Pages:
7-24
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstracts
Considering the belief that first, there is no god other than God and secondly, man’s reality and nature are subject to no change, religion can be defined as a way shown by God to provide man with guidance, and its constitution and even most of its details must be constant. It is possible to assume that all heavenly religions have common and fixed realities in three realms; beliefs, morality and precepts, in order to foster relationship with their common nature and invariable aspects. Resting on this argument, this paper investigates these realities and their role, and gives examples to illustrate this point, to sum up, although we cannot affirm the legitimacy of religion by merely relying on the existence of such common features in religion, lacking in them can result in the falsity and deviation of that religion. In other words, the common realities in the three realms; namely beliefs, morality and precepts characterize all heavenly religions. Making an investigation into these realms not only has noticeable effects on the question of the legitimacy of religion, but also on the definition of religion and the dialogues between religions.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقش حقایق مشترک ادیان در صدق و حقانیت دین
Abstract:
با این استدلال که «اولاً، خداوند یکی است و ثانیاً، حقیقت و فطرت انسان هم همواره ثابت است. در نتیجه، دین یعنی راهی که خداوند برای هدایت انسان در نظر گرفته، نیز باید در شاکلهی کلی و حتی بسیاری از جزئیات، ثابت باشد»، می توان این نظریه را مطرح نمود که همهی ادیان آسمانی در سه حوزهی اعتقادات، اخلاق و احکام تا آنجا که به سرشت مشترک و ابعاد غیرمتغیرشان ارتباط داشته باشد، از حقایقی مشترک و ثابت برخوردارند. این مقاله با تکیه بر همین برهان، به بررسی و نقش این حقایق پرداخته و ضمن تبیین نمونه هایی از این دست، نتیجه می گیرد که هرچند از صرف وجود این چنین اشتراکاتی در دین نمی توان حقانیت و صدق آن دین را نتیجه گرفت، اما از عدم وجود آن می توان به عدم صدق و وجود انحراف در آن دین رسید. به عبارت دیگر، حقایق مشترکی در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام همواره در تمام ادیان آسمانی وجود داشته که با بررسی و تبیین آنها، نه تنها در مباحث مربوط به حقانیت و صدق دین، بلکه در تعریف دین و گفت وگوهای بین الادیان نیز می توان به نتایج قابل توجهی دست یافت.
References:
- كتاب مقدس.
- صدوق، محمدبن علي، 1380، كمالالدين و تمامالنعمة، ترجمه منصور پهلوان، تحقيق و تصحيح علياكبر غفاري، قم، دارالحديث.
- آنترمن، اَلن، 1385، باورها و آيينهاي يهودي، ترجمه رضا فرزين، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- اسمارت، نينيان، 1392، تجربة ديني بشر، ترجمه مرتضي گودرزي، چ پنجم، تهران، سمت.
- الياده، ميرچا، 1374، فرهنگ و دين، زير نظر بهاءالدين خرمشاهي، تهران، طرح نو.
- پترسون، مايكل و ديگران، 1383، عقل و اعتقاد ديني، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، چ چهارم، تهران، طرح نو.
- توفيقي، حسين، 1385، آشنايي با اديان بزرگ، تهران و قم، سمت و طه.
- جوادي آملي، عبدالله، 1382، دين شناسي، قم: چ دوم، مركز نشر اسراء.
- خورشيديان، اردشير، 1383، جهانبيني اشوزرتشت، تهران، فروهر.
- دورانت، ويل، 1370، تاريخ تمدن، ترجمه احمد آرام و ديگران، چ سوم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
- رسولزاده، عباس و جواد باغباني، 1391، شناخت مسيحيت، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- رضي، هاشم، بيتا، اديان بزرگ جهان، بيجا، بينا.
- شايگان، داريوش، 1386، اديان و مكتبهاي فلسفي هند، چ ششم، تهران، اميركبير.
- شيرواني، علي و همكاران، 1391، مباحثي در كلام جديد، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- طباطبايي ستوده، سيداحمد، 1393، حقيقت اديان الهي از منظر علامه طباطبايي، پاياننامه كارشناسي ارشد، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1377، اصول فلسفه و روش رئاليسم، پاورقي مرتضي مطهري، چ چهارم، تهران، صدرا.
- ـــــ ، 1374، الميزان في تفسيرالقرآن، چ پنجم، ترجمه سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفترانتشارات اسلامي.
- ـــــ ، 1387، شيعه در اسلام، به كوشش سيدهادي خسروشاهي، چ دوم، قم، بوستان كتاب.
- فيشر، ماري پت، 1389، دايرةالمعارف اديان زندة جهان، ترجمه مرضيه سليماني، تهران، علم.
- كنيك، ساموئل، 1355، جامعهشناسي، ترجمه مشفق همداني، تهران، كتابهاي سيمرغ.
- كهنراب، آبراهام، بيتا، گنجينهاي از تلمود، ترجمه اميرفريدون گرگاني، بيجا، بينا.
- گيدنز، آنتوني، 1377، جامعه شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، تهران، ني.
- مصباح، محمدتقي، 1370، آموزش عقايد، تهران، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي.
- معين، محمد، 1368، مجموعه مقالات، چ دوم، تهران، مؤسسه انتشارات معيت.
- مكگراث، آليستر، 1384، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- موحديان عطار، علي و محمدعلي رستميان، 1386، درسنامه اديان شرقي، قم، كتاب طه.
- ورنرمنسکی ودیگران، 1378، اخلاق در شش دین جهان، ترجمه محمدحسین وقار، تهران، اطلاعات.
- ويژه، محمدرضا، 1383، «مفهوم اصل برابري در حقوق عمومي نوين»، فصلنامه حقوق اسلامي، ش2، ص 213ـ251.
- ويور، مري جو، 1381، درآمدي به مسيحيت، ترجمه حسن قنبري، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- هاردي، فريدهلم، 1388، اديان آسيا، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، علم.
- هيوم، رابرت. ا، 1372، اديان زنده جهان، ترجمه عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- يوسفيان، حسن، 1389، كلام جديد، تهران، سمت و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- Jaki, Stanley L, 1993, "science & religion" in: The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), New York, Macmillan, V.13, p. 121-133.
- Smart, Ninian, 1984, The Religius Experience of Mankind, 3rd ed. New York: Scrib Ners.
- Wittgenstein, Ludwing, 1968, Philosophical Investigations, trans. by G. E. M. Anscombe, New York, Macmillan Publishing Company.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tabatabaee Sotoodeh, Seyed ahmad, Naqavi, Hosein.(2025) Common Ground among Religions and Its Role in the Legitimacy of Religion. Ma`rifat-e Adyan, 6(4), 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed ahmad Tabatabaee Sotoodeh; Hosein Naqavi."Common Ground among Religions and Its Role in the Legitimacy of Religion". Ma`rifat-e Adyan, 6, 4, 2025, 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tabatabaee Sotoodeh, S, Naqavi, H.(2025) 'Common Ground among Religions and Its Role in the Legitimacy of Religion', Ma`rifat-e Adyan, 6(4), pp. 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tabatabaee Sotoodeh, S, Naqavi, H. Common Ground among Religions and Its Role in the Legitimacy of Religion. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(4): 7-24