Pages:
45-66
Receive Date: 2025/03/12
Accept Date: 2025/03/12
Abstract:
Most of the instances of the divine Unseen aid mentioned in the glorious Quran is related to the previous nations and followers of the previous religions. In the meantime, the verses revealed about Israelites or Musa's nation are more than those revealed about other nations. Quranic view of "divine aid" in is, in some cases, similar to that of Old Testament in terms of kind, conditions, and functions. The Quran also mentions the divine aid for Musa's nation when they left Egypt (Exodus), for Yahweh in desert and when God granted them the various blessings they wanted, although there are some differences between the Quran and Old Testament regarding some issues. The Quran does not mention God's promise to the offspring of Ibrahim to make them own the land through Isaac and Jacob, as it is mentioned in the Old Testament. Furthermore, the Quran does not mention the idea of giving the Promised Land to Israelites without any condition; rather, it mentions that such a bestowal is contingent upon obeying divine injunctions. We understand form Quranic verses that Israelites were liberated from imprisonment of Pharaoh and inherited the land in order to freely worship the Most High God. Some other kinds of divine aid are related to the Muslim nation in early Islam. The present paper discusses the features of divine Unseen aid mentioned in the Glorious Quran and Old Testament in terms of concept, kind, conditions and functions, while referring to the similarities and differences between these features in their text.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی «سنّت امداد» در قرآن کریم و عهد عتیق
Abstract:
بخش عمده ای از امدادهای غیبی خداوند در قرآن کریم، مربوط به امت های پیشین و پیروان ادیان گذشته است. در این میان آیاتی که دربارهی بنی اسرائیل یا قوم موسی(ع) نازل شده، از سایر امّت ها بیشتر به چشم می خورد. بحث «امداد» از دیدگاه قرآن کریم در بعضی موارد به لحاظ نوع، شرایط و کارکردها، با عهد عتیق مشابهت دارد. امدادهای خداوند هنگام خروج از مصر و یاری یهوه در بیابان و اعطای انواع نعمت های درخواستی از سوی پروردگار در قرآن کریم هم مطرح است. هرچند در برخی موضوعات، بین قرآن کریم و عهد عتیق اختلاف وجود دارد. در قرآن کریم از تعهّد خداوند مبنی بر اعطای سرزمین، به ذریهی ابراهیم(ع)، از طریق اسحاق(ع) و یعقوب(ع)، آن گونه که در عهد عتیق به آن اشاره شده است، سخنی به میان نمی آید. همچنین دادن سرزمین موعود به بنی اسرائیل به طور مطلق مطرح نیست، بلکه منوط به عدم تخلف از دستورات الهی است. آنچه که از آیات قرآن کریم استفاده می شود، رهایی قوم بنی اسرائیل از بندگی و اسارت فرعون و وراثت زمین در جهت عبادت آزادانه خدای متعال است. برخی دیگر از انواع امدادها، مربوط به جامعهی مسلمانان در صدر اسلام است.
این مقاله، ضمن اشاره به تفاوت ها و شباهت های موجود در این زمینه، ویژگی های امدادهای غیبی در قرآن کریم و عهد عتیق را از نظر مفهوم، انواع، شرایط و کارکردها بررسی می کند.
References:
- اشرفي، عباس (1385)، مقايسة قصص در قرآن و عهدين، تهران، اميركبير.
- آرمسترانگ، كرن (1382)، خداشناسي از ابراهيم تا كنون دين يهود، مسيحيت و اسلام، ترجمة محسن سپهر، تهران، مركز.
- آشتياني، جلالالدين (1386)، تحقيقي در دين يهود، چ چهارم، تهران، نگارش.
- چارلز زينر، رابرت (1389)، دانش نامة فشردة اديان زنده، ترجمة نزهت صفاي اصفهاني، تهران، مركز.
- حكمت، علياصغر (1345)، تاريخ اديان، چ سوم، تهران، ابنسينا.
- راغب، حسينبن محمد (بيتا)، مفردات الفاظ القرآن، ترجمه و تحقيق غلامرضا خسروي، تهران، ناشر مرتضوي.
- راغباصفهاني، حسينبن محمد (1412ق)، المفردات في غريب القرآن، بيروت، دارالعلم.
- رسولزاده، عباس (1389)، «سليمان اسطوره يا تاريخ»، معرفت اديان، ش 5، ص 153ـ175.
- رضايي، عبدالعظيم (بيتا)، تاريخ اديان جهان، تهران، علمي و فرهنگي.
- رنجبران، داود (1389)، نقد و بررسي عرفانهاي وارداتي؛ كاباليسم، چ دوم، تهران، ساحل انديشه.
- سليماني اردستاني، عبدالرّحيم (1386)، درسنامة اديان ابراهيمي، بيجا، كتاب طه، انجمن علمي اديان و مذاهب.
- شولتز، ساموئل (بيتا)، عهد عتيق سخن ميگويد، ترجمة مهرداد فاتحي، بيجا، آموزشگاه كتاب مقدس.
- صادقنيا، مهراب، «خداي عهد عتيق»، (پاييز1381)، هفت آسمان، ش 15، ص 224.
- طباطبايي، سيدمحمدحسين (2002م)، الميزان في تفسير القرآن، بيروت، مؤسّسة اعلمي.
- كتاب مقدس (2009 م)، چ پنجم، ايلام، ايلام.
- كرينستون، جوليوس (1377) انتظار مسيحا در آيين يهود، ترجمة حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- گواهي، عبدالرحيم (1376)، درآمدي برتاريخ اديان در قرآن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- مشكور، محمدجواد (1362)، خلاصة اديان در تاريخ دينهاي بزرگ، چ دوم، تهران، شرق.
- مصباح، محمدتقي (1380)، جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآن، چ پنجم، تهران، شركت چاپ و نشر بينالملل.
- مطهري، مرتضي (1380)، نبوّت، چ ششم، تهران، صدرا.
- ـــــ (1385)، امدادهاي غيبي در زندگي بشر، چ يازدهم، تهران، قم، صدرا.
- مكارم شيرازي، ناصر و ديگران (1374)، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
- ناصحي، محمدحسن (1382)، «امدادهاي غيبي»، دايرة المعارف قرآن كريم، قم، مركز فرهنگ و معارف قرآن.
- نيوزنر، جيكوب (1389)، يهوديت، ترجمة مسعود اديب، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب.
- وير، رابرت (1374ش) جهان مذهبي (اديان در جوامع امروز)، ترجمة عبدالرحيم گواهي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- هاشم، رضي (1344ش) اديان بزرگ جهان، بيجا، آسيا.
- هينلز، جان ر (1385)، راهنماي اديان زنده، ترجمة عبدالرحيم گواهي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- Atlan, Henri, “ChosenPeople” Copyright 1987, in Contemporary Jewish Religious Thought, New York,
- The Free Press.
- Hertzberg, Arthur, 1962, Judaism, NewYork, George Braziller.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar, , Hasan.(2025) A Comparative Study of the Tradition of "Divine Aid" in the Glorious Quran and the Old Testament. Ma`rifat-e Adyan, 4(1), 45-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed akbar Hosseini Qal’eh Bahman ; Hasan ."A Comparative Study of the Tradition of "Divine Aid" in the Glorious Quran and the Old Testament". Ma`rifat-e Adyan, 4, 1, 2025, 45-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosseini Qal’eh Bahman , S, , H.(2025) 'A Comparative Study of the Tradition of "Divine Aid" in the Glorious Quran and the Old Testament', Ma`rifat-e Adyan, 4(1), pp. 45-66
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosseini Qal’eh Bahman , S, , H. A Comparative Study of the Tradition of "Divine Aid" in the Glorious Quran and the Old Testament. Ma`rifat-e Adyan, 2025; 4(1): 45-66