Pages:
7-32
Receive Date: 2025/11/09
Accept Date: 2025/11/09
Abstract:
Abstract
Using an analytical and theoretical approach, this research aims to demonstrate the status of pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism and underlines the similarities and differences between them. According to the Catholic Church, the church is regarded as God’s house and a place for holding religious rituals. The churches, convents and places of pilgrimage are the proper places for man to establish relations with God. In Shi’ism, building shrines in the site of the graves of the friends of God is given special attention and considering God’s friends as a means for intercession and meditation with God, the pious think that they can get God’s blessing through them. Both the Shi’a and the Catholic attempt to make their followers have a deep sense of pilgrimage and perform it as a kind of mystic rite. The main concern of the two religions is dissociation from this world and seeking for the eternal world. The main difference between the Catholic and the Shi’a about the concept of being pilgrim-like to the heavenly city of Jerusalem in Catholic is that pilgrimage in Catholicism, means living strangely on the land which has its root in such beliefs like the First Sin, Jesus Cross and the ascent of Jerusalem to sky. Shi’ism rejects such a doctrine.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :جایگاه زیارت در آیین کاتولیک و مذهب شیعه؛ بررسی و مقایسه
Abstract:
این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری و با هدف تبیین جایگاه زیارت در آیین کاتولیک و مذهب شیعه و واکاوی تفاوت و تشابه آن دو تدوین یافته است. در کلیسای کاتولیک، کلیسا خانه خدا و مکان برگزاری آیین های عبادی است. کلیسا ها، صومعه ها و اماکن زیارتی، مکانی مناسب برای پیوند انسان با خداست. در تشیع نیز، ساخت بنا و زیارتگاه بر مقابر اولیای الهی مورد تأکید قرار گر فته و مؤمنان با واسطه دانستن اولیای الهی در شفاعت و توسل به آنان، آنان را واسطه فیض می دانند. شیعه و آیین کاتولیک، هر دو تلاش دارند تا نگاه پیروان خود را در زیارت، از ظاهر به درون برده و نوعی سلوک عارفانه به آنان تعلیم دهند. در هر دو آیین، اصل بر عدم دلبستگی به دنیا و جست وجوی جهان باقی است. تفاوت اصلی مفهوم زائرگونه به سوی شهر آسمانی اورشلیم در کاتولیک، با مفهوم آن در شیعه در این است که در مسیحیت کاتولیک، زیارت به معنای زندگی غریبانه در زمین، ریشه در باورهایی مانند گناه اولیه، صلیب مسیح و عروج اورشلیم به آسمان دارد، اما در شیعه چنین دکترینی پذیرفته نیست.
References:
- نهج البلاغة، 1414ق، ترجمه محمد دشتی، قم هجرت.
- صدوق، محمدبن علي، 1376، الأمالي، تهران، بينا.
- ابن فارس، ابی الحسین احمد، 1422ق، معجم مقایس اللغة، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
- ابن قولویه، جعفربن محمد، 1424ق، کامل الزیارات، چ سوم، قم، الفقاهۀ.
- آگوستین قدیس، شهر خدا، 1391، ترجمه حسین توفیقی، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- برنجکار، رضا، 1391، آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، چ هفدهم، قم، طه.
- بورکهارت، تيتوس، 1390، مبانی هنر مسیحی، ترجمة امیر نصري، تهران، حکمت.
- جوادی آملی، عبدالله، 1381، ادب فنای مقربان، چ دوم، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1378، تفسیر تسنیم، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1386، جرعهای از صهبای حج، تهران، مشعر.
- الخوری، بولس الفغالی، 1996، دراسات بیبلیه 13، انجیلُ لوقا؛ یسوع فی اورشلیم، لبنان، الرابطة الکتابیة.
- رسولزاده، عباس و جواد باغباني، 1389، شناخت مسیحیت، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی.
- السبكي الشافعي، تقيالدين، 2008، شفاء السقام فی زیارۀ خیرالأنام، بیروت، دارالكتب العلمية.
- السمهودي، 1419، نورالدين أبوالحسن، وفاء الوفاء بأخبار دارالمصطفی، دارالكتب العلمية، بيروت.
- طریحی، فخرالدینبن محمد، 1985، مجمع البحرین، بیروت، دار و مکتبة الهلال.
- عبدالرحيم، محمد، 1431، احکام الزیارۀ فی الفقه الاسلامی، ریاض، مکتبة الرشد.
- فرهنگ و معارف قرآن، 1385، اعلام القرآن، قم، بوستان كتاب.
- فلاورز، سارا، 1381، اصلاحات، ترجمه رضا یاسایی، تهران، ققنوس.
- کتاب مقدس، 2009، ترجمه قدیم، چ پنجم، انتشارات ایلام.
- كلينى، محمدبن يعقوب، 1407 ق، الكافي، تصحيح علیاکبر غفارى و محمد آخوندى، چ چهارم، تهران، دارالكتب الإسلامية.
- مجلسی، محمدباقر، بيتا، بحارالانوار، تهران، اسلامی.
- مركز فرهنگ و معارف قرآن، 1386، دائرة المعارف قرآن كريم، قم، ناشر، مؤسسه بوستان كتاب.
- مکارم شیرازی، ناصر، 1383، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة.
- موسوعۀ زيارات المعصومين، 1383، قم، پيام امام هادي.
- مولند، اینار، 1387، جهان مسیحیت، ترجمه محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری، تهران، امیرکبیر.
- میلر، و.م، 1934، تفسیر انجیل لوقا، طهران، مطبعة بروخیم.
- نورى، حسينبن محمدتقى، 1408ق، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، تحقيق مؤسسة آلالبيت، قم، مؤسسة آلالبيت.
- وان وورست، رابرت اي، 1385، مسیحیت از لابهلای متون، ترجمه، جواد باغبانی و عباسرسولزاده، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ویلسون، برایان، 1381، دین مسیح، ترجمه حسن افشار، تهران، مرکز.
- هینلز، جان آر، 1386، فرهنگ ادیان جهان، ترجمه گروه مترجمان، قم، ادیان و مذاهب.
- Catholic Church, 2000, Catechism of the Catholic Church, Second edition, Our Sunday Visitor, Original from the University of Michigan.
- Linda Kay Davidson and David M. , 2002, Gitlitz; Pilgrimage from the Ganges to Graceland, an Encyclopedia, Manufactured in the United States of America.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, Mohammad, Norouzi farani, Mohammad javad.(2025) A Comparative Survey on the Status of Pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism. Ma`rifat-e Adyan, 7(1), 7-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Fouladi vanda; Mohammad javad Norouzi farani."A Comparative Survey on the Status of Pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism". Ma`rifat-e Adyan, 7, 1, 2025, 7-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, M, Norouzi farani, M.(2025) 'A Comparative Survey on the Status of Pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism', Ma`rifat-e Adyan, 7(1), pp. 7-32
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fouladi vanda, M, Norouzi farani, M. A Comparative Survey on the Status of Pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 7(1): 7-32