Ma`rifat-e Adyan, Volume 7, Issue 3, No 27, Year 2025 , Pages 25-45

    Shia and Catholic Sacred Acts, Rites and Symbols Scope of Practice; Similarities and Differences

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Hosein / Phd Student of Philosophy and Theology, Azad University, Qom / hossein.arbabi@yahoo.com
    Mohammad Fouladi vanda / Assistant Professor of Sociology, IKI / fooladi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    Abstract Shia and Catholic as two pivotal religions in Islam and Christianity especially bear considerable similarities in the area of sacred acts, symbols and religious rites. Pointing this out can prepare the ground for religious talks and convergence. To this end, the present paper uses a descriptive-analytic approach, to compare Shia and Catholic sacred acts, symbols and religious rite; and highlight their similarities and differences. One of the similarities is that each one of them submits to the fact that sacraments are not restricted to definite affairs. Therefore, abiding by the conditions, religious scholars are allowed to generalize religious rites to the indefinite affairs. Furthermore both Shia and Catholic are confronted with opposite interests that assume any interference of common sense in rituals and sacraments as an instance of heretical practice. Despite these similarities there are some differences between these two religions, as well. Instantly there are few definite rites in Catholic, hence they cannot be compared toShia. Above all, this fact indicates the special role of sacraments and religious rituals in Shia and their maximum reliability.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :گستره آیین های مقدس، شعائر و نمادهای دینی شیعه و کاتولیک؛ بررسی مقایسه ای
    Abstract: 
    شیعه و کاتولیک به عنوان دو مذهب کلیدی در اسلام و مسیحیت، به طور خاص در حوزه آیین های مقدس، نمادها و شعائر دینی از شباهت‏های قابل توجهی برخوردارند. بیان این مهم می‏تواند زمینه گفت وگوی ادیانی و هم‏گرایی میان آنها را فراهم سازد. این پژوهش با این هدف و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، گستره آیین های مذهبی، شعائر و نمادهای دینی شیعه و کاتولیک را مقایسه نموده، در بررسی مقایسه ای اشتراکات و تمایزات آنها را برجسته نموده است. از جمله اشتراکات آنها این است که هریک بر این مسئله اذعان دارند که شعائر دینی منحصر در امور منصوص نمی شود. بر این اساس، عرف متدینان مجاز هستند که با حفظ شرایط، شعائر دینی را به غیر موارد منصوص سرایت دهند. همچنین هر دوی آنها در دین خود، با گرایش‏های مخالفی روبه رو هستند که هرگونه دخالت عرف در حوزه، مناسک و شعائر را مصداق بدعت می‏شمارند. با وجود چنین اشتراکاتی، تمایزاتی نیز در این عرصه میان آن دو مذهب وجود دارد: از جمله اینکه شعائر منصوص کاتولیک بسیار اندک و ناچیز است. ازاین رو، هرگز قابل مقایسه با شعائر منصوص شیعه نیست. این امر، بیش از هر چیز بیانگر جایگاه ویژه شعائر و مناسک دینی نزد شیعه و حاکی از وثاقت حداکثری آن است.
    References: 
    • ابن حيون، نعمان‌بن محمد مغربي، 1385ق، دعائم الاسلام، تحقيق آصف فيضي، چ دوم، قم، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث.
    • اربابي، حسين، 1394، «شعائر ديني در اسلام؛ مفهوم شناسي، ويژگي‏هاو كاركردها»، معرفت، ش 211، ص 59ـ75.
    • آريان‏پور، عباس و ديگران، 1369، فرهنگ كامل انگليسي فارسي، چ سوم، تهران، امير كبير.
    • آلدر، جان، 1326، تاريخ اصلاحات كليسا، ترجمه اسماعيل شايگان، تهران، نور جهان.
    • بام استد، رابرت و ديگران، 1374، جهان مذهبي: اديان در جوامع امروز، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • برانتل، جورج، 1381، آيين كاتوليك، ترجمه حسن قنبري، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1389، تسنيم، قم، اسراء.
    • حكيم، جعفر، 1424ق، الشعائر الدينية نقد و تقييم تقريراً لبحوث الأستاذ الشيخ محمد سند، قم، دار الغدير.
    • دورانت، ويل، 1371، تاريخ تمدن، ترجمه ابوالقاسم طاهري، چ سوم، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 11 جلد.
    • راغب اصفهانى، حسين‌بن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالقلم ـ الدار الشامية.
    • رسول‌زاده، عباس؛ جواد باغباني، 1389، شناخت مسيحيت، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • سيفي مازندراني، علي اكبر، 1429ق، دليل الهدي في فقه العزاء، قم، موسسه نشر اسلامي.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعه‏ مدرسين.
    • طيب، سيد عبدالحسين، 1378ق، أطيب البيان في تفسير القرآن، چ دوم، تهران، اسلام.
    • علي‏نيا خطير، نادعلي، 1390، حكومت اسلامي و اقامه شعائر ديني، (ويرايش حسن بيگي)، قم، دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1409ق، كتاب العين، چ دوم، قم، هجرت.
    • كتاب مقدس، 2009م، ترجمه قديم، چ پنجم، انگلستان، انتشارات ايلام.
    • كليني، محمدبن يعقوب، 1429ق، الكافي، تهران، دارالحديث.
    • محسنيان‌راد، مهدي، 1369، ارتباط‌شناسي؛ ارتباطات انساني ميان‌فردي، گروهي، جمعي، تهران، سروش.
    • مطهري، مرتضي، 1381، يادداشت‌هاي استاد مطهري، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1389، «لزوم تعظيم شعائر اسلامي»، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، چ سيزدهم، تهران، صدرا.
    • مغنيه، محمدجواد، 1369، الفقه علي المذاهب الخمسة، ترجمه كاظم پورجوادي، تهران، رسالت قلم.
    • مك لولين، شون، 1383، دين، مراسم مذهبي و فرهنگ، ترجمه افسانه نجاريان، اهواز، رسش.
    • مكارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 27 جلد.
    • ـــــ ، ناصر، 1389، وهابيت بر سر دو راهي، چ پانزدهم، قم، نشر امام علي‌بن ابي‌طالب.
    • مك‌گراث، آليستر، 1392، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمه محمدرضا بيات و ديگران، قم، اديان و مذاهب.
    • موسوي خميني، سيدروح الله، 1378، صحيفه نور: مجموعه رهنمودهاي امام خميني، تهران، مركز مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي.
    • موسوي بجنوردي، حسن‌بن آقا بزرگ، 1419ق، القواعد الفقهية، تحقيق و تصحيح مهدي مهريزي و محمدحسن درايتي، قم، الهادي.
    • الموسوي، رياض، 1424ق، الشعائر الحسينية بين الأصالة و التجديد؛ محاضرات الشيخ محمد السند، قم، دار الغدير.
    • ناس، جان باير، 1390، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، چ بيستم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • نجفي خميني، محمدجواد، 1398ق، تفسير آسان، تهران، اسلاميه.
    • نوري، حسين‌بن محمدتقي‏، 1408ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسه آل‏البيت لاحياء التراث.
    • نهج‌البلاغه، تحقيق صبحي صالح، قم، هجرت.
    • وان وورست، رابرت. اي، 1384، مسيحيت از لابه‏لاي متون، ترجمه جواد باغباني و عباس رسول زاده، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ويلسون، برايان، 1386، دين مسيح، ترجمه حسن افشار، چ سوم، تهران، مركز.
    • وِيور، مَري جو، 1381، درآمدي به مسيحيت، ترجمه حسن قنبري، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
    • Catechism of the Catholic Church, 1999, London, Geoffrey Chapman.
    • Cunningham, Lawrence S., 2009, An Introduction to Catholicism, New York, Cambridge University Press.
    • Denzinger, H. Ed., 2001, Enchiridion Symbolorum, 39th Ed., Freiburg im Breisgau: herder.
    • Hugh of St. Victor, 1962, De Sacramentis Selected Spiritual Writings, Harper & Row Publishers, New York and Evanston.
    • Lombardi, Petri, 1841, Sententiarum Libri Quatuor, Paris, Parisiis Excuderat Migne, 4 Vols.
    • Luther, Martin, 1520, The Babylonian Captivity of the Church in: D. Martin Luthers Werke, 1888, Weimar bohlau.
    • Schaff, p., 1919, Creeds of Christendom, New York, Harper.
    • Second Vatican Council, Sacrosanctum Concilium (SC) in: Walter M. Abbott Ed., 1966, The Documents of Vatican II, New York: Herder and Herder.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hosein, Fouladi vanda, Mohammad.(2025) Shia and Catholic Sacred Acts, Rites and Symbols Scope of Practice; Similarities and Differences. Ma`rifat-e Adyan, 7(3), 25-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosein ; Mohammad Fouladi vanda."Shia and Catholic Sacred Acts, Rites and Symbols Scope of Practice; Similarities and Differences". Ma`rifat-e Adyan, 7, 3, 2025, 25-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Fouladi vanda, M.(2025) 'Shia and Catholic Sacred Acts, Rites and Symbols Scope of Practice; Similarities and Differences', Ma`rifat-e Adyan, 7(3), pp. 25-45

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, Fouladi vanda, M. Shia and Catholic Sacred Acts, Rites and Symbols Scope of Practice; Similarities and Differences. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(3): 25-45