتز آدين، 1383، سيري در تلمود، ترجمة باقر طالبي دارابي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- آنترمن، آلن، 1385، باورها و آيينهاي يهودي، ترجمه رضا فرزين، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- بوش، ريچارد كلارنس، 1374، جهان مذهبي: اديان در جوامع امروز، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- پيترز، اف.اي، 1384، يهوديت؛ مسيحيت و اسلام، ترجمه حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- تيواري، كدارنات، 1381، دينشناسي تطبيقي، ترجمه مرضيه شنكائي، تهران، سمت.
- چايدستر، ديويد، 1380، شور جاودانگي، ترجمه غلامحسين توكلي، قم، اديان و مذاهب
- حسيني قلعهبهمن، اكبر، 1394، «تحليلي بر ساختار نظام اخلاقي در اديان»، معرفت اديان، ش25، ص 113ـ130.
- داروال، استيون و ديگران، 1381، نگاهي به فلسفه اخلاق در سده بيستم، ترجمه مصطفي ملكيان، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
- ژكس، 1362، فلسفه اخلاق(حكمت عملي)، ترجمه سيدابوالقاسم پورحسيني، تهران، اميركبير.
- ژيلسون، اتين، 1370، روح فلسفه قرون وسطي، ترجمه عليمراد داوودي، تهران، علمي و فرهنگي.
- شنكايي، مرضيه، 1381، بررسي تطبيقي اسماي الهي، تهران، سروش.
- شولم، گرشوم گرهارد، 1392، گرايش و مكاتب اصلي عرفان يهود، ترجمه عليرضا فهيم، قم، اديان و مذاهب.
- فرانكنا، ويليام كي، 1383، فلسفه اخلاق، ترجمه هادي صادقي، قم، طه.
- كوهن- شرباك، دن، 1383، فلسفه يهودي در قرون وسطي، ترجمه عليرضا نقدعلي، قم، مركز مطالعات وتحقيقات اديان و مذاهب.
- كهن، اي، 1350، گنجينهاي از تلمود، ترجمة اميرفريدون گرگاني، تهران، چاپخانه زيبا.
- محمديان، بهرام، 1381، دائرةالمعارف كتاب مقدس، تهران، سرخدار.
- مصباح، مجتبي، 1381، فلسفه اخلاق، چ نهم، قم مؤسسة آموزشي وپژوهشي امام خميني.
- مناخم كلنر، 1382، «مقاله اخلاق يهودي»، ترجمه مهدي حبيب اللهي، هفت آسمان، ش17، ص 23ـ25.
- منسكي، ورنر و ديگران، 1378، اخلاق در شش دين جهان، ترجمه محمدحسين وقار، تهران، اطلاعات.
- موسيبن ميمون قرطبي اندلسي، بيتا، دلالة الحائرين، تحقيق حسين آتاي، بي جا، مكتبه الثقافة الدينية.
- نيوزنز، جيكوب، 1389، يهوديت، ترجمه مسعود اديب، قم، اديان.
- ويليامز، برنارد، 1383، فلسفه اخلاق، ترجمه زهرا جلالي، قم، معارف.
- Alan,L., 2012, Miltleman,A Shrt History of Jewish Ethics, United Stattes, Wiley-Blackwell.
- Bahm, Archie, 1974, Metaphysics, Albuquerque,United States.
- Edger.J, 1939, The Apocrypha, An American Translation, The University of Chacago Press, Chicago.
- F.Rosenzweig and N. Glatzer, 1953, Frenz Rosenzweig, His Life and Thought, Philadelphia, United Stattes, Jewish Publication Society.
- Goodspeed, Edgar.J , 1939,The Story of Apocrypha,Chicago, Univercity of Chicago press
- Jacobs Louis, 1995, The Jewish religion, A companion, Oxford University press, New York.
- Lawrence, C.Becker and Charlotte, B.Becker, 2001, Encyclopedia of Ethics, Second edition, Routledge, NewYork and London.
- Nathan, Rotenstreih, 1968, Jewish philosophy in modern times, Holt, NewYork.
- Singer Peter, 1993, A companion to ethics, United States, Blackwell Publishing.
- Yong, C.D, The Works of Filo, United States, Hendrickson, 1995.
-
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , Sayyed Mohammad Hasan.(2025) Ethical Godlikeness in Judaism; an Evolving and Changing Concept. Ma`rifat-e Adyan, 7(4), 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sayyed Mohammad Hasan Saleh ."Ethical Godlikeness in Judaism; an Evolving and Changing Concept". Ma`rifat-e Adyan, 7, 4, 2025, 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , S.(2025) 'Ethical Godlikeness in Judaism; an Evolving and Changing Concept', Ma`rifat-e Adyan, 7(4), pp. 85-106
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saleh , S. Ethical Godlikeness in Judaism; an Evolving and Changing Concept. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(4): 85-106