تاریخ دریافت: 1403/12/17
تاریخ پذیرش: 1404/03/26
چکیده:
«تشبیه» (Anthropomorphism) و «تنزیه» (Transcendentalism) به¬عنوان دو اصطلاح فنّی و الهیّاتی، از کاربردهای درون¬دینی و دلالت¬های برون¬دینی¬ برخوردارند و به¬لحاظ مفهومی، متضایف و برابرنهاد فرض می¬شوند. استعمال تشبیه و تنزیه در سنت¬های دینی، جهان¬روا و پُربسامد است، اما فرهنگ اساطیریِ یونان به¬اسلوبی ویژه مَحمِل و مَجلای کاربردهای دینیِ این دو اصطلاح تصوّر می¬شود؛ به¬طوری¬که ایزدان یونانی در مقام نظر فراتر از ساحت تشبیه محض فرض شده¬اند، حال آنکه در مقام عمل، فصل¬الخطاب تشبیه و تنزیه را نمی¬توان در وصف ایشان به¬سادگی بازشناخت. اهمیّت این موضوع آن¬گاه دوچندان می¬شود که بدانیم، ایزدان یونانی مطابق نوعی الگوی خطّی و تکاملی تدریجاً از شمایل¬های تشبیهی¬تر درآمده و به کسوت¬های تنزیهی¬تر گراییده¬اند و همین گرایش¬های تنزیهی، تمهیدات گذر از دورۀ ربّانی به دوران فلسفی را برای مردم یونان فراهم کرده است. از آنجاکه ظاهراً واکاوی اصل و ابعاد این مسأله به¬لحاظ پژوهشی تاحدّی مغفول مانده است، پژوهش فراروی بر بنیاد این مسأله شکل می¬گیرد که قلمرو¬های معنایی، نسبت¬ها و پیامدهای تشبیه و تنزیه براساس گزارش¬های اساطیر یونانی کدامند؟ یافته¬ها نشان می¬دهند، تشبیه در اساطیر یونانی معادل انسان¬شکل-انگاری ایزدان به لحاظ شمایلی، احساسات و رفتار است؛ حال آنکه، مقصود از تنزیه، غیریّت ایزدان تنها از نظر نامیرایی و برخورداری از قوای مافوق انسانی است.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Representation of anthropomorphism and transcendentalism in Greek mythology: factors and effects
Abstract:
"Anthropomorphism" and "Transcendentalism" as two technical and theological doctrines have intra-religious applications and extra-religious implications and are conceptually assumed to be complementary and equivalent. The use of "Anthropomorphism" and "Transcendentalism" in religious traditions is universal and widespread, but the mythological culture of Greece is conceived in a special way as the carrier and manifestation of the religious uses of these two terms; So that the Greek gods are assumed theologically to be beyond the realm of pure Anthropomorphism, while practically "Anthropomorphism" and "Transcendentalism" cannot be easily recognized in god's description. The importance of this issue becomes twofold when we know that Greek gods have gradually evolved from more immanent images to more transcendent figures according to a kind of linear and evolutionary pattern and the very transcendentalist tendencies have provided the preparations for the Greek people to transit from the religious era to the philosophical era. Since apparently the analysis of the origin and dimensions of this issue has been neglected in terms of research, the present research is based on this issue, what are the semantic realms, ratios and consequences of "Anthropomorphism" and "Transcendentalism" based on the reports of Greek mythology?
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دهقان زاده، سجاد، شیرمحمدپور گَرجانی، ندا.(1404) بازنمایی تشبیه و تنزیه در علم¬الاساطیر یونانی: عوامل و آثار. فصلنامه معرفت ادیان، 16(4)، - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001776
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سجاد دهقان زاده؛ ندا شیرمحمدپور گَرجانی."بازنمایی تشبیه و تنزیه در علم¬الاساطیر یونانی: عوامل و آثار". فصلنامه معرفت ادیان، 16، 4، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دهقان زاده، سجاد، شیرمحمدپور گَرجانی، ندا.(1404) 'بازنمایی تشبیه و تنزیه در علم¬الاساطیر یونانی: عوامل و آثار'، فصلنامه معرفت ادیان، 16(4), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
دهقان زاده، سجاد، شیرمحمدپور گَرجانی، ندا. بازنمایی تشبیه و تنزیه در علم¬الاساطیر یونانی: عوامل و آثار. معرفت ادیان، 16, 1404؛ 16(4): -