Pages:
107-128
Receive Date: 2025/03/11
Accept Date: 2025/03/11
Abstract:
Abstracts
Conventionally, "traditionalism" is as old as human history; because according to traditionalists’ claim, all the great traditions the world over have a common origin. One of the most important issues concerning art with which traditionalists have been concerned is defining and explaining such concepts like "traditional art", "sacred art" and "religious art". It is very important to investigate these concepts in order to understand the traditionalists’ theory about art. Based on content analysis and this documentary study, this paper explains and criticizes these concepts. The results of this study show that sacred art is a part of traditional art which is directly connected with religious rituals. However, due to the differences in form, religious art does not fall in to the province of traditional art. The criticism leveled at traditionalists' view concerning traditional, sacred and religious arts is that it not only brings some difficulties to traditionalists’ theory of art, but also represents a distortion of some of their theoretical foundations.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد دیدگاه سنت گرایان در باب هنر سنتی، هنر مقدس و هنر دینی
Abstract:
به یک اعتبار، «سنت گرایی» همزاد تاریخ بشر است؛ زیرا طبق ادعای سنت گرایان، همهی سنت های بزرگ جهان منشأ مشترک دارند. یکی از موضوعات مهم مورد بحث سنت گرایان در دیدگاه خود در باب هنر که به آن می پردازند، تعریف و تبیین مفاهیمی همچون «هنر سنتی»، «هنر مقدس» و «هنر دینی» است. بررسی این مفاهیم در فهم نظریهی سنت گرایان در باب هنر، اهمیت بسزایی دارد. این مقاله با روش گردآوری اسنادی و تحلیل محتوا، پس از تبیین این مفاهیم، آنها را به نقد می کشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هنر مقدس، بخشی از هنر سنتی است که با مناسک دین، به طور مستقیم در ارتباط است، اما هنر دینی به واسطهی اختلاف در صورت، در زمرهی هنر سنتی قرار نمی گیرد. دیدگاه سنت گرایی در باب هنرهای سنتی، مقدس و دینی، با انتقادهایی روبه رو است که نه تنها نظریهی هنر سنت گرایان را با مشکل مواجه می سازد، بلکه بیانگر مخدوش بودن برخی از مبانی نظری ایشان است.
References:
- اعواني، غلامرضا، 1375، حكمت و هنر معنوي، تهران، گروس.
- امين خندقي، جواد، 1391، دين و سينما: آموزههاي اخلاقي و ارزشي، قم، ولاء منتظر.
- بوركهارت، تيتوس، 1370، رمزپردازي: مجموع مقالات تحقيقي، ترجمة جلال ستاري، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1376، هنر مقدس: اصول و روشها، ترجمة جلال ستاري، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1390، مباني هنر مسيحي، ترجمة امير نصري، تهران، حكمت.
- بيناي مطلق، محمود، 1385، نظم و راز، تهران، هرمس.
- الدمدو، كنت، 1389، سنتگرايي: دين در پرتو فلسفة جاويدان، ترجمة رضا كورنگ بهشتي، تهران، حكمت.
- شتروبه، و، 1389، «داور هنري»، فرهنگنامة تاريخي مفاهيم فلسفه، ويرايش يوآخيم ريتر و ديگران، ترجمة سيدمحمدرضا حسيني بهشتي، تهران، موسسة حكمت و فلسفة ايران، ص166ـ169.
- شوان، فريتيوف، 1383، اسلام و حكمت خالده، ترجمة فروزان راسخي، تهران، هرمس.
- شوان، فريتيوف، 1388، كاستها و نژادها، ترجمة بابك عاليخاني و كامران ساساني، تهران، حكمت.
- كاتسينگر، جيمز اس، 1388، تفرج در باغ حكمت؛ توصيه به جويندگان حقيقي معنا، ترجمة سيدمحمدحسين صالحي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- كوماراسوامي، آناندا كنتيش، 1384، استحالة طبيعت در هنر، ترجمة صالح طباطبايي، تهران، فرهنگستان هنر.
- ـــــ ، 1386، فلسفة هنر مسيحي و شرقي، ترجمة اميرحسين ذكرگو، تهران، فرهنگستان هنر.
- گامبريج، ارنست، 1390، تاريخ هنر، ترجمة علي رامين، تهران، ني.
- گرابار، الگ، 1390، مروري بر نگارگري ايراني، ترجمة مهرداد وحدتي دانشمند، تهران، متن.
- گنون، رنه، 1374، معاني رمز صليب: تحقيقي در فن معارف تطبيقي، ترجمة بابك عاليخاني، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1388، بحران دنياي متجدد، ترجمة حسن عزيزي، تهران، حكمت.
- لگنهاوزن، محمد، 1382، «چرا سنتگرا نيستم؟»، خرد جاويدان، تهران، دانشگاه تهران و موسسة تحقيقات و توسعة علوم انساني، ص233ـ266.
- ملكيان، مصطفي، 1381، راهي به رهايي: جستارهايي در باب عقلانيت و معنويت، تهران، نگاه معاصر.
- موسوي گيلاني، سيدرضي، 1390، درآمدي بر روششناسي هنر اسلامي، قم، مدرسة اسلامي هنر.
- نصر، سيدحسين، 1373، جوان مسلمان و دنياي متجدد، ترجمة مرتضي اسعدي، تهران، طرح نو.
- ـــــ ، 1379، نياز به علم مقدس، ترجمة حسن ميانداري، قم، طه.
- ـــــ ، 1380الف، معرفت و امر قدسي، ترجمة فرزاد حاجي ميرزائي، تهران، فرزان روز.
- ـــــ ، 1380ب، معرفت و معنويت، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، سهروردي.
- ـــــ ، 1380ج، «هنر ديني، هنر سنتي، هنر مقدس؛ تفكراتي و تعاريفي»، راز و رمز هنر ديني، تهران، سروش، ص 45ـ57.
- ـــــ ، 1383، اسلام و تنگناهاي انسان متجدد، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، سهروردي.
- ـــــ ، 1385، در جستوجوي امر قدسي: گفتوگوي رامين جهانبگلو با سيد حسين نصر، ترجمة سيد مصطفي شهر آييني، تهران، ني.
- ـــــ ، 1386، معرفت جاودان، به اهتمام سيدحسن حسيني، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1388، گلشن حقيقت، ترجمة انشاءالله رحمتي، تهران، سوفيا.
- Guénon, René, 2004, The Reign of Quantity and the Signs of the Times, trans. Lord Northbourne, Hillsdale: Sophia Perennis.
- Leaman, Oliver, 2004, Islamic Aesthetics: An Introduction, Notre Dame: University of Notre Dame Press.
- Nasr, Seyyed Hossein, 1987, Islamic Art and Spirituality, New York: State University of New York Press.
- Pallis, Marco, 2008, The Way and the Mountain: Tibet, Buddhism, and Tradition, Bloomington: World Wisdom.
- Schuon, Frithjof, 2009, Logic and Transcendence, James S. Cutsinger (ed.), Bloomington: World Wisdom.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amin Khandaqi, Javad, , Seyed razi.(2025) A Critique of Traditionalist’s View about Traditional Art, Sacred Art and Religious Art. Ma`rifat-e Adyan, 6(3), 107-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Javad Amin Khandaqi; Seyed razi ."A Critique of Traditionalist’s View about Traditional Art, Sacred Art and Religious Art". Ma`rifat-e Adyan, 6, 3, 2025, 107-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amin Khandaqi, J, , S.(2025) 'A Critique of Traditionalist’s View about Traditional Art, Sacred Art and Religious Art', Ma`rifat-e Adyan, 6(3), pp. 107-128
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Amin Khandaqi, J, , S. A Critique of Traditionalist’s View about Traditional Art, Sacred Art and Religious Art. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 6(3): 107-128