Ma`rifat-e Adyan, Volume 16, Issue 1, No 61, Year 2025 , Pages 61-42

    A Comparative Study of the Components of Beauty in Christian and Islamic Aesthetics Based on the Views of Augustine and Ibn al-Haytham

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Aniseh parsaei / PhD Student of the Philosophy of Religious Arts, The University of Religions and Denominations / anise.parsai@gmail.com
    Seyed abolghasem Husseini / Associate Professor of the Philosophy of Art, The University of Religions and Denominations / azharfa@gmail.com
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2022072
    Abstract: 
    This research is a comparative study of the views of Saint Augustine and Ibn al-Haytham on beauty. Augustine, the Christian thinker, viewed beauty from a mystical perspective, while Ibn al-Haytham, the Muslim scholar, had a scientific and empirical perspective. The aim of this study is to examine the components of beauty in the works of these two thinkers and compare the similarities and differences in their views using a library method. The findings show that despite the influence of both of them on ancient Greek philosophy and the existence of similarities in their aesthetic theories, the mystical outlook of Augustine and the scientific outlook of Ibn al-Haytham led to differences in their views on the components of beauty. This comparative study is important due to the prominent position of these two thinkers in the Islamic and Christian traditions of aesthetics, as well as the importance of Ibn al-Haytham's theories among Western thinkers.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مقایسۀ تطبیقی مؤلفه‌های زیبایی در زیبایی‌شناسی مسیحی و اسلامی با تکیه بر آرای آگوستین و ابن‌هیثم
    Abstract: 
    این پژوهش به بررسی تطبیقی دیدگاه‌های سنت آگوستین و ابن‌هیثم در مورد زیبایی می‌پردازد. آگوستین متفکر مسیحی با رویکردی عرفانی به زیبایی نگریسته، درحالی‌که ابن‌هیثم دانشمند مسلمان رویکردی علمی و تجربی داشته است. هدف این پژوهش بررسی مؤلفه‌های زیبایی در آثار این دو اندیشمند و مقایسۀ تشابهات و تفاوت‌های دیدگاه‌های آنها با استفاده از روش کتابخانه‌ای است. یافته‌ها نشان می‌دهد که با وجود تأثیرپذیری هر دو از فلسفۀ یونان باستان و وجود تشابهاتی در نظریات زیبایی‌شناختی‌شان، نوع نگاه متفاوت عرفانی آگوستین و علمی ابن‌هیثم، منجر به اختلافاتی در دیدگاه‌هایشان در مورد مؤلفه‌های زیبایی شده است. این مطالعۀ تطبیقی به دلیل جایگاه برجستۀ این دو اندیشمند در سنت‌های زیبایی‌شناسی اسلامی و مسیحی و همچنین اهمیت نظریات ابن‌هیثم در میان اندیشمندان غربی، حائز اهمیت است.
    References: 
    • آگوستین، اورلیوس (1397). اعترافات آگوستین قدیس. ترجمة افسانه نجاتی. تهران: پیام امروز. 
    • ابن‌سینا، حسین ‌بن ‌عبدالله (1953). رسالة فی ماهیة العشق. ترجمة احمد آتش. استانبول: دانشکدة ادبیات استانبول. 
    • ابن‌هیثم (1983). المناظر. کویت: منشورات المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الآداب. 
    • ارسطو (1394). متافیزیک. ترجمة شرف‌الدین خراسانی. تهران: حکمت. 
    • بردسلی، مونرو. سی (1399). دانشنامة زیبایی و فلسفة هنر. ترجمة انشاءالله رحمتی. تهران: سوفیا. 
    • بلخاری، حسن (1387). معنا و مفهوم «زیبایی» در «المناظر و تنقیح المناظر». تهران: فرهنگستان هنر. 
    • پازوکی، شهرام (1400). حکمت هنر و زیبایی در اسلام. تهران: فرهنگستان هنر. 
    • تاتارکیه‌وچ، ووادیسواف (1392). تاریخ زیباشناسی. ترجمة سیدجواد فندرسکی. تهران: علم. 
    • تاتارکیه‌ویچ، ووادیسواف (1396). تاریخ زیبایی‌شناسی. ترجمة سیدجواد فندرسکی و محمود عبادیان. تهران: علم. 
    • رحیم‌پور، مهدی (1387). نقد: ابن‌هیثم و زیباشناسی او. مجلة آیینة خیال، 10(31)، 137ـ139. 
    • ژیلسون، اتین (1389). تاریخ فلسفة مسیحی در قرون وسطی. ترجمة رضا گندمی نصرآبادی. تهران: سمت. 
    • فارابی، ابونصر (1991). آراء اهل المدینة الفاضلة. بیروت: دار المشرق. 
    • کاپلستون، فردریک (۱۳68). تاریخ فلسفه. ترجمة سیدجلال‌الدین مجتبوی. تهران: علمی و فرهنگی. 
    • کوماراسوآمی، آناندا (1386). فلسفة هنر مسیحی و شرقی. ترجمة امیرحسین ذکرگو. تهران: فرهنگستان هنر. 
    • گات، بریس و مک آیورلوپس، دومینیک (1384). دانشنامة زیبایی‌شناسی. ترجمة جمعی از مترجمان. تهران: فرهنگستان هنر. 
    • گنجی، محمدحسین (1387). کلیات فلسفه. تهران: سمت. 
    • مددپور، محمد (1390). آشنایی با آراء متفکران دربارة هنر. تهران، سورة مهر. 
    • نجیب کوراوغلو، گلرو (1379). هندسه و تزیین در معماری اسلامی (طومار توپقاپی). ترجمة مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه. 
    References: 
    • Aristotle (2015). Metaphysics. Translated by S. Khorasani. Tehran: Hekmat.
    • Augustine, A. (2018). Confessions of Saint Augustine. Translated by A. Najati. Tehran: Payam-e emruz.
    • Balkhari, H. (2008). The meaning and concept of "beauty" in "Al-manazir and tanqih al-manazir". Tehran: Academy of Arts.
    • Bradley, M. C. (2020). Encyclopedia of beauty and philosophy of art. Translated by E. Rahmati. Tehran: Sophia.
    • Copleston, F. (1989). A history of philosophy. Translated by S. J. Mojtabavi. Tehran: Scientific and Cultural.
    • Farabi, A. N. (1991). Ara' ahl al-madinah al-fadilah. Beirut: Dar al-mashreq.
    • Gaut, B., & McIver Lopes, D. (2005). Encyclopedia of aesthetics. Translated by a group of translators. Tehran: Academy of Arts.
    • Gilson, E. (2010). History of Christian philosophy in the Middle Ages. Translated by R. Gandomi Nasrabadi. Tehran: Samt.
    • Gonji, M. H. (2008). General philosophy. Tehran: Samt.
    • Ibn al-Haytham (1983). Al-manazir. Kuwait: National Council for Culture, Arts and Letters Publications.
    • Ibn Sina, H. b. A. (1974). Risalah fi mahiyyat al-ishq. Translated by A. Atash. Istanbul: Istanbul University Faculty of Literature.
    • Kumaraswami, A. (2007). Philosophy of Christian and Eastern art. Translated by A. Zekrgo. Tehran: Academy of Arts.
    • Maddapour, M. (2011). Introduction to the views of thinkers about art. Tehran: Sureh Mehr.
    • Najib Kuruoglu, G. (2000). Geometry and decoration in Islamic architecture (Topkapi scroll). Translated by M. Qiyumi Bidhendi. Tehran: Rozaneh.
    • Pazuki, S. (2021). Wisdom of art and beauty in Islam. Tehran: Academy of Arts.
    • Rahimpour, M. (2008). Critique: Ibn al-Haytham and his aesthetics. Ayeneh-ye khial, 10(31), 137-139.
    • Tatarkiewicz, W. (2013). History of aesthetics. Translated by S. J. Fenderski. Tehran: Elm.
    • Tatarkiewicz, W. (2017). History of aesthetics. Translated by S. J. Fenderski & M. Ebadiyan. Tehran: Elm.
    • English
    • Ibn Al-Heytham (1989). The optics of Ibn Al Haytham. Translated by SabraL. A. London: Wrabur institute.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    parsaei, Aniseh, Husseini, Seyed abolghasem.(2025) A Comparative Study of the Components of Beauty in Christian and Islamic Aesthetics Based on the Views of Augustine and Ibn al-Haytham. Ma`rifat-e Adyan, 16(1), 61-42 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2022072

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aniseh parsaei; Seyed abolghasem Husseini."A Comparative Study of the Components of Beauty in Christian and Islamic Aesthetics Based on the Views of Augustine and Ibn al-Haytham". Ma`rifat-e Adyan, 16, 1, 2025, 61-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    parsaei, A, Husseini, S.(2025) 'A Comparative Study of the Components of Beauty in Christian and Islamic Aesthetics Based on the Views of Augustine and Ibn al-Haytham', Ma`rifat-e Adyan, 16(1), pp. 61-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    parsaei, A, Husseini, S. A Comparative Study of the Components of Beauty in Christian and Islamic Aesthetics Based on the Views of Augustine and Ibn al-Haytham. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(1): 61-42