Pages:
77-96
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Abstract
Religion is a natural and deeply rooted fact, on which many people around the world rely. One way to shorten the distance between the followers of different religions is to recognize their teachings and worldview through their sources. Embracing and abandoning or adopting and rejecting a religion are among the important issues of religions.
In Catholic sect, heresy means complete rejection of Christian faith by one who has already baptized. The nature of heresy will be clearer when it is compared with innovation and disruption. The idea of heresy is mentioned in religious and legal sources of Catholic Christianity and has had the same injunction in its historical evolution during different periods. However, the imposition of this injunction has been different based on the relationship between Church and rulers and the rate of rulers' devotion to religion. Irrationality of main teachings of Christianity, the fading away of beliefs, excess in punishment, and the way a cruel person was treated are noted as the influential factors for heresy. Using a library method and historical-transmitted approach, the present paper seeks to recognize, review and criticize the idea of heresy in Catholic Christianity.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی و نقد انگاره ارتداد، در مسیحیت کاتولیک
Abstract:
دین، تکیه گاه بسیاری از مردم دنیا و امری فطری، عمیق و ریشه دار است. شناخت آموزه ها و جهان بینی ادیان، از طریق منابع آنها راهی برای کم کردن فاصله میان پیروان ادیان است. ورود و خروج یا تشرف و ارتداد، از مباحث مهم ادیان می باشد.
ارتداد در کاتولیک رد کامل ایمان مسیحی، توسط کسی است که قبلاً تعمید یافته است. ماهیت ارتداد در مقایسه با بدعت و شقاق وضوح بیشتری می یابد. انگاره ارتداد در منابع دینی و قانونی مسیحیت کاتولیک آمده و در سیر تاریخی خود در دوره های مختلف حکم یکسانی داشته؛ اما به واسطه نوع رابطه کلیسا با حاکمان و میزان دلبستگی حاکمان به دین در اجرا متفاوت بوده است. عقلانی نبودن آموزه های اصلی مسیحیت، کم رنگ شدن عقاید، افراط در مجازات و نحوه برخورد با ظالم، به عنوان عوامل تاثیرگذار در ارتداد بیان گردیده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با رویکرد نقلی و تاریخی در صدد آشنایی، بررسی و نقد انگاره ارتداد در مسیحیت کاتولیک می باشد.
References:
- الياده ميرچا(ويراستار)، 1373، آيين گنوسي و مانوي، ترجمه ابوالقاسم اسماعيلپور، تهران، فكر روز.
- باغباني، جواد و عباس رسولزاده، 1389، شناخت مسيحيت، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- توفيقي حسين، 1384، آشنايي با اديان بزرگ، تهران و قم، سمت، طه، مركز جهاني علوم اسلامي.
- توين بي، آرنولد، 1387، خلاصه دوره دوازده جلدي بررسي تاريخ تمدن، ترجمة محمدحسين آريا، تهران، اميركبير.
- تيسن، هنري، بيتا، الهيات مسيحي، طاطاوس ميكائليان، بيجا، حيات ابدي.
- پطرس غوري، يوحنا، 1879م، مختصر اللاهوت، بيروت، مطبعة العمومية الكاثوليكية.
- ناس، جان، 1386، تاريخ جامع اديان، ترجمة علياصغر حكمت، چ هفدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
- حجتي كرماني، علي، 1369، سير قضاوتها در ادوار مختلف تاريخ، تهران، مشعل دانشجو.
- خميني، روحالله، 1361، صحيفه نور، تهران، وزارت ارشاد اسلامي.
- رهنما، اسحاق، 1391، بررسي نظريات نوديني؛ با تأكيد بر رويكرد لوئيس رمبو، (پاياننامه كارشناسي ارشد اديان ابراهيمي) قم، دانشگاه اديان.
- سارو خاچيکي، سارو، (1982) اصول مسيحيت، انتشارات حيات ابدي، چاپ دوم.
- زاكرامن، ف، 1384، درآمدي بر جامعهشناسي دين، ترجمه خ. ديهيمي، تهران، لوح فكر.
- ژيلسون، اتين، 1389، تاريخ فلسفه مسيحي در قرون وسطي، ترجمه رضا گندمي نصرآبادي، قم و تهران، دانشگاه اديان و سمت.
- اگريدي، جوان، 1377، مسيحيت و بدعتها، ترجمة عبدالرحيم سليماني، قم، طه.
- صانعي، مرتضي، 1387، خطاناپذيري پاپ، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- طاهري، محمدحسين، 1391، بررسي تطبيقي ماهيت، وثاقت، جايگاه، ساختار و عملكرد سازمان روحانيت شيعه با نهاد كليساي كاتوليك، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- سليماني، عبدالرحيم، 1389، سرشت انسان در اسلام و مسيحيت، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- كوز، علي، 1382، «سفر از جهان سكولار به جهان مقدس (تجربههاي بوميان بريتانيايي به اسلام گرويده)»، ترجمه سيدهادي سراجزاده و سيدحسين سراجزاده، نامه پژوهش، ش 7، ص 59ـ76.
- كونگ، هانس، 1384، تاريخ كليساي كاتوليك، ترجمه حسن قنبري، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- گئو، ويدن گرن، 1376، ماني و تعليمات او، ترجمه نزهت صفاي اصفهاني، تهران، مركز.
- مالرب، ميشل، 1379، انسان و اديان نقش دين در زندگي فردي و اجتماعي، ترجمة مهران توكلي، تهران، ني.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- مك گراث، آليستر، 1384، درسنامه الهيات مسيحي، ترجمة بهروز حدادي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- ميلر، و. م، 1981م، تاريخ كليساي قديم در امپراطوري روم و ايران، ترجمه علي نخستين، چ دوم، بيجا، حيات ابدي.
- دورانت، ويل، 1370، تاريخ تمدن، حميد عنايت و ديگران، چ سوم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.
- هوشنگي، ليلا، 1389، تاريخ و عقايد نسطوريان، تهران، بصيرت.
- هيلنز، جان، آر، 1386، فرهنگ اديان جهان، ع پاشايي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- Ashwell Farr D. L,"Gordon Lord George", in: Britannica Encyclopedia, William Benton, 1971.
- collins, O. Gerald, and Farrugia.S, Edward G, A concise Dictionary of theology, New York, 1991.
- Rambo, L.R ,(1993) Understanding Religious Conversion, New Haven, CT: Yale university press.
-
- Abbott,S.J. Walter M, 1966, The Documents Of Vatican, New York, Guild Press.
- Augustine, 1991, On Grace and Free Will , A Select library of the Nicene and Post-Nicene Fathers Of the Christion Church, V. 5, T & T Clark Edinburg.
- Bokenkotter ,Thomas S, 1990, A Concise history of the catholic church, New York, Image Book.
- Broderick , Robert C, 1994, Concise Catholic Dictionary, Catechetical Guild Educational Society.
- Cross, F. 1, 1997, The Oxford Dictionary Of the christion church, London: oxford university press.
- Camelot.P.T, "nestorianism" 1981, In: New Catholic Encyclopedia,V.10, Washington D.C.: Catholic University Of America.
- _____ , 2006, Code of Canon Law , Washington. D.C .
- Cunningham Lawrence S. 2009, An Introduction to Catholicism, New York, Cambridge University Press.
- Doneger, Wendy. Eliadeh, Mircea. 2006, Britannica, Encychopeida Of World Religions, Britannica, Encychopeida.
- Eliade, Mircea, 1993, The Encyclopedia Of Religion, Macmillan Publishing Company, New York, 16v.
- Kong Hans, 2003, The Catholic Church: A Short History, Translated By: John Bowden, New York, A Modern Library Chronicles Book.
- Lawlor, F. X. "Apostasy" 1981, in New Catholic Encyclopedia, V.18, Washington D.C.: Catholic University Of America.
- O,Collins, Gerald and Mario Farrugia, 2003, Catholicism: The Story of Catholic Christionity, New York: Oxford University Press Inc.
- Quispel, Gilles. "Gnosticism" 1971, in Britannica Encyclopedia, Willaim Benton Publisher.
- _____ , 2010, Oxford Advanced Learners Dictionary.
- _____ , 1994, Catechism of the Catholic Church, Catholic Church.
- Schaff, P., 1919, Creeds of Christendom, NewYork, Harper.
- Walsh, Michael, 2005, Roman Catholicism: The Basics, London & New York, Rutledge, by Taylor & Francis Inc.
- Wigoder, Geoffrey, 1996, Encyclopedia Judaica, Encyclopedia Judaica Jerusalen, Israel.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taheri Akerdi , Mohammad hosein, Amiri, Azim.(2025) A Review and Critique of the Idea of Heresy in Catholic Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 4(4), 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad hosein Taheri Akerdi ; Azim Amiri."A Review and Critique of the Idea of Heresy in Catholic Christianity". Ma`rifat-e Adyan, 4, 4, 2025, 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taheri Akerdi , M, Amiri, A.(2025) 'A Review and Critique of the Idea of Heresy in Catholic Christianity', Ma`rifat-e Adyan, 4(4), pp. 77-96
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taheri Akerdi , M, Amiri, A. A Review and Critique of the Idea of Heresy in Catholic Christianity. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 4(4): 77-96