Pages:
55-72
Receive Date: 2025/11/10
Accept Date: 2025/11/10
Abstract:
The attitude towards and belief in purposefulness and the journey towards final end are among the main principles of all divine religions. Like the Islam, the religion founded 7 centuries before christianity by Zoroaster ca is considered, a monotheistic religion. However, the passage of time and lack of due care to holy Zoroastrian texts against human manipulations have led to the inherent separation and differentiation between these two religions. Reanalyzing the basis and prerequisites of the origin and the resurrection in Zoroastrian faith and bringing out the various similarities between Islam and this religion, the present paper tries to prove the monotheistic nature of the origin of Zoroastrian faith and support the idea that the true Zoroastrian teachings concerning the world after death and its quality can conform with Quranic teachings.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :غایت هستی در دین زرتشت و مقایسه آن با آموزههای قرآنی
Abstract:
باور به هدفمندی و سیر به سوی مقصدی نهایی، یکی از مبانی اصلی همهی ادیان الهی است. آئینی که زرتشت در حدود هفت قرن پیش از میلاد عرضه داشت، همچون دین اسلام، از ادیان توحیدی به شمار می رود. اما گذشت زمان و عدم صیانت متون مقدس زرتشتی از دستکاری های انسانی، تصور جدایی و بینونت ذاتی، میان این دو آیین را تقویت کرده است. این مقاله، پس از واکاوی اصل و لوازم مهم مبداء و معاد در آیین زرتشت، با یافتن اشتراکات بسیاری با اسلام منشأییت توحیدی آن را اثبات می نماید و قابلیت انطباق آن دسته از تعالیم اصیل دین زرتشت را، که حکایت از جهان پس از مرگ و کیفیت آن می کند، با تعالیم قرآنی تأیید می کند.
References:
- اوستا، 1391ش، ترجمه و پژوهش هاشم رضي، تهران، بهجت.
- اوشيدري، جهانگير، 1371، دانشنامه مزديسنا، تهران، مركز.
- آذرگشسب، فيروز، 1383، ترجمه وتفسير گاتها سرودههاي زرتشت، تهران، فروهر.
- آشتياني، جلالالدين، 1366، زرتشت مزديسنا و حكومت، تهران، شركت سهامي انتشار.
- بار، كاي، و همكاران، 1386، ديانت زرتشتي، ترجمه فريدون وهمن، تهران، جامي.
- جواديآملي، عبدالله، 1363، ده مقاله پيرامون مبدأ و معاد، تهران، الزهراء.
- خداوندي، مهربان، 1350، شناسايي زرتشت، تهران، فروهر.
- خورشيديان، اردشير، 1384، جهان بيني اشو زرتشت، تهران، بينا.
- ـــــ ، 1387، پاسخ به پرسشهاي ديني زرتشتيان، تهران، فروهر.
- دهخدا، علياكبر، 1377، فرهنگ دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
- راغب اصفهاني، حسينبن محمد، 1412ق، المفردات في غريب القرآن، بيروت، دارالعلم.
- رضي، هاشم، 1383، زرتشت پيامبر ايران باستان، تهران، بهجت.
- ـــــ ، 1358، جشن فروردگان فرودگ پنجه، تهران، فروهر.
- رمضاني، صديقه، 1387، فرهنگ زرتشيان يزد، تهران، سبحان نور.
- سبحاني، جعفر، 1380، خداومعاد، قم، دارالتبليغ الاسلامي.
- شاهرخ، كيخسرو، 1380، زرتشت پيامبري كه از نو بايد شناخت، تهران، جامي.
- شريف لاهيجي، محمدبن علي، 1373، تفسيرشريف لاهيجي، تهران، دفتر نشر داد.
- شهزادي، رستم، 1371، زرتشت و آموزشهاي او، تهران، فروهر.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، انتشارات اسلامي.
- فره وشي، بهرام، 1388، جهان فروري، تهران، فروهر.
- فلسفي، محمدتقي، 1384، معاد از نظر روح و جسم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- قرشي، علياكبر، 1371، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلامية.
- متواضع، مسعود، 1390، زرتشت كورش و حقوق بشر، تهران، كاكتوس.
- مصطفوي، علياصغر، 1361، سوشيانت، تهران، ندا.
- معين، محمد، 1384، مثنوي سرگذشت روان، تهران، فرهنگ دهخدا.
- مهرين، مهرداد، 1362، دين بهي، تهران، فروهر.
- نوشيروان جيدهالا، مانك جي، 1377، خداشناسي زرتشت، ترجمة رستم شهزادي، تهران، فروهر.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Fatemeh, Ale rasoul, Soosan.(2025) The Goal and Final End of Existence in Zoroastrian Religion and in Contrast with Quranic Teachings. Ma`rifat-e Adyan, 4(2), 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh ; Soosan Ale rasoul."The Goal and Final End of Existence in Zoroastrian Religion and in Contrast with Quranic Teachings". Ma`rifat-e Adyan, 4, 2, 2025, 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Ale rasoul, S.(2025) 'The Goal and Final End of Existence in Zoroastrian Religion and in Contrast with Quranic Teachings', Ma`rifat-e Adyan, 4(2), pp. 55-72
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, F, Ale rasoul, S. The Goal and Final End of Existence in Zoroastrian Religion and in Contrast with Quranic Teachings. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 4(2): 55-72