Ma`rifat-e Adyan, Volume 5, Issue 1, No 17, Year 2025 , Pages 27-42

    The Mary Trinity or the Holy Spirit Trinity; Which one Is Rejected by the Qur’an?

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hosein Naqavi / Assistant professor of the religions, IKI / naqavi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    The doctrines of Jesus Christ's divinity and the Trinity in Christianity are very important issues. They are subject to rational and historical criticism which can be directed to them by, the New Testament and the Holy Qur’an, as well and in many different aspects. The point which is worth considering here is that the famous type of Trinity among the Christians concern the union of the Father, the Son and the Holy Spirit. In the Holy Qur’an, however, there are many verses which deny the claim of the divinity of Jesus Christ and his mother her holiness Mary .This has led some Christians to assume that the Qur’an has misunderstood the Christians' conception of the Trinity and considered it as consisting of the Father, the Son and the Mother (her holiness Mary) .This paper seeks to clear up this misconception which of some Christians have. Although some Muslim writers have already attempted to correct this misconception, their works do not seem to be thorough and comprehensive. The Qur’an rejects both the Mary Trinity and the Holy Spirit Trinity; it acts wisely and knowingly, and is completely aware of the history of Christianity and the Christians' beliefs.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تثلیث مریمی یا تثلیث روح‌القدسی؛ کدام یک مورد انکار قرآن
    Abstract: 
    آموزه‌ی الوهیت حضرت عیسی علیه السلام و آموزه‌ی تثلیث در مسیحیت، موضوعی بسیار مهم هستند. البته این آموزه ها، از جهات گوناگون قابل نقد می باشند: از لحاظ عقلی، تاریخی، از دید عهد جدید و نیز از منظر قرآن کریم. نکته مهم در این میان، این است که تثلیثِ مشهور میان مسیحیان، متشکل از پدر، پسر و روح القدس است، ولی قرآن در رد الوهیت حضرت عیسی و مادرش حضرت مریم، آیات بسیاری را مطرح کرده است. این امر موجب شده است که برخی از مسیحیان گمان کنند که قرآن، تثلیث مسیحیان را درست درک نکرده و آن را متشکل از پدر، پسر و مادر (حضرت مریم) تلقی کرده است. این مقاله بر آن است تا به این تصور اشتباهِ برخی مسیحیان پاسخی درخور بدهد، هرچند از سوی برخی نویسندگان مسلمان، پاسخ های خوبی به آن داده شده است، ولی به نظر می رسد این پاسخ ها، کامل و جامع نیستند. پاسخ صحیح این است که قرآن هم تثلیث روح القدسی و هم تثلیث مریمی را رد کرده است؛ قرآن کاملاً آگاهانه و هوشمندانه عمل کرده و از تاریخ مسیحیت و باور مسیحیان کاملاً آگاه بوده است.
    References: 
    • اسدي، علي، 1389، «خداي سه گانه؛ سير پيدايش و تحول عقيده تثليث و نگرش انتقادي قرآن كريم به آن»، معرفت اديان، ش 4، ص 35 ـ 56.
    • اُگريدي، جُوان، 1384، مسيحيت و بدعت‌ها، ترجمه عبدالرحيم سليماني اردستاني، قم، طه.
    • اوليوت، استوارت، 2007م، يگانگي در تثليث، بي‌جا، نور جهان.
    • برقي، احمد‌بن محمد‌بن خالد، 1371ق، المحاسن، قم، دار الكتب الإسلامية.
    • اف ئي، پيترز، 1384، يهوديت، مسيحيت و اسلام، ترجمة حسين توفيقي، قم، مركز اديان و مذاهب.
    • جمعي از نويسندگان، 1954، العذراء القدّيسة؛ موسوعة مريمية جامعة، لبنان، مطبعة دير المخلص.
    • الدر، جان، 1326، تاريخ اصلاحات كليسا، ترجمه نور جهان، تهران، نور جهان.
    • دورانت، ويل؛ 1378، تاريخ تمدن، ترجمه ابوطالب صارمي و ديگران، تهران، علمي و فرهنگي.
    • سليماني‌اردستاني، عبدالرحيم، 1385 درآمدي بر الاهيات تطبيقي اسلام و مسيحيت، قم، طه.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، منشورات جامعة المدرسين.
    • كاكس، هاروي، 1378، مسيحيت، ترجمة عبدالرحيم سليماني‌اردستاني، قم، مركز اديان و مذاهب.
    • كرنز، ارل، 1994م، سرگذشت مسيحيت در طول تاريخ: بخش اول از آغاز تا 1517، ترجمة آرمان رشدي، شوراي كليساهاي جماعت رباني، آموزشگاه كتاب مقدس.
    • لين، توني، 1380، تاريخ تفكر مسيحي، ترجمه روبرت آسوريان، تهران، فرزان.
    • مك‌گراث، آليستر، 1384، درسنامه الاهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، قم، مركز اديان و مذاهب.
    • ـــــ ، 1385، درآمدي بر الاهيات مسيحي، ترجمه بهروز حدادي، تهران، كتاب روشن.
    • مونتگمري وات، ويليام، 1373، برخورد آراي مسلمانان و مسيحيان، ترجمه محمدحسين آريا، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • ميشل، توماس، 1377، كلام مسيحي، ترجمه حسين توفيقي، قم، مركز اديان و مذاهب.
    • ميلر، و.م.، 1981م، تاريخ كليساي قديم در امپراطوري روم و ايران، ترجمه علي نخستين، تهران، حيات ابدي.
    • ناس، جان باير، 1382، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي‌اصغر حكمت، تهران، علمي و فرهنگي.
    • نيك‌‌دل، محمدجواد، 1389، «الوهيت حضرت مريم؛ باوري مسيحي يا تهمتي تاريخي؟»، معرفت اديان، ش 4، ص 5ـ34.
    • وان وورست، رابرت اي.، 1384، مسيحيت از لابلاي متون، ترجمه جواد باغباني و عباس رسول‌زاده، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • هوشنگي، ليلا، 1389، نسطوريان، تهران، بصيرت.
    • Catechism of the Catholic church, 1994, Ireland: Veritas.
    • Watt, Montgomery, 1983, Islam and Christianity Today, London, Routledge and Kegan Paut.
    • New Catholic encyclopedia, 2nd ed., 2003, Detroit, Catholic University of America: Thomson/Gale; Washington, D.C.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqavi, Hosein.(2025) The Mary Trinity or the Holy Spirit Trinity; Which one Is Rejected by the Qur’an?. Ma`rifat-e Adyan, 5(1), 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hosein Naqavi."The Mary Trinity or the Holy Spirit Trinity; Which one Is Rejected by the Qur’an?". Ma`rifat-e Adyan, 5, 1, 2025, 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqavi, H.(2025) 'The Mary Trinity or the Holy Spirit Trinity; Which one Is Rejected by the Qur’an?', Ma`rifat-e Adyan, 5(1), pp. 27-42

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Naqavi, H. The Mary Trinity or the Holy Spirit Trinity; Which one Is Rejected by the Qur’an?. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 5(1): 27-42