Writers:
Abolghasem / Professor of Art Faculty, Alzahra University
Pages:
133-149
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstract
Religious icons are considered as a way of visual expression and an intrareligious representation of concepts and meanings. The artist represents his perception of incorporeal and infinite affairs in the form of tangible and palpable experiences; meaning that through visual and iconic imagination, art opens a pathway to the depth of religious cognition so that through interpretation it makes it possible to understand the sacred. All through history these visual icons have led to the formation of myths. Using a descriptive-analytic method and by the use of content analysis this paper seeks to analyze the Christian iconography of the 15th century (AD) in Russia form the aspect of its symbolic motifs. These symbols have a history that dates back to ancient mythology. And in a comparative study of the painting of the prophet`s visit from hell in 9th century AD the similarities and differences and their effect on each other have been analyzed. The findings show that based on the permanent relationship between myths and iconic images and ethical epistemological functions, we can assume the hell icons in both Islamic and Christian culture as a kind of mythic image. The theory of iconographic motifs can have a pivotal role in the appearance of the content and form of their infrastructures.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تحلیل نقش مایه های اساطیرِ آن جهانی
Abstract:
شمایل های دینی، نوعی بیان تصویری و روشی برای بازنمایی مفاهیم و معانی درونی دین است. هنرمند درک خود از امور فرامادی و نامتناهی را در قالب تجربیات محسوس و قابل درک باز نمایی می کند؛ بدین معنا هنر به وسیلۀ تجسم تصویری و نمادین، راهی به ژرفنای بُعد معرفت شناختی دین می گشاید تا از طریق تفسیر و تأویل، درک امور قدسی را ممکن سازد. این نمادهای مصور در طول تاریخ موجب شکل گیری اسطوره ها شده اند. این مقاله با روشی توصیفی و تحلیلی و تحلیل محتوا درصدد است شمایل نگاری مسیحی در روسیۀ قرن پانزدهم میلادی را از جهت نقش مایه های نمادین موجود در آن، که سابقۀ تاریخی آن به اساطیر پیشین بازمی گردد، در مقایسه ای تطبیقی با نگارگری بازدید پیامبر اسلام از دوزخ در قرن نهم هجری در ایران را بررسی کرده، و وجوه اشتراک و افتراق و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر را مورد واکاوی قرار دهد. نتایج حاصله از این پژوهش، بیانگر این است که بر اساس پیوند همیشگی اسطوره با تصاویر نمادین با کارکردهای اخلاقی و معرفتی، شمایل های دوزخی در هر دو فرهنگ اسلامی و مسیحی را می توان نوعی تصویر اسطوره ای قلمداد کرد که نظریۀ نقش مایه های آیکونوگرافیک، می تواند در آشکارگی زیرساخت های محتوایی و شکلی آنها نقش مؤثری داشته باشد.
References:
- اوسپنسكي، لئونيد، لوسكي، ولادمير، 1388، معناي شمايلها، ترجمه مجيد داودي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي.
- آژند، يعقوب، 1387، مكتب نگارگري هرات، تهران، فرهنگستان هنر.
- الياده، ميرچا، 1372، رساله درتاريخ اديان، ترجمه جلال ستاري، تهران، سروش.
- بلخاري، حسن، بهار 1383، «طبل شيوا و صور اسرافيل»، فرهنگستان هنر، ش 9، ص52ـ65.
- بوركهارت، تيتوس، 1390، مباني هنر مسيحي، ترجمه امير نصري، تهران، حكمت.
- ترنر، ويكتور، 1381، «اسطوره و نماد»، ترجمة عليرضا حسنزاده، كتاب ماه هنر، ش 51ـ52، ص70ـ76.
- چندلر، دانيل، 1387، مباني نشانهشناسي، ترجمة مهدي پارسا، تهران، سوره مهر.
- دادور، ابوالقاسم، مهتاب برازنده، 1392، همبودي دين و هنر در دنياي باستان، تهران، گستره.
- رزسگاي، ماري، 1382، معراجنامه سفر معجزه آساي پيامبر، ترجمۀ مهناز شايستهفر، تهران، موسسۀ مطالعات هنر اسلامي.
- سِرلو، خوان ادواردو، 1392، فرهنگ نمادها، ترجمه مهرانگيز اوحدي، تهران، دستان.
- سوامي، آناندا كومارا، 1389، فلسفه هنرهاي مسيحي و شرقي، ترجمة اميرحسين ذكرگو، تهران، فرهنگستان هنر.
- عبدي، ناهيد، 1390، درآمدي بر آيكونولوژي، تهران، سخن.
- ـــــ ، 1391، «بررسي نقشمايههاي آيكونوگرافيك از وراي دو شاهنامۀ بايسنقري و طهماسبي»، كيمياي هنر، ش 3، ص 99ـ103.
- عسگري الموتي، 1392، «مناسبات اسطوره و هنر در تفكر ارنست كاسيرر، والتر بنيامين و تئودور آدورنو»، هنرهاي زيبا-هنرهاي تجسمي دوره 18، ش 1 ص1ـ15.
- فلدمن، ادموند بورك، 1388، تنوع تجارب تجسمي، ترجمه پرويز مرزبان، تهران، سروش.
- كارگر، مهدي، 1383، «درآمدي بر ارداويرافنامه»، كتاب ماه ادبيات و فلسفه، ش 78، ص116ـ119.
- كاسيرر، ارنست، 1376، زبان و اسطوره، محسن ثلاثي، تهران، نقره.
- ـــــ ، 1390، فلسفه صورتهاي سمبوليك، يدالله موقن، تهران، هرمس.
- گرابار، اولگ، 1390، وحدتي دانشمند، ترجمه مهرداد، تهران، فرهنگستان هنر.
- گري، بازل، 1383، نقاشي ايراني، ترجمه عربعلي شروه، تهران، نشر دنياي نو.
- گيرشمن، رمان، 1370، هنر ايران در دورۀ پارتي و ساساني، ترجمه بهرام فره وشي، تهران، حوزۀ هنري.
- Martyr, Juster, 2005, Encyclopedia of Religion, part7, Iconography , Library of congres, United States of America.
- Panofsky, Erwin, 1972, Studies in Iconology, Oxford University Press, United Kingdom.
- Hundt,HenryA.Smith, Raul,N, 2013 march, A Teratologicalsourse of hell head.museum of Russian icon, Russia. www.reu.orgتصوير 1:
- تصاوير2 تا 8: Hundt, HenryA, Smith, Raul, N. A Teratologicalsourse of hell head.museum of Russian icon march 2013
- تصوير9، رزسگاي، ماري، معراج نامه سفر معجزه آساي پيامبر، ترجمۀ مهناز شايسته فر، موسسۀ مطالعات هنر اسلامي، تهران 1382.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Sarvenaz, , Abolghasem.(2025) A Study into the Motifs of the Otherworldly Myths. Ma`rifat-e Adyan, 7(3), 133-149
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sarvenaz ; Abolghasem ."A Study into the Motifs of the Otherworldly Myths". Ma`rifat-e Adyan, 7, 3, 2025, 133-149
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , A.(2025) 'A Study into the Motifs of the Otherworldly Myths', Ma`rifat-e Adyan, 7(3), pp. 133-149
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, , A. A Study into the Motifs of the Otherworldly Myths. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(3): 133-149