معرفت ادیان، سال شانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 64، پاییز 1404، صفحات -

    بررسی مسئله شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ طاهره حاج ابراهیمی / *دانشیار - ادیان وعرفان دانشگاه علوم و تحقیقات / hajebrahimi@iau.ac.ir
    امینه رحمانی / *دانشجوی دکتری - علوم و تحقیقات / amineh.rahmani@iau.ir
    doi 10.22034/marefateadyan.2025.5001481
    چکیده: 
    مقاله حاضر به بررسی و تطبیق دیدگاه‌های دو متفکر برجسته، مانی و اسحاق لوریا، در رابطه با مسئله شر می‌پردازد. مانی، بنیان‌گذار مانویت، شر را ناشی از تقابل نور و تاریکی می‌دانست، به‌گونه‌ای که شکست نور در برابر تاریکی موجب بروز شر می‌شود و رهایی از آن نیازمند تلاش انسان در تقویت نیروی نور است. در مقابل، اسحاق لوریا، نظریه‌ای مبتنی بر شکست ظروف و تیقون در قرن شانزدهم ارائه داد. او باور داشت که پس از یک فاجعه اولیه، جهان دچار ناپایداری شده است و انسان باید از طریق اعمال معنوی و اخلاقی به ترمیم آن بپردازد. این مقاله با تحلیل مشترکات و تفاوت‌های این دو دیدگاه، به بررسی تفسیر آن‌ها از مسئله شر و راه‌حل‌های پیشنهادی‌شان می‌پردازد. در نهایت، مقاله نتیجه می‌گیرد که هرچند هر دو اندیشه به دنبال رفع شر هستند، اما رویکردهای معنوی و فلسفی آن‌ها تفاوت‌های اساسی دارد که ناشی از زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مختلف است. آموزه‌های این دو متفکر می‌تواند به‌عنوان منابعی الهام‌بخش در مواجهه با چالش‌های معاصر مورد استفاده قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Problem of Evil in the Views of Mani and Isaac Luria
    Abstract: 
    This article examines and compares the views of two prominent thinkers, Mani and Isaac Luria, regarding the problem of evil. **Mani, the founder of Manichaeism, saw evil as resulting from the struggle between light and darkness, where the defeat of light by darkness leads to the emergence of evil. In his view, salvation from evil requires human effort in strengthening the light and combating the forces of darkness. In contrast, Isaac Luria, in the 16th century, developed a theory based on the breaking of the vessels and Tikkun (repair). He believed that the world was thrown into instability after an initial cosmic catastrophe. Human beings, in Luria's view, must engage in spiritual and ethical actions to restore and repair the world. This article analyzes the similarities and differences between these two perspectives, focusing on how they interpret the issue of evil and the solutions they propose. Ultimately, the article concludes that although both systems seek to address and eliminate evil, their spiritual and philosophical approaches differ significantly due to the distinct historical and cultural contexts in which each thinker emerged. The teachings of these two thinkers can serve as valuable sources of inspiration for addressing contemporary challenges. Their ideas offer frameworks for engaging with ethical and spiritual issues, providing ways to approach social, personal, and environmental concerns with greater depth and understanding.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاج ابراهیمی، طاهره، لاجوردی، فاطمه، رحمانی، امینه.(1404) بررسی مسئله شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا . فصلنامه معرفت ادیان، 16(4)، - https://doi.org/10.22034/marefateadyan.2025.5001481

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    طاهره حاج ابراهیمی؛ فاطمه لاجوردی؛ امینه رحمانی."بررسی مسئله شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا ". فصلنامه معرفت ادیان، 16، 4، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاج ابراهیمی، طاهره، لاجوردی، فاطمه، رحمانی، امینه.(1404) 'بررسی مسئله شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا '، فصلنامه معرفت ادیان، 16(4), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاج ابراهیمی، طاهره، لاجوردی، فاطمه، رحمانی، امینه. بررسی مسئله شر از دیدگاه مانی و اسحاق لوریا . معرفت ادیان، 16, 1404؛ 16(4): -