Pages:
6-25
Receive Date: 2025/10/18
Accept Date: 2025/10/18
Abstract:
After the spread of secularism, religion was excluded from society, except when it had a function and solved problems in the human world. The purpose of this research is not to prove the legitimacy, but to verify the application of Islamic texts compared to Christian texts. The church has given up some of its positions, which shows the necessity of such research. This study deals with “opponent” and encountering it as one of human’s interactions. After defining the problem, limiting the scope, and expressing the apparent similarities and differences, the research data was collected using documentary and library methods and then described and explained through content analysis. The results show that Islam has been opposed more than Christianity. Islam has opposed less and most of its opposition has been to protect the right path. When Islam has had no power, it has opposed more in the field of speech and then thought, not in action; therefore, unlike Christianity, this approach of Islam has not led to irreparable actions.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی «مخالف» و مواجهه با آن در متون مقدس مسیحیت و اسلام (پروتستان و شیعه)
Abstract:
بعد از گسترش دنیاگرایی، دین از جامعه کنار زده شد؛ مگر زمانی که کارکرد داشته و مشکلاتی از دنیای انسان را حل کرده باشد. هدف این تحقیق، نه اثبات حقانیت، بلکه احراز کاربرد متون اسلامی نسبتبه متون مسیحی است. کلیسا نیز برای چنین مقصودی از برخی مواضع خود صرفنظر کرده است که همین امر نشان از ضرورت اینگونه تحقیقات دارد. «مخالف» و مواجهه با او بهعنوان یکی از تعاملات بشری موضوع این پژوهش است که بعد از تعریف مسئله و تحدید دامنه و بیان شباهتها و تفاوتهای ظاهری مطلب، دادههای پژوهش با روش اسنادی و کتابخانهای گردآوری شد و سپس توسط تحلیل مضمون توصیف و تبیین گردید. نتیجه آنکه با اسلام در مقایسه با مسیحیت بیشتر مخالفت شده؛ ولی خود اسلام کمتر مخالفت کرده است و بیشتر مخالفتهایش برای پاسداشت حق بوده؛ آن هم هنگامی که قدرتی نداشته است؛ به همین سبب بیشتر در ساحت گفتار و سپس پندار مخالفت کرده است، نه کردار؛ بنابراین این رویکرد اسلام ـ برخلاف مسیحیت ـ به اقدامات جبرانناپذیر منجر نشده است.
References:
- قرآن کریم.
- ابوالعزم، عبدالغنی (1432ق). معجم الغنی الزاهر. رباط: مؤسسۀ الغنی.
- آرام، علیرضا و فاضلی سیداحمد (1397). فضیلتگرایی اخلاقی در تفسیر متن مقدس. اندیشة دینی (دانشگاه شیراز)، 18(2)، 1ـ28.
- ابنبابویه، محمد بن علی (1363ق). من لا یحضره الفقیه. تحقیق: علیاکبر غفاری. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
- ابنبابویه، محمد بن علی (1387). صفات الشیعه. ترجمة سعید راشدی. قم: مؤسسة امام صادق.
- ابنفارس، احمد (1399ق). معجم مقاییس اللغة. تحقیق: عبدالسلام محمد هارون. قم: دار الفکر.
- رام، برناد (1950م). علم تفسیر کتاب مقدس در مذهب پروتستان. ترجمۀ آرمان رشدی. وبگاه کلمه به نشانی: shop.kalameh.com.
- پناهی آزاد، حسن و احمدوند، ولیمحمد (1392). تبیین و نقد پراگماتیسم. فصلنامة کلام اسلامی، 22(88)، 129ـ150.
- حر عاملی، محمد بن حسن (1412ق). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. تحقیق: عبدالرحیم ربانی شیرازی. بیروت: مؤسسة آلالبیت لإحیاء التراث.
- رزاقی موسوی، سیدقاسم (1383). مدارا با مخالف و مبارزه با معاند در سیرة نبوی. معرفت، 13(86)، 15ـ22.
- شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکة مضامین. اندیشة مدیریت راهبردی، 5(2)، 151-198.
- صادقی شهپر، علی (1387). روششناسی عرفان تطبیقی. نیمسالنامة تخصصی پژوهشنامة ادیان، 2(4)، 75ـ100.
- طباطبایی یزدی، سیدمحمدکاظم (1430ق). العروة الوثقی. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة، مؤسسة النشر الاسلامی.
- طوسی، محمد بن حسن (1406ق). تهذیب الأحکام. تحقیق: خرسان حسن، تصحیح: آخوندی. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
- عمید، حسن (۱۳۸۹). فرهنگ عمید. تهران: ویرایش: فرهاد قربانزاده، ناشر: اَشجَع.
- عیوضی، حیدر، مقری، احمد و گلپایگانی، محسن (۱۳۹۵). هنری مارتین و ترجمۀ انجیل او به سبک ادبیات فارسییهود: تحلیل زبانشناسی ـ معنایی. ایراننامگ، ۱(۲)، 92ـ104.
- دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامۀ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- فیض کاشانی، محمد بن شاهمرتضی (1415ق). تفسیر الصافی. تهران: مکتبة الصدر.
- قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا (1410ق). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تحقیق: حسن درگاهی. تهران: وزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامی، مؤسسة الطبع و النشر.
- کتاب مقدس (2009م). ترجمة قدیم. انگلستان: انتشارات ایلام.
- کلینی، محمد بن یعقوب (1389ق). الکافی. تحقیق: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
- لطیفی، علی و ظریفیان یگانه، محمدحسین (1391). اصول و روشهای تربیتی مواجهه با مخالفان در اخلاق ارتباطی امام علی. پژوهشنامة اخلاق، 5(15)، 101ـ116.
- مجلسی، محمدباقر (1403ـ1413ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار(ع). تجمیع: علیاکبر غفاری. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- معرفت، محمدهادی (1394). علوم قرآنی. تهران: سازمان سمت.
- معین، محمد (1386). فرهنگ معین. تهران: زرین.
- نصیری، علی (1382). آشنایی با علوم حدیث. قم: انتشارات حوزة علمیه.
References:
- Quran.
- Abu'l-'Azm, A. G. (2011). Mu'jam al-ghani al-zahir. Rabat: Mu'assisat al-Ghani.
- Amid, H. (2010). Farhang Amid. Tehran: Ashja' Publishing.
- Aram, A. R., & Fazeli, S. A. (2018). Moral virtue ethics in interpreting sacred text. Andisheh Dini (University of Shiraz), 18(2), 1-28.
- Ayvazi, H., Moqri, A., & Golpayegani, M. (2016). Henri Martin and his translation of the Bible in Judeo-Persian literary style: Linguistic-semantic analysis. Iran Nameh, 1(2), 92-104.
- Bible. (2009). Old translation. England: Elam Publications.
- Dehkhoda, A. A. (1998). Loghatnameh Dehkhoda. Tehran: University of Tehran Press.
- Faiz Kashani, M. b. S. M. (1994). Tafsir al-safi. Tehran: Maktabat al-Sadr.
- Hor al-Amili, M. b. H. (1991). Wasa'il al-shi'ah ila tahsil masa'il al-shari'ah. Edited by A. R. Rabbani Shirazi. Beirut: Mu'assasat Al al-Bayt li-Ihya' al-Turath.
- Ibn Babawayh, M. b. A. (1983). Man la yahduruhu al-faqih. Edited by A. A. Ghaffari. Qom: Mu'assasat al-Nashr al-Islami.
- Ibn Babawayh, M. b. A. (2008). Sifat al-shi'ah. Translated by S. Rashidi. Qom: Mu'assasat Imam al-Sadiq.
- Ibn Faris, A. (1978). Mu'jam maqayis al-lugha. Edited by A. S. M. Harun. Qom: Dar al-Fikr.
- Kulayni, M. b. Y. (1968). Al-kafi. Edited by A. A. Ghaffari & M. Akhoundi. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah.
- Latifi, A., & Zari'ifian Yeganeh, M. H. (2012). Principles and methods of educational approach to opponents in communicative ethics of Imam Ali. Research Bulletin of Ethics, 5(15), 101-116.
- Majlisi, M. B. (1982-1983). Bihar al-anwar al-jami'ah li-durar akhbar al-a'immat al-atahar. Collected by A. A. Ghaffari. Beirut: Dar ihya' al-turath al-arabi.
- Ma'refat, M. H. (2015). Olum-e qor'ani. Tehran: SAMT Organization.
- Mo'in, M. (2007). Farhang mo'in. Tehran: Zarin.
- Nasiri, A. (2003). Introduction to hadith sciences. Qom: Hawzah Ilmiyyah Publications.
- Panahi Azad, H., & Ahmadvand, V. M. (2013). Explanation and criticism of pragmatism. Faslnameh Kalam Islami, 22(88), 129-150.
- Qumi Mashhadi, M. b. M. R. (1989). Tafsir kanz al-daqa'iq wa bahr al-ghara'ib. Edited by H. Dargahi. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance, Mu'assasat al-Tab' wa al-Nashr.
- Ram, B. (1950). Science of interpretation of holy scripture in Protestant religion. Translated by A. Rashidi. Retrieved from https://shop.kalameh.com
- Razzaqi Musavi, S. Q. (2004). Moderation with opponents and struggle against adversaries in Prophet's biography. Ma'rifat, 13(86), 15-22.
- Sadeghi Shehpar, A. (2008). Methodology of comparative mysticism. Specialized Quarterly of Research Bulletin of Religions, 2(4), 75-100.
- Sheykhhzadeh, M. (2011). Content analysis and content network. Strategic Management Thought, 5(2), 151-198.
- Tabataba'i Yazdi, S. M. K. (2009). Al-'Urwat al-wuthqa. Qom: Jama'at al-Mudarrisin fi al-Hawzah al-'Ilmiyah, Mu'assasat al-Nashr al-Islami.
- Tusi, M. b. H. (1985). Tahdhib al-ahkam. Edited by H. Khorasan & A. Akhoundi. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah.
-
- Chicago statement 1978 of the international council on biblical inerrancy.
- Stephen, Barton (2003). Holiness: Past and Present. Edinburgh: T&T Clark.
- Bowden, John (2005). Christianity: the Complete Guide. London: Continuum.
- Law, David R. (2001). Inspiration (New Century Theology). London and New York: Continuum.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
nikbean, Alireza, Izadi pur, Meqdad.(2025) A Comparative Study of the “Opponent” in the scriptures of Christianity and Islam (Protestant and Shiite). Ma`rifat-e Adyan, 16(1), 6-25 https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2024.2021761
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Alireza nikbean; Meqdad Izadi pur."A Comparative Study of the “Opponent” in the scriptures of Christianity and Islam (Protestant and Shiite)". Ma`rifat-e Adyan, 16, 1, 2025, 6-25
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
nikbean, A, Izadi pur, M.(2025) 'A Comparative Study of the “Opponent” in the scriptures of Christianity and Islam (Protestant and Shiite)', Ma`rifat-e Adyan, 16(1), pp. 6-25
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
nikbean, A, Izadi pur, M. A Comparative Study of the “Opponent” in the scriptures of Christianity and Islam (Protestant and Shiite). Ma`rifat-e Adyan, 2025; 16(1): 6-25