معرفت ادیان، سال شانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 64، پاییز 1404، صفحات -

    هنجارشناسیِ هرمنوتیکِ متون مقدّس در بودیسمِ مَهایانَه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5001669
    چکیده: 
    الگوها و رویکردهایی که مفسّران بودایی برای دست‌یابی به قصد و نیّتِ قطعیِ پیشوای خود به کار گرفته یا ابداع کردند، در این مقاله مورد تحقیق قرار گرفته است. بر خلاف راست‌کیشانِ تِرَوادَه که تلاش برای هرگونه تأویل و تفسیر کلام بودا را مردود می‌دانستند، بوداییانِ مَهایانَه ادبیّاتِ بودایی را به دو دسته تقسیم کردند؛ دستۀ اول، متونی که حامل معنایِ قطعی بودند و دوم، متونی با معانیِ تفسیر پذیر. پرسش اصلی تحقیق، چیستیِ ملاک‌های روش‌شناختی برای وضعِ معیارهایِ تفسیرِ صحیح، و جلوگیری از فروغلتیدنِ مفسّران به ورطۀ تفسیرِ به رأی است. نتایج حاص از پژوهش نشان می‌دهند که از یک سو چارچوبِ نظریِ راهبانِ بودیسم برای تأویلِ متونْ کشفِ «نیّت مؤلّف»، و از سوی دیگر، ملاک صحت تفاسیرِ متأخّرْ، «اجماعِ» بزرگان و اصحاب خرد و نیز تطابق با تفاسیرِ اسلاف دانسته شد. داده‌های پژوهشْ با استفاده از منابع کتابخانه‌ای گـردآوری شده‌ و با روش تحلیلی – تأویلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، هدف آن نیز توسعه‌ای است. در ابتدا، دلالت‌های صریحی که برای فهمِ درستِ مواعظِ بودا در کَنُنِ پالی آمده مورد مطالعه قرار گرفته و سپس، به تلاش‌هایِ بزرگانِ مکتب مَهایانَه هم‌چون ناگارجوُنَه و چَنْدَرْکیرتی و پس از آن سونگ خاپا در بودیسم تبتی اشاره خواهد شد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    Hermeneutics Normativity of Sacred Texts in Mahāyāna Buddhism
    Abstract: 
    This article investigates the patterns and approaches that Buddhist commentators have used or devised to achieve the definitive intention of their leader. Unlike the Theravāda orthodox, who rejected any interpretation of the Buddha's words, the Mahāyāna Buddhists, arguing that the Buddha presented appropriate teachings for each audience, divided Buddhist literature into two categories; The first category, texts that carry a definitive meaning, and the second, texts with interpretable meanings. The main question of the research is what are the methodological criteria for establishing the criteria of correct interpretation, and preventing commentators from falling into the abyss of arbitrary interpretation. The results of the research show that, on the one hand, the theoretical framework of Buddhist monks for interpreting texts was the discovery of the “author's intention”, and on the other hand, the criterion for the correctness of later interpretations was considered the "consensus" of the elders and wise men, as well as the conformity with the interpretations of the predecessors, which is a “normative” view of interpretation. The research data has been collected using library sources and analyzed with an analytical-interpretive method, and its goal is developmental. Initially, the explicit implications for the correct understanding of the Buddha's sermons in the Pāli Canon are studied, and then, the efforts of the elders of the Mahayana school, such as Nāgārjuna and Chandrakirti, and then Tsong Khapa in Tibetan Buddhism will be mentioned.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساربان نژاد، محسن، رضایتی، زهرا.(1404) هنجارشناسیِ هرمنوتیکِ متون مقدّس در بودیسمِ مَهایانَه. فصلنامه معرفت ادیان، 16(4)، - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001669

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن ساربان نژاد؛ زهرا رضایتی."هنجارشناسیِ هرمنوتیکِ متون مقدّس در بودیسمِ مَهایانَه". فصلنامه معرفت ادیان، 16، 4، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساربان نژاد، محسن، رضایتی، زهرا.(1404) 'هنجارشناسیِ هرمنوتیکِ متون مقدّس در بودیسمِ مَهایانَه'، فصلنامه معرفت ادیان، 16(4), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساربان نژاد، محسن، رضایتی، زهرا. هنجارشناسیِ هرمنوتیکِ متون مقدّس در بودیسمِ مَهایانَه. معرفت ادیان، 16, 1404؛ 16(4): -