Ma`rifat-e Adyan, Volume 15, Issue 4, No 60, Year 2025 , Pages 85-104

    An Analysis of the Nature of Jesus Christ from the Point of View of Early Monotheistic Christian Sects

    Writers:
    ✍️ Ebrahim Bahadivand Chegini / Ph.D of Religions and Mysticism, Imam Khomeini Educational and Research Institute, ebrahim. / ebrahim.1414@yahoo.com
    Morteza Sane’i / Assistant Professor of Religion Department, Imam Khomeini Educational and Research Institute / sanei@iki.ac.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2024.2021893
    Abstract: 
    Examining the Christian sources and early Christian groups, one can claim that Christianity was a monotheistic religion from the beginning, and one can find its monotheistic roots among those groups. This article tries to analyze and identify the early Christian monotheistic groups as well as their Christology using a descriptive-analytical method. According to this research, the early Christian monotheistic sects introduce Jesus as a human being and as God’s messenger, and there was no Trinity in their beliefs. Adhering to the Mosaic law, they considered Jesus as God's creation and disagreed with the teachings of Paul and believed in monotheism without believing in the Trinity. It is clear that the most important reason for the validity of the monotheists’ beliefs of the early Christianity about the non-divinity of Jesus and his nature, is that their beliefs are approved by reason; this is because it is not rational for God to have human body or for a human to have divinity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل و بررسی ماهیت عیسی مسیح(ع) از منظر فرقه‌های یکتاپرست صدر مسیحیت
    Abstract: 
    با بررسی منابع مسیحی و گروه‌های صدر مسیحیت می‌توان مدعی شد که مسیحیت از آغاز، دین توحیدی بوده است که ریشه‌های یکتاپرستی آن را می‌توان از میان آن گروه‌ها مشاهده کرد. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی درصدد تحلیل و ‌شناسایی گروه‌های یکتاپرست صدر مسیحیت و همچنین مسیح‌شناسی از منظر آنهاست. یافته‌های پژوهش حاضر گویای این مطلب است که فرقه‌های یکتاپرست صدر مسیحیت، حضرت عیسی(ع) را صرفاً یک انسان و پیامبر خداوند معرفی میکردند و در اعتقادات آنها خبری از تثلیث نبود. آنان ضمن التزام به شریعت موسوی، حضرت عیسی(ع) را مخلوق خدا می‌دانستند و با تعالیم پولس مخالف بودند و به توحیدِ به‌دور از تثلیث اعتقاد داشتند. روشن است که مهم‌ترین دلیل بر صحت اعتقادات یکتاپرستان صدر مسیحیت در مورد عدم الوهیت و ماهیت حضرت عیسی(ع)، مهر تأیید عقل بر باورهای آنان است؛ زیرا عقل به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرد که خدا جسم انسانی به خود گیرد یا اینکه انسانی دارای الوهیت باشد.
    References: 
    • کتاب مقدس. ترجمۀ قدیم. 
    • هاروی، ون آستان، (1390). فرهنگ الهیات مسیحی. ترجمۀ جواد طاهری. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 
    • آشتیانی، جلال‌الدین (1368). تحقیقی در دین مسیح. تهران: نشر نگارش. 
    • آکادمی علوم اتحاد شوروی (1366). مبانی مسیحیت. ترجمۀ اسدالله مبشری. بی‌جا: کتابسرای بابل. 
    • إدی، ولیم (1973). الکنز الجلیل فی تفسیر الانجیل. بیروت: مجمع الکنائس الشرق الادنی. 
    • اِرمان، بارت دی (1402). عهد جدید: مقدمه‌ای تاریخی بر نوشته‌های مسیحی قدیم. ترجمۀ حسین توفیقی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب. 
    • پترسون، چارلز اچ (1384). عهد جدید کتاب مقدس (خلاصه و شرح). ترجمۀ محمودرضا قربان صباغ. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد. 
    • پیترز، اف. ئی (1392). مسیحیت، یهودیت و اسلام. ترجمۀ حسین توفیقی. قم: نشر ادیان. 
    • تیسن، هنری (بی‌تا). الهیات مسیحی. ترجمۀ ط. میکائیلیان. بی‌جا: انتشارات حیات ابدی. 
    • چارلز زینر، رابرت (1389). دانشنامۀ فشردۀ ادیان زندۀ جهان. ترجمۀ نزهت صفای اصفهانی. تهران: نشر مرکز. 
    • دانیلو، ژان (1383). ریشه‌های مسیحیت در اسناد بحرالمیت. ترجمۀ علی مهدی‌زاده. قم: نشر ادیان. 
    • رابرتسون، آرچیبالد (1387). عیسی اسطوره یا تاریخ. ترجمۀ حسین توفیقی. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. 
    • سامی شماته، سمیر (1394). ناسازگاری‌های درونی کتاب مقدس. ترجمۀ سیدمرتضی عادلی. قم: بوستان کتاب. 
    • عبدالوهاب، احمد (1400ق). طائف ‌الموحدین من المسیحیین عبر القرون. بی‌جا: ‌مکتبة وهبة. 
    • کرنر، ارل (1994). سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ. ترجمۀ آرمان رشدی. بی‌جا: شورای کلیساهای جماعت ربانی. 
    • گریدی، جُوان. اُ. (1384). مسیحیت و بدعت‌ها. ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی. قم: طه. 
    • مک آرتور، جان (2007). تفسیر عهد جدید: تفسیر آیه به آیه. بی‌جا: بی‌نا. 
    • مکدونَلد، ولیم (1998). تفسیر الکتاب المقدس للمؤمن. بیروت: فریق الصلاة. 
    • مولند، اینار (1387). جهان مسیحیت. ترجمة محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری. تهران: مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر. 
    • میلر، و. م. (1932). تفسیر کتاب اعمال رسولان. ترجمۀ احمد نخستین. بی‌جا. 
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahadivand Chegini, Ebrahim, Sane’i , Morteza.(2025) An Analysis of the Nature of Jesus Christ from the Point of View of Early Monotheistic Christian Sects. Ma`rifat-e Adyan, 15(4), 85-104 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021893

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ebrahim Bahadivand Chegini; Morteza Sane’i ."An Analysis of the Nature of Jesus Christ from the Point of View of Early Monotheistic Christian Sects". Ma`rifat-e Adyan, 15, 4, 2025, 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahadivand Chegini, E, Sane’i , M.(2025) 'An Analysis of the Nature of Jesus Christ from the Point of View of Early Monotheistic Christian Sects', Ma`rifat-e Adyan, 15(4), pp. 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Bahadivand Chegini, E, Sane’i , M. An Analysis of the Nature of Jesus Christ from the Point of View of Early Monotheistic Christian Sects. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 15(4): 85-104