سال ششم، شماره سوم، پياپي 23، تابستان 1394
احمد مقري / دانشجوی دکتری الهیات مسیحی دانشگاه ادیان و مذاهب
رضا كاظمي راد / دانشجوی دکتری الهیات مسیحی دانشگاه ادیان و مذاهب r.kazemirad1365@gmail.com
محمدتقي انصاري پور / استاديار دانشگاه اديان و مذاهب
دريافت: 17/2/1394 ـ پذيرش: 21/7/1394
چكيده
ابراهيم به عنوان نياي مشترك اديان ابراهيمي، از جايگاهي ويژه در سنت ديني يهوديت، مسيحيت و اسلام برخوردار است. درحاليكه به باور برخي انديشمندان معاصر، اختلاف اين سه دين در مورد ابراهيم، از نقاط اشتراك آنها بيشتر است. مروري بر ادبيات تفسيري و مجادله اي پيرامون روايت ابراهيم در قرآن و كتاب مقدس، به ويژه تا پيش از شوراي دوم واتيكان و عطف نظر كليساي كاتوليك به اصل گفت وگو و تعامل اديان، شاهدي بر اين مسئله است. در اين ميان، ماجراي ذبح پسر ابراهيم علیه السلام ، از محوري ترين مسائل اختلافي است كه در اديان ابراهيمي تفاسير متفاوتي از آن ارائه شده و در هر سنت ديني نقطه ثقل متمايزي يافته است. اين مقاله درصدد است تا با بازخواني برداشت هاي مختلفي كه با تكيه بر روايت قرآن و عهدين از اين واقعه صورت گرفته است، جان مايه اصلي روايت ذبح فرزند ابراهيم در اديان ابراهيمي را مورد واكاوي قرار داده و اين موضوع را در سه سنت ديني اسلام، مسيحيت و يهوديت در روايت ماجرايي واحد (ذبح پسر ابراهيم) بازنمايي كند.
كليدواژه ها: ذبح، ابراهيم، اسحاق، اسماعيل، قرآن، تورات، اناجيل.